בדיוק כמו לפני פסטיבל היין הראשון - זיהום ודגים מתים בנחל לכיש


להאזנה לתוכן:

פיצוץ אירע בקו סניקת הביוב של העיר אשדוד, ובזכות פעילות מהירה של כל הגורמים, נמנע אסון אקולוגי בנחל לכיש. האירוע התרחש לפני ערב חג סוכות, גרם לתמותת אלפי דגים וצחנה רבה. צוותים של העירייה ותאגיד יובלים, עמלו במהלך החג לתיקון הפיצוץ. לפני שנתיים, ימים ספורים לפני פסטיבל היין הראשון, אירע אירוע זיהום מסתורי, שגרם למותם של אלפי דגים - מקור הזיהום לא אותר עד היום

שוב זה קורה לפני פסטיבל היין בנחל לכיש: צינור ביוב ראשי מתפוצץ ומציף את נחל לכיש בביוב. זה קרה לפני ערב חג סוכות. במהלך הלילה אירע פיצוץ בקו הביוב הראשי, והביוב החל לזרום דרך נקז מטאפיק, היישר לנחל לכיש, תוך שהוא גורם לזיהום חריג ולתמותת אלפי דגים. 

התקלה התגלתה לקראת בוקר, וצוותי של העירייה ותאגיד "יובלים", מיהרו ליצור במקום תלולית עפר שתמנע המשך זרימת הביוב לנחל. למרות החג, למקום הגיעו צוותי הנדסה שהחלו מיד בתיקון התקלה. שלמה רוטנברג, ראש מינהל התפעול של העירייה, היה האחראי מצד העירייה למנוע מהביוב להגיע לנחל לכיש. צוותי הנדסה של תאגיד יובלים, החלו לפעול במקום לתיקון הקטע הפגוע, והחלפתו בקטע חדש יותר.


אך הביוב שהספיק לזרום לנחל, גרם לתמותת אלפי דגים. על פי עדי ראיה שדיווחו על האירוע לאשדוד נט: "מאתמול בבוקר העירייה מפעילה סירות לאיסוף דגים מתים כדי שלא יראו אותם". על פי אותם המקורות, הביוב ממשיך לזרום, והתקלה עדיין לא תוקנה. "עיריית אשדוד בנתה סכר לחסום את התפשטות הזיהום במרחק 800
מטר ממקור הזרמת הביוב כדי שהביוב לא יזרום הלאה לפארק", אומר לנו אותו המקור.


ביום ראשון אמור להתחיל בפארק לכיש, על גדות נחל לכיש, פסטיבל היין ה - 2, ונקווה שהריחות הרעים לא יקלקלו את הארומה של היינות. כזכור, לפני שנתיים, בדיוק לפני פסטיבל היין הראשון, אירע אירוע זיהום בנחל לכיש שגרם לתמותת אלפי דגים. מקור הזיהום באותו האירוע לא אותר עד היום.

גורם בעיריית אשדוד, ציין הבוקר שנבדק החשד לחבלה מכוונת בצינור סניקת הביוב, ימים ספורים לפני פסטיבל היין השני. לדברי אותו הגורם, החשד עלה בעקבות הסמיכות לפסטיבל היין, בדיוק כמו מלפני שנתיים. 

בפורום הציבורי לאיכות הסביבה באשדוד, מרוצים מתפקוד העירייה, ומציינים שבזכות פעילות העירייה, נמנע אסון אקולוגי בנחל לכיש.

לדברי בועז רענן, יו"ר הפורום הציבורי: "חומרת התקלה בערב סוכות תשע"ב היתה זהה לחלוטין לתקלת הביוב החמורה מלפני 4 שנים (אז זרם הביוב לנחל ולים במשך 7 ימים - ע.א.), אך הצוותים אשר היו מוכנים לתרחיש זה בשל ההיערכות של העירייה לנחל נקי ובו שיט ודייג, פעלו בייעילות. אותר מקום הפיצוץ כאשר צוות נוסף פעל לחסימת הנחל ליד חוות לכיש בסכר עפר שהוכן מראש למקרים כאלו".

רענן מסביר שהפעם, תחנות השאיבה פעלו כסידרם ולא פלטו את הביוב לחלקו הרטוב של הנחל ולכן הקטע שבאיזור פארק אתגרים והים נשאר נקי ללא זיהום. כמובן שחוף הים לא הושפע. כל העבודות נמשכו עד שעות הצהריים המוקדמות, ואז נסגר הברז המפנה את הביוב לנחל והביוב זרם דרך קו הסניקה המתוקן בקטע החדש שלו למט"ש (מכון לטיהור שפכים).

רענן: "יש לברך את צוות יובלים של העירייה ועל הצוותים השונים בעירייה על הנחישות ועל דרך התיקון והכל הודות להכנות לכך שתרחיש זה, החמור מכל, יתקיים".


יו"ר תאגיד המים והביוב "יובלים אשדוד", חבר המועצה גבי כנפו, מסר בתגובה:

 

"מדובר בתקלת ביוב חמורה בקו הסניקה הראשי של אשדוד . בשנת 2000 הואשם צילקר בפגיעה בנחל ובמי הים כתוצאה מנזק בקו הסניקה שלקח לעיירייה אז לתקנו במשך 7 ימים בשל הזנחה קשה של תחנות השאיבה וחוסר בציוד מתאים לתיקון התקלה .

תאגיד יובלים קיבל לאחריותו את הקו - בסקר הסיכונים שלו התגלה כי מדובר בקו סניקה שתוכנן ללא שום אפשרות לביצוע תיקון ללא הפסקת הזרמה בקו הסניקה, שמשמעותה הזרמת השפכים לנחל ולים .

תאגיד יובלים התכונן היטב לתרחיש כזה והצטייד מבעוד מועד בחלקי חילוף ואביזרים כמעט לכל תרחיש אפשרי כדי לקצר לכדי מינימום את זמן התיקון ( באירוע בשנת 2000 לקח לעירייה 7 ימים לסיים את התיקון כשכל אותה העת הביוב זורם לנחל ולים ברציפות ). הפעם התיקון בראשותו של מנכ"ל התאגיד, שלמה אטיאס וצוותו המקצועי, הסתיים בתוך 14 שעות רצופות וללא הפסקה. כאשר במקביל מבצעים איגומים, כולל חסימת הנחל כדי למנוע נזק כללי לנחל, ואיגום בחוף הים . האיגום בוצע בהתאם לנוהל החירום במקרים מסוג זה, שתואמו עם המשרד לאיכות הסביבה. בהזדמנות זו הרשו לי להודות למנכ"ל התאגיד , למהנדסי התאגיד , עובדי התאגיד , היועצים והקבלנים שלקחו חלק בתיקון המהיר והמקצועי".


חברת המועצה הלן גלבר פנתה במכתב לרשויות בדרישה לקיום חקירה 

בעקבות אירוע קריסת קו הביוב וזרימתו לנחל לכיש, פנתה חברת המועצה הלן גלבר, במכתב אל המשרד להגנת הסביבה ואל איגוד ערים לאיכות הסביבה באשדוד.

לדברי גלבר, היא קיבלה מספר פניות מתושבי העיר, שדיווחו על ריח צחנה ודגים מתים בנחל. " בבירור שערכתי הסתבר כי פיצוץ אירע בצינור ראשי שגרם לזרימה של ביוב למי הנחל ולזיהום הנחל.  מכיוון שאין זו הפעם ראשונה שהנחל מזוהם ומי השפכים מוזרמים לנחל כאשר הדבר מסכן את בריאות הציבור וגורם לנזקים בלתי הפיכים לטבע ולסביבה אבקשכם לטפל בנושא במלוא החומרה בהקדם האפשרי ".

גלבר ממשיכה וכותבת: " למרות הצהרות ראש העיר כי הוא פועל לאכיפה לא נראה כי העירייה בראשותו מצליחים למנוע  את הזיהומים החוזרים ונשנים , אבקשכם לבדוק את הנושא לעומקו בכדי למנוע סכנה תברואתית ובריאותית בעתיד".

גלבר אף ממשיכה ומציינת שבשבועות האחרונים ישנה מכת יתושים באשדוד, שעוקצים בעיקר ילדים ותינוקות. בסיום מכתבה מבקשת גלבר: " אבקשכם לבצע בדיקה מקיפה יסודית ומקצועית ולמצות את הדין עם הגורמים שאחראים לזיהום למען הדבר לא ישנה שוב בעתיד ולמען שמירת ערכי הטבע והסביבה ולמען איכות ובריאות חיי תושבי אשדוד וסביבתה". 


צילומים: בועז רענן - הפורום הציבורי לאיכות הסביבה באשדוד






הצינור הפגוע לפני שפונה - צילום גבי כנפו:


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה