יום רביעי כ"ו בסיון 09.06.10
חז"ל מספרים על זוג, אשר היו נשואים 10 שנים ולא זכו לראות פרי בטן. הלכו לרבי שמעון בר יוחאי, ביקשו ממנו רשות ודרך, איך להתגרש. ענה ואמר להם רבי שמעון: כמו שבשעת החתונה, התחתנתם בשמחה, ובסעודה גדולה, אף את הגירושים תעשו כך. יעשו סעודה גדולה ושמחה ואח"כ יתגרשו. קיבלו את דברי רבי שמעון בר יוחאי לכך, עמדו ועשו סעודה גדולה והזמינו את כל חבריהם, את כל משפחתם ובסעודה, הבעל שתה לשוכרה וליבו היה בשמחה גדולה. עמד ושאל את אשתו, כל אשר תרצי אתן לך. ענתה ואמרה: אינני רוצה, חס ושלום, גירושים, רוצה אני שביתינו ימשיך להתקיים. הבעל ענה ואמר: כל אשר תרצי כך יהיה ונרדם מיינו.
הלכה האישה החכמה, לקחה את עבדיה וציוותה עליהם, להרימו ולקחתו לבית אביה וכך עשו. כשהתעורר, מצא עצמו בבית אביה, לא הבין כיצד הגיע לשם, עמדה וסיפרה לו את כל אשר היה. באו יחד לפני רבי שמעון, עם כל דבר המעשה. עמד רבי שמעון ובירכם שלשנה הבאה יזכו לבן זכר וכך היה, לשנה הבאה זכו ופקדם ה' בפקודת ישועה ורחמים בבן זכר.
ותמיד היה בליבינו, הקושייה, מדוע רבי שמעון בר יוחאי מהרגע הראשון לא ברכם, להיפקד בזרע של קיימא? מדוע שלחם לעשות סעודה? הרי מייד אם היה מברכם, היו מקבלים את דברי רשב"י ומצפים ומייחלים, לברכתו שתתקיים ומדוע כך נהג?
אלא, אפשר לבאר ולומר יסוד גדול: בכדי שברכה תחול על דבר מסויים, צריך שיהיה לב שלם, כלי קיבול לקבל את הברכה. אם אין לב שלם, אין לברכה מקום היכן לחול ולכן צריך, כשהולכים לצדיק, התבטלות מוחלטת וכן, כשמבקשים מהקב"ה בקשה, צריך התבטלות גמורה, אך, אין התבטלות - אין מקום לברכה לחול. וזה אשר עשה רבי שמעון; כשבאו לפניו, היה ביניהם קטטה, טענות אחד כלפי השני, מי אשם בצער, שעדיין לא נפקדו בבנים, אחד מאשים את חברו, בצורה כזו, אין מקום לברכה לחול. היה רבי שמעון, צריך לנקות את המחלוקת, להסיר את הכעסים ואז, יהיה כלי קיבול, שתחול בו הברכה ואחרי הסעודה, היו מוכנים הם לברכת רבי שמעון בר יוחאי.
לכן יקפיד האדם, בכל ליבו, להיות בגדר של "לב טהור ברא לי אלוקים ורוח נכון חדש בקירבי" כאשר הלב, לא שלם קודשא בריך הוא ליבא בעיי.
האדם, מאבד כח גדול וחשוב ומכריע. ועפ"י יסוד זה, יבואר, על אישה חשוכת בנים, אשר הלכה לפני צדיק גדול וביקשה ממנו שיתפלל עבורה שתזכה לזרע של קיימא. הצדיק אשר היה קדוש עליון, עמד ואמר לה, רק אם תיתן לו סכום עצום של כסף ונקט במספר גבוה ביותר, מוכן הוא להתפלל ולבקש בעדה רחמים, שתזכה לזרע של קיימא. עמדה האישה וחשבה, אם תמכור את ביתה ואת כל אשר לה אינו מגיע ל - 20% מבקשת הצדיק. עמדה והתחננה על נפשה, שזה כל אשר יש לה, שירחמו עליה, משום שצערה, צער גדול ואין ביכולתה. והצדיק, עומד בשלו, עד אשר ישלמו לו הסכום שנקב, לא יתפלל ולא יברך.
ביקשה האישה המסכנה, כמה שעות לנסות לילך ולהלוות את הסכום העצום, הסכים הצדיק. הלכה מדלת לדלת, מקרוב לרחוק והתחננה להלוואה. מוכנה היא, לשעבד את עצמה לעבדות, כל ימי חייה, הספיקה והצליחה לאסוף, בעמל רב, עוד 20 אחוז, מבקשת הצדיק ובאה לצדיק, בבכי ואמרה לו: 40 אחוז מבקשתך, הצלחתי וזה כל אשר יש לי.
בבקשה, תרחם עליי ותעתיר ביידי, לזכות לזרע של קיימא. נענה הצדיק ואמר לה: אם אין את הסכום אשר ביקשתי איני מוכן. בשברון הלב, ובצער גדול, עמדה ואמרה: אם כך, אין לי ברירה ואני אבכה ואתפלל ואבקש מהקב"ה שיפקוד אותי. קמה לצאת, מלפני הצדיק, ענה הצדיק ואמר: זה מה שרציתי לשמוע. איני חפץ בממונך, אך ראיתי שכל מבטחך, מאווייך, הם על תפילתי וליבך אטום לתפילה. כעת, כשמבינה, כשרק בך תלוי הדבר, ע"י תפילתך ותפילתי, נהיית את כלי קיבול והתפילות, יחולו על ראשך וזכתה אותה אישה, לבן צדיק.
לכן, ישתדל האדם בכל כוחו, כל מעשיו יהיו בלב טהור, לבדוק בחורים ובסדקים לנקות את נפשו ואז, הברכה תחול בכל מעשי ידיו.
הנה, צריך לידע, שישנם, שני סוגי פרנסות: פרנסה טובה ופרנסה, שאינה טובה.
פרנסה טובה, זוהי הבאה מברכת ה' ובה, חלה הברכה. אך יש פרנסה, אשר שורשה אינו טהור וקדוש מן השמיים ואינה ברכת ה', אלא עושר שמור לבעליו לרעה ולכן, ישנם אנשים, כשהיו רחוקים מדרך ה', הייתה להם פרנסה בנקל. וכשהתקרבו לדרך ה', כמה שיותר התקרבו, כך איבדו את ממונם. ומקשים העולם היתכן?! מדוע פלוני שחטא והחטיא, פרנסתו נראית בשפע וכעת, מחסור?!
אלא, השפע היה בשעות ובזמנים, שמקורו היה מהשמים, ממקום איננו קדוש, אך ככל שמתקרב לקודש, האור דוחה מן החושך ופרנסתו החדשה, היא ממקום עליון וממקום קדוש ולכן, בכל דרך ובכל מצב אשר נמצא האדם, אשר מתקרב להקב"ה, ישמח ויודה להשם, משום שאדם יראה לעין והקב"ה רואה ללבב "ובנים אתם לה' אלוקיכם" ואבא מרחם ומטיב עם בניו וגומלם רק חסד וטוב.
ברוך ה', שמחנו שמחה מרובה, בשיעור ביום שני בישיבה הקדושה במנהטן. נקבל על עצמינו לחזק ולהתחזק, להגדיל תורה ולהאדירה ובע"ה, ראש השנה, נגדיל יחד עוד מקומות בעולם, של קהילתינו הקדושה, שובה ישראל וזכות האבות הקדושים, רבי יעקב אבוחצירא ורבי חיים פינטו וכל העומלים ומוסרים נפש והמשתדלים בקהילתינו הקדושה, הקב"ה יטיב עימם ויושיעם ונזכה כולנו יחד, לגאולה שלמה, גאולה אמיתי בקרוב.