העירייה דורשת יותר מ-4 מיליון ש"ח מאדמה אגן בגלל שביל שסללה בסמוך ברבע מיליון ש"ח


להאזנה לתוכן:

מפעל אדמה אגן חויב על ידי עיריית אשדוד בהיטל "שטחים ציבוריים פתוחים" (שצ"פ) בסך של יותר מ-4 מיליון שקלים בגין מעבר להולכי רגל שנסלל לפני כעשור בקרבת המפעל בעלות של כ-250 אלף שקלים בלבד - כך עולה מעתירה מנהלית שהגיש המפעל נגד עיריית אשדוד. העירייה בתגובה: "מקומן של עתירות משפטיות להתברר בבית המשפט"

השביל המדובר. צילום מתוך כתב העתירה

כבר תקופה שאנו מדווחים באשדוד נט על עוד ועוד גופים אשר עותרים לבית המשפט נגד עיריית אשדוד בשל חיובים בהיטלי פיתוח לא ברורים לכאורה. בתחילה היו אלו מד"א, מרכז הקריה במע"ר צפון ומפעלים נוספים באזור התעשייה, וכעת הגיע גם תורה של חברת אדמה אגן.

מעתירה מנהלית שהגישה החברה, עולה כי העירייה השיתה עליה דרישת תשלום בסך של יותר מ-4 מיליון שקלים, במסגרת מה שנקרא - היטלי פיתוח "שטחים ציבורים פתוחים" (שצ"פ), זאת בשל סלילת מעבר להולכי רגל באורך של פחות מ-100 מטר בקרבת המפעל לפני כעשור, שעלות הקמתו נאמדת בכ-250 אלף ש"ח בלבד.

היטל השצ"פ, יש לומר, נקבע בחוקי העזר העירוניים על מנת לממן את הוצאות העירייה בעבור פיתוח שטחים ציבוריים שנעשה ברחבי העיר, אולם החוק אינו מאפשר לה להעשיר את קופתה באמצעותו. החוק עבר במועצת העיר ואושר על ידי משרד הפנים בשנת 2009, ובסוף 2012 נערך תיקון לחוק.

באופן כללי, את היטל השצ"פ ודומיו למיניהם, רשאית להשית כל רשות מקומית על בעלי נכסים בשטחה ואף על תושבים, אולם על פי החוק, ברגע שבעל נכס שילם בעברו היטלי פיתוח, אזי הרשות לא יכולה לחייב אותו שוב, אלא אם מאז כניסת החוק לתוקף הוא קיבל היתרים נוספים לבנייה – ואז תהיה הרשות רשאית לחייב אותו בעבורם.

באם עברו יותר מ-7 שנים מאז הוקמה עילת החיוב (כלומר – מאז יציאת תכנית הפיתוח אל הפועל), בעל הנכס יוכל לטעון להתיישנות והרשות לכאורה אינה יכולה לחייב אותו בהיטל.

תצלום אוויר של השביל שסללה העירייה. צילום מתוך כתב העתירה

במקרה שלנו, אדמה אגן לא רק טוענים להתיישנות, לטענתם שטח המפעל שבגינו חויבה החברה הינו שגוי ועילת דרישת התשלום אינה נכללת במסגרת חוק השצ"פ מאחר והתיקון לחוק נעשה לאחר סלילת השביל ב-2011. עוד לטענתם, עילת החיוב חורגת באופן מהותי מכפי שהוגדרה בחוק העזר העירוני.

"לא רק שבחוק העזק אין הוראת תחולה רטרואקטיבית בעילה של ביצוע העבודות" – צוין בכתב העתירה, "החוק קובע במפורש כי החבות בעילת החיוב לגבי עבודות שבוצעו לפני כניסת חוק העזר לתוקף, הן לפי החוק הקודם ולא החוק החדש. אשר על כן, העירייה איננה רשאית להשית חיוב בהתאם להוראות חוק העזר שצ"פ לפי נוסחו המתוקן".

עוד טוענת אדמה אגן להסתרת מידע מצד העירייה שהתבקשה להוכיח בפניה את עילת החיוב, לחוסר סבירות בתעריפי ההיטל, לפגמים באישור מהנדס העיר לחיוב ההיטל ולאפליה ואכיפה סלקטיבית מאחר ורק שלושה מפעלים מהאזור נדרשו לתשלום עבור סלילת השביל.

מהעירייה נמסר: "מקומן של עתירות משפטיות להתברר בבית המשפט".

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה