משחקי הכס בגרסה החרדית: המאבקים בחסידות גור מגיעים לשיאים חדשים - תביעה על אלימות והסתה בבית משפט החילוני

$(function(){ScheduleRotate([[function() {setImageBanner('f0cf101c-e1c0-4724-aa46-a5ad41520088','/dyncontent/2024/3/21/79c4fc7d-daf2-4d30-9381-e64313eaf03f.gif',17653,'די אוון אייטם כתבה ',525,78,true,20608,'Image','');},15],[function() {setImageBanner('f0cf101c-e1c0-4724-aa46-a5ad41520088','/dyncontent/2024/3/19/08f1124b-66b0-4b70-8f17-5dd7ae679819.gif',17617,'מכבי אסתטיקה אייטם כתבה ',525,78,true,20608,'Image','');},15],[function() {setImageBanner('f0cf101c-e1c0-4724-aa46-a5ad41520088','/dyncontent/2024/3/10/d666082b-1e2d-4310-a54a-51b66018a2ce.gif',17601,'אלדן אייטם כתבה ',525,78,true,20608,'Image','');},15],[function() {setImageBanner('f0cf101c-e1c0-4724-aa46-a5ad41520088','/dyncontent/2024/3/13/eba24287-81c1-4524-8420-9aa872b7d7a6.gif',17612,'סמי שמעון אייטם כתבה ',525,78,true,20608,'Image','');},15],[function() {setImageBanner('f0cf101c-e1c0-4724-aa46-a5ad41520088','/dyncontent/2024/2/21/19022398-7ad1-43fb-980e-4729804bbbee.gif',17526,'הילה אייטם כתבה ',525,78,true,20608,'Image','');},15]]);})
להאזנה לתוכן:

המאבק הקשה והאלים בין הפלגים בחסידות גור עולה מדרגה ומגיע, שמו שמיים, לבית משפט חילוני!
המאבק בין 2 האדמורים, בעלי "הדם כחול", כבר ידע אלימות קשה, חרמות, מעצרים, פירוק של משפחות, יידוי אבנים  ומה לא (פרטים מלאים בכתבה), אבל נראה כי דווקא הגשת תביעה בבית משפט חילוני נגד התוקפים -נתפסת בעיניהם כחציית קווים (תרתי משמע).
נראה שימות המשיח מעולם לא היו רחוקים כל כך.

על העדויות הקשות של החסידים מאשדוד, על המאבק שרק מחריף ותולדותיו בכתבה הבאה.

חסידות גור, שהוקמה לפני יותר מ-160שנה, היא החצר הגדולה ביותר בישראל ומונה עשרות אלפי נפשות ברחבי הארץ. העיר אשדוד מהווה אחד ממוקדיה המרכזיים עם כ-2,500 משפחות אך בעקבות קרבות ירושה, היא התפצלה לראשונה מאז היוסדה.

כנגד הרב ובן האדמו"ר הקודם, שאול אלתר, שהחליט לפרוש ממנה, טענו שהוא עוקר את יסודות הדת ומי שהולך אחריו הם קבוצה של אנשים ממורמרים שרוצים להרוס ולהשמיד את החסידות.

אט אט זה רק הלך והחריף עד כדי טירוף חושים, האדמו"רים וחסידיהם הפכו לאויבים מרים. עד כמה מרים? תכף תקראו ותופתעו מאוד.

גילויי האלימות וההחרמות הביאו לכך שלפני מספר חודשים הוגשה עתירה לבית המשפט נגד 18 אנשים מחסידות גור, בהם אחד מבניו של האדמו"ר השליט הנוכחי.

בעתירה שכותרתה "קובלנה פלילית בגין פרסום לשון הרע במטרה לפגוע", נכתב בין היתר כי "הנאשמים שמשמשים בתפקידים רשמיים בקהילה ובמוסדות, פעלו בין היתר בפעולות תגמול והסתה משומנת נגד חברי הקהילה הפורשת" – קהילתו של הרב שאול אלתר.

והנה השבוע נערך דיון ראשון בתיק, על תביעה שהוגשה מטעם קהילתו של שאול אלתר נגד בנו של הרבי מגור, משפיעים ועסקנים בחסידות , בגין התנכלות והכפשה נגדם.

בעקבות התביעה יצאו אלפי חסידים (כולל אוטובוסים מאורגנים מאשדוד) לרחובות בני ברק להפגנת תמיכה בבני משפחת האדמו"ר וכמחאה על התביעה שהוגשה.

האדמו"ר מגור (צילום: אטילה - ויקיפדיה)

תביעה של ראש ישיבה חסידית נגד חסידים בבית דין חילוני נתפסת בחברה החרדית בכלל ובחסידות גור בפרט כמהלך מאוד משפיל... אבל מעניין שבית משפט חילוני נתפס כמשפיל בעוד ההשפלות שחוו הפורשים יכולים לסמר את השערות. אם תרצו, הגרסה החסידית של משחקי הכס.

הרקע לפילוג:

הרב אלתר כיהן כאדמו"ר הראשון של גור – התואר החשוב ביותר בעולם החסידי (ראשי תיבות של "אדוננו, מורנו ורבנו"), שמשמעותו רב העומד בראש קהילה חסידית.

החסידים מייחסים לאדמו"ר מעמד מקודש – ודוגלים בנאמנות אישית לו ולהוראותיו.

תפקידו האדמו"ר לא מסתכם רק בענייני הדת – והוא בעל השפעה ציבורית, פוליטית ואף כלכלית.

במרבית החסידיות, ובהן גם חסידות גור, תפקיד האדמו"ר עובר בירושה בתוך המשפחה – כאשר התואר עובר מאב לבנו או מאח לאחיו.

״היורש״ העתידי והמיועד של  חסידות גור הוא הרב נחמיה אלתר תושב העיר אשדוד והבן הגדול של האדמו"ר הנוכחי (בן ה82). יש מספרים  שהוא זה שמנהל את הקרב מול הרב שאול אלתר מאחרי הקלעים, מחשש ששאול אלתר יתמנה בסופו של דבר ליורש בזכות אבות אבל גם בזכות אישיותו ומעמדו בקהילה. מכאן מתאים לנחמיה אלתר ששאול יהפוך למוקצה מחמת מיאוס.

חסידות גור חולשת על נכסי נדל"ן בשווי של מאות מיליוני שקלים. הכסף, השליטה המוחלטת על חיי הקהילה, העובדה שהיא החסידות הגדולה בישראל, העוצמה הפוליטית בארץ ובאשדוד בפרט הופכים את כוח של האדמו"ר לעצום, יותר מכל כוח אחר בישראל המוחזק בידי אדם אחד. והנה לפתע נפל דבר בחסידות גור  – קרה מה שלא קרה בה כ 160 שנה - לאדמו"ר המכהן קמה, לראשונה בתולדות גור, התנגדות מבית: טוען חדש לכתר.

הרב שאול אלתר (צילום מתוך ויקיפדיה)

שורשי הקרע:

בשנת 1992 נפטר האדמו"ר שמחה בונים אלתר – צאצא של מייסד החסידות. שמחה בונים הותיר אחריו בן יחיד בשם יעקב אלתר. אולם במקום הבן, הוכתר דווקא אחיו של האדמו"ר: פנחס אלתר, המכונה "הפני מנחם" על שם ספרו.

מדוע הועדף "הפני מנחם" על פני בנו של האדמו"ר המנוח?

בחסידות גור היו בעבר תקדימים של מינוי "ממלאי מקום" אחרי פטירת אדמו"רים. זאת על מנת לתת ליורש המיועד שהות להתבגר ולצבור ניסיון.

עד פטירת אביו, יעקב אלתר לא החזיק בתפקיד תורני כלשהו כמו ראש ישיבה או אב בית דין. לעומתו, דודו פנחס אלתר עמד בראש ישיבת הדגל של החסידות – ישיבת שפת אמת.

מיד אחרי השבעה של האדמו"ר המנוח, נועדו השניים. בפגישה הוחלט כי "הפני מנחם" יכהן כאדמו"ר ואחרי מותו יירש אותו אחיינו יעקב אלתר.

"הפני מנחם" הוכתר לאדמו"ר החדש מגור – עד פטירתו כעבור ארבע שנים. אחריו הוכתר יעקב אלתר – שמכהן עד היום כאדמו"ר מגור.

האדמו"ר המכהן יעקב אלתר החל להחמיר את התקונעס" (ביידיש: "תקנות"). אוסף של כללי צניעות נוקשים שעל פי הם חיים חסידי גור.

החמרה לדוגמה הייתה - איסור מלא על מגע פיזי בין גברים.

תקנות בלתי מובנות היו למשל - כאלו הדורשות מתלמידי הישיבות להתקלח אך ורק עם שמפו הוואי...

תחילת הפילוג בתוך הבית:

לאורך השנים, התאספו מאות מחסידי גור סביב הרב שאול אלתר, בנו של האדמו"ר הקודם "הפני מנחם" ובן דודו של האדמו"ר הנוכחי.

הרב שאול אלתר צעיר מהאדמו"ר המכהן ב20 שנה. הוא נחשב לדמות כריזמטית וליברלית הרבה יותר.  הוא נואם בעברית, בציבור, בהתלהבות ומהלך קסם על מאזיניו. בעקבות אותה החלטה משנת 1992, למנות את "הפני מנחם" כאדמו"ר, נוצר מצב יוצא דופן - הייחוס הרבני של שאול אלתר זהה לייחוס של האדמו"ר: שניהם בנים של אדמו"רים קודמים.

הרב שאול אלתר – נחשב בעיני חסידי האדמו"ר מגור לאיום אפשרי על השלטון.

מספר מקרים (שכנראה היוו רק תירוץ) גרמו לכך שהיחסים בין חסידי שאול אלתר לחסידי האדמו"ר התדרדרו עד לכדי פילוג מלא בתוך הקהילה.

מספר ניסיונות לפיוס כשלו – עד ששאול אלתר הוביל מאות משפחות לפרישה מחסידות גור.

כמעט בלתי אפשרי היה למצוא את מי שיסכים לחשוף כיצד מאות משפחות מהחסידות הפנו עורף לאדמו"ר העוצמתי, הרב יעקב אלתר - מי שמיוחסים לו כוחות מיסטיים ושולט בחסידות הריכוזית ביד רמה.

כוחו של שאול -

יש לציין שעד היום, שאול אלתר לא הכתיר את עצמו כאדמו"ר – אך הרב ייסד קהילה עצמאית לחלוטין.

בחודש יוני 2021 הובילו בקהילת החדשה – "קהילת פני מנחם" – קמפיין גיוס המונים למוסדות הקהילה. תומכי הקהילה אספו בקמפיין סכום של 50 מיליון שקלים – סכום חסר תקדים שהיווה מפגן כוח עבור מחנה שאול אלתר.

לרב שאול אלתר גם יותר קל לגייס תרומות מחסידות גור בחו"ל שכן הם הרבה יותר ליברלים מהשמרונות של האדמו"ר המכהן. תוסיפו לכך את הכריזמה שלו ובעיקר את היחוס המאוד גבוה והנה לכם שחקן משמעותי שלא אמור לרדת מהבמה בקרוב.

לקהילת הרב שאול אלתר הצטרפו מאות משפחות – יש מעריכים בין 500-700 משפחות - לא מסה קריטית, אך המסר והפעולה עצמה הייתה קריטית וזעזעה את כל החסידות.

עד כמה זעזעה הפרישה את החסידות?

בחסידות החזקה ביותר בארץ נבהלו מתקדים קהילת פני מנחם – שעלול להעיד על הבאות. האדמו"ר המכהן יעקב אלתר כבר בן 82, וכמה מבניו צפויים לדרוש את תפקיד האדמו"ר.

חסידות גור קיבלה את הפילוג כמלחמה על החיים שלה. מבחינתם זה החרבה של כל הרעיון הגוראי, אז הם הכריזו חרם מוחלט על כל מי שפונה לרב שאול אלתר. הקרע הגיע למצב בו חייבו את החסידים לנתק קשרי משפחה, הורים וילדים, ואפילו אמרו לנשים להתגרש מבעליהן.

חסידים מהפורשים באשדוד מספרים -
“רוב החברים שלי, ניתקו קשרים. מורידים את הראש אם הם רואים אותי ברחוב. אנשים שההורים שלהם ניתקו קשרים ולא מדברים איתם ולא תומכים בהם. חלק מהם אפילו לא הגיעו לשמחות של הנכדים שלהם"

חסיד פורש אחר הוסיף - “מאיימים על בני משפחה שמשוחחים איתנו. אין כמעט משפחה אחת שחלק מהמשפחה הקרובה לא ניתקה קשר”.

לדברי אותם “פורשים”, הם סולקו מכל מוסד רשמי שקשור לחסידות גור – בתי ספר, תלמודי תורה, כוללים ובתי כנסת. “ברגע שהאבא הלך להתפלל בבית הכנסת של הרב שאול אלתר הילדים לא יכולים להגיע יותר לבית הספר. אחד מחברי הקהילה שלנו שלח את הבן שלו בן הארבע לתלמוד תורה, חיכו לו שמה כל בוקר עשרות אנשים שקראו לו ‘עמלק’, צעקו עליו וניסו להפחיד אותו.

אך האימה האמיתית, מספרים תושבים בחברה החרדית בעיר, נשקפת מאותה קבוצה של פעילים שפועלת בעקביות להברחה של הקהילה המצומצמת מתוך אשדוד.

“הפורשים באשדוד מספרים - הם עסוקים 24/7 איך לפגוע בנו בדרכים שונות. כל מי מאיתנו שיש לו רכב נוקבו לו הצמיגים מספר פעמים. כל אחד מאיתנו חווה יריקות ברחוב או הפגנות מתחת לבית. הדביקו לנו את הדלת עם דבק מגע היא נהרסה והחלפנו אותה. בוקר אחד קמתי בבוקר ומצאתי צואה מרוחה על הדלת ועל מפתן הבית, זה מעשה מגעיל".

התחושה היא זוועתית. בגינות הציבוריות ילדים הולכים עם האימהות וילדים ונערים עוברים וזורקים עליהם חול ומקללים אותם. עכשיו בשביל ללכת לפארק אנחנו צריכים ללכת מחוץ לרובע”.

הפחד מתקיפה אפשרית בכל רגע נתון הוביל רבים מהם לחשוש לשלומם ובמיוחד ליקרם. כולם מספרים כי הם לא שולחים את ילדיהם מחוץ לבית ללא ליווי והשגחה, וגם זה לרוב רק למוסדות הלימוד וחזרה".

החסידים הפורשים באשדוד ממשיכים ומספרים -

"אני מקבל מאות שיחות טלפון ביום, גם בשתיים ושלוש בלילה, מקללים ומאיימים – ‘מתי תעזוב את אשדוד?’, ‘לך לעזאזל’, מגיע לך למות’.

פעם אחת התקשרו באמצע היום רק כשהבנות היו בבית ואמרו להן ‘אבא שלכן מת, ידעתן?’ זה אפילו הגיע למצב של הטרדות מיניות כלפיהן”.

“ילדות ברחוב יכולות לצעוק עלי או לירוק, אני, גבר מבוגר. זה דבר שמאוד לא מקובל. יותר מזה, בחורים יכולים גם לצעוק לנערה או אישה ‘איכס מסריחה תלכי’”.

“זאת העיר שלנו, זה הבית שלנו, אין שום סיבה שנעזוב.

המשטרה מתערבת

כפי שדיווחנו באשדוד נט בנובמבר 2020 - מעל 20 תלונות מאזרחים שונים בגין איומים, תקיפות ופגיעה ברכוש. הוגשו למשטרת אשדוד.

בעקבות ריבוי המקרים וחומרתם הוקם במשטרת אשדוד צוות חקירה מיוחד שהחל בחקירה סמויה, אשר כללה פעולות אופרטיביות ומקצועיות, תוך שימוש בטכנולוגיה מתקדמת ואיסוף ראיות כנגד החשודים בביצוע המעשים.

בתום חקירה סמויה, בוצעו חיפושים בבתים ועצרו 5 חשודים, תושבי אשדוד בשנות ה-30 וה-40 לחייהם. 

אחד הארועים האלימים עליהם ניצחו לכאורה החשודים, התרחש כאשר הרב בצלאל ווקסלשטיין, דיין בבית הדין, הותקף על ידי המון זועם מאחר ועזב את החסידות. המשטרה שהוזעקה למקום ליוותה את הרב אל מחוץ לעיר מחשש לפגיעה בו.

הגשת התביעה:

בקהילת הפורשים של אלתר הגיעו למסקנה שהדרך היחידה שלהם להתגונן מול עוצמת חסידות גור היא -תביעה משפטית והגשת תלונות במשטרה.

וכך בזה אחר זה, התייצבו השבוע 17 הנתבעים מחסידות גור - בראשות בן האדמו"ר מגור, בבית המשפט השלום בתל אביב, לדיון בתביעה שהגישו אנשים מקהילתו של הרב  שאול אלתר.

הנתבעים

מהצד השני, הרב נחמיה אלתר, הכריז: "כל האדמו"רים לבית גור יושבים היום על ספסל הנאשמים, יחד עם רבבות אלפי חסידי גור שיושבים יחד איתכם על ספסל הנאשמים".

בכניסה לביהמ"ש, נעמדו הנתבעים ובמקום הובעה מחאה על הדיון, בראשות הרבנים הרב שמואל דוד גרוס, רב חסידי גור באשדוד.

לאחר כניסת הנתבעים נכנסה השופטת יעל פרדלסקי לאולם והקריאה את שמות הנתבעים, בהם את שמו של בן האדמו"ר מגור, כדי לבדוק שכולם התייצבו, כנדרש.

יצוין כי הדיון היום היה טכני בעיקרו והסתיים כעבור דקות ספורות, אבל שוב נפל דבר בחסידות גור.

עיתון 'המודיע', ביטאון החסידות, התייחס לתביעה תחת הכותרת: "תדהמה וזעזוע נוכח תביעות רבנים בבית משפט במטרה שהשופטים יתערבו ויכריעו בחינוך הטהור". אך בפועל הקובלנה שהגישו מטעם קהילתו של הרב שאול אלתר, לא הייתה בנושאי חינוך אלא בגין התנכלות, אלימות והכפשה של אנשי קהילת ראש הישיבה מגור.

גם בית המשפט דחה את הטענה הזו, כאשר השופטת יעל פרדלסקי הצהירה לפרוטוקול: “לידיעת בית המשפט, כלל לא דובר על חינוך במוסדות גור”.

בעצרת מחאה שקמה בעקבות הדיון בבית המשפט, נאמו רבני החסידות, שיצאו נגד מה שהגדירו הפגיעה בבן האדמו”ר והרבנים, שנאלצו להתייצב בבית המשפט.

רבי אריה זילברשטיין, רב חסידי גור בבני ברק, אמר בעצרת: “משפילים את הצדיקים, משפילים את התורה הקדושה, לוקחים בן של הרבי לבית משפט, לשנות את החינוך שלנו”.

הגאון רבי דניאל ליברמן, ראש ישיבת נזר ישראל, הכריז: “רוצים להכרית את הסמכות הרוחנית של מנהיגי ישראל. זו המטרה של התביעה הזו”.

ההשוואה לחורבן בית המקדש:

עו"ד שלמה אלבוים, המייצג את התובעים אמר: "יש רק דבר אחד שהוא, להפסיק את האלימות והטרור".

כשנשאל האם לא מדובר בצעד חריג, אלבוים השיב כי בפעם הקודמת שאירע מקרה כזה, היה בסיפור של "קמצא ובר קמצא", שאז נחרב בית המקדש. לטענתו, כעת מדובר במקרה דומה, "ולכן זה חריג ביותר ואני לא רוצה שיהיה עוד חורבן כאן בארץ".

הוא מציין כי הם מבקשים "לשנות את ההסתה הפראית, השיסוי של אב בבנו, בן באביו ואח באחיו". מדובר על התנהלות של חילול ה', ועל שנאת חנם נחרבה בית המקדש. אכן, רק את הדבר הזה מבקש הקובל וב"כ לעצור ולהפסיק".

כך מסכם עורך הדין של התובעים.

האם הרוחות ישקטו אט אט בחסידות גור או רק יתלהטו יותר ויותר?

כשמדובר בכוח כה עצום, בכבוד, בכסף גדול ובשליטה - לפעמים גם מי שמעמיקים מאוד בלימוד תורה שוכחים את יסודותיה  - "ואהבת לרעך כמוך".

 נראה שימות המשיח רק מתרחקים מכאן

 

$(function(){setImageBanner('935fce54-f845-48a7-908e-7e9ac8759a58','/dyncontent/2023/2/12/e960374e-11ea-41ca-b46e-f63254187ad1.jpg',15395,'עירייה אייטם כתבה ',525,78,false,20610,'Image','');})
 
$(function(){setImageBanner('a83c59d0-8342-4832-a8f2-d3f5e9034d36','/dyncontent/2017/6/1/c41baeb6-e29b-4415-b67b-b3940dd9bdf5.gif',1807,'אייטם אירועים 525-60',525,78,false,19242,'Image','');})
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה