חשיפה: מותר להרעיל את תושבי אשדוד 6 דקות בכל שעה


להאזנה לתוכן:

כתב המגזין אשדוד תיעד פליטות של עשן שחור מארובת מפעל "סולבר חצור". הענן השחור עשה דרכו היישר לכיוון העיר אשדוד בדיוק בשעה שכל ילדינו נמצאים בגני השעשועים. הצילומים נשלחו למשרד להגנת הסביבה, לאיגוד ערים לאיכות הסביבה ולעיריית אשדוד והתגובה שקיבלנו: "מותר למפעל לפלוט עשן שחור במשך 6 דקות כל שעה מכל אחד מהדודים לצורך התנעתם". הבנתם, מותר להרעיל את תושבי אשדוד בכל שעה למשך 6 דקות...כך מטפלים במזהמים "ביד קשה"?

שבוע אחרי פרסום נתוני הבדיקות שביצע המשרד להגנת הסביבה, בדיקות בהם התגלו חומרים מסרטנים באוויר אותו אנו נושמים, צילם כתב המגזין פליטות של עשן שחור שמשחרר לאוויר מפעל "סולבר חצור". יש לציין שאחת מנקודות הבדיקה של המשרד להגנת הסביבה היה 450 מטר ממפעל "סולבר חצור" שנמצא ברח’ הבושם (כמה אירוני) באשדוד.

פניות רבות שהגיעו למערכת "המגזין אשדוד", סיפרו על כך שמפעל "סולבר חצור" פולט בכל שעות היממה עשן שחור מארובתו. על פי העדויות, העשן נפלט ללא התחשבות בכיוון הרוח, ופעמים רבות הענן שנוצר נע לכיוון השכונות הצפוניות של אשדוד. עוד עולה מהתלונות שהגיעו אלינו, שאנשים שעובדים באזור וכן נמצאים במשרדים שקיימים במקום, לא יכולים להשאיר חלון פתוח לאוויר הצח, פשוט כי אין דבר כזה אוויר צח.

בשבוע שעבר זיהינו מספר עננים שחורים שריחפו מכיוון המפעל, אך לא הצלחנו לעקוב אחר מקורו, וכן לא הצלחנו לתעד אותו. השבוע, ביום ראשון, החלטנו לשבת בסמוך למפעל ולראות עם אכן המפעל פולט עשן שחור, כפי שהתלוננו העובדים באזור.לא חיכינו הרבה זמן. לאחר 5 דקות המתנה, התחילה הפליטה הראשונה. עשן שחור משחור החל לצאת מאחת מארובות המפעל. כיוון הרוח היה לכיוון העיר אשדוד, והענן שנוצר כתוצאה מהפליטה נע היישר לכיוון העיר. מספר דקות לאחר הפליטה הראשונה, שוב פליטה של עשן שחור מאותה הארובה. שוב הענן השחור עושה דרכו לאשדוד ולמפעלים הנוספים שנמצאים בדרך. חלק מהענן יורד לכיוון כביש הכניסה לעיר, כביש בני ברית, אשר עמוס בשעה זו של אחה"צ ברכבים רבים שעושים דרכם לבית. במשך שעה שישבנו במקום, פלט המפעל חמש פעמים עשן שחור. מעדויות שהגיעו אלינו וכן ממעקב שעשינו גילינו שאין מדובר בשעה ספציפית שזה קורה, זה יכול לקרות בכל שעה ובכל דקה.

את הצילומים הקשים שלחנו לכל הגורמים שאמורים לדאוג לבריאותם של תושבי אשדוד: המשרד להגנת הסביבה, איגוד ערים לאיכות הסביבה אשדוד וכן לעיריית אשדוד.

תגובת איגוד ערים לאיכות הסביבה: "בתנאי רישיון העסק למפעל אין אזכור לנושא העשן השחור. אנו נפנה מיידית להוסיף תנאי זה לרשיון העסק.  על פי החוק למניעת מפגעים מותר למפעל לפלוט עשן שחור במשך 6 דקות כל שעה מכל אחד מהדודים לצורך התנעתם. בכל מקרה דרשנו הבהרות מהמפעל לסיבת העשן. לפני כחודשיים הייתה פליטת עשן שחור, כתוצאה מתקלה, במשך למעלה משש דקות. על פי דרישת האיגוד הופסקה פעילות המפעל עד לתיקון התקלה".

תגובת המשרד להגנת הסביבה: " הנושא מוכר היטב למשרד להגנת הסביבה. חוק למניעת מפגעים (זיהום אויר  מחצרים) קובע כי ניתן לפלוט עשן שחור (בעת הצתת דוודים) עד שש דקות בכל שעה. זה החוק! לפני כשלושה חודשים ביצענו בדיקות פתע בארובות המפעל ולא מצאנו חריגות, אולם למרות הכל, התחלנו בהליכי אכיפה מנהלית והוצאנו התראה על פי חוק במגמה שהמפעל יקטין עוד יותר את הפליטות הקיימות. ועד כה לא מצאנו פליטות ענן שחור לאורך שעה שהיא בטווח הזמן של 6 דקות, כך שאין בידינו עילה ממשית לפעול באכיפה עמוקה יותר".

 [gallery link="file"]

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה