להאזנה לתוכן:

חתולי הרחוב שפעם אימצנו לביתנו ואחרי זמן מה זרקנו לרחוב, חיות ברחובות העיר ברעב, חולי והזנחה. מזג האוויר הקיצוני לא מטיב עימם והם נאלצים להתמודד עם חום בלתי נסבל בקיץ שבעיצומו. בעיר אשדוד המונה כ- 230.000 תושבים אין ולו עמותה אחת שתדאג לרווחת בעלי החיים, בעוד שבאשקלון (הקטנה) ישנן שלוש עמותות הפועלות להצלת החיות מהרחובות ומוצאות להם בית חם. מזל שלא נגמרו לנו האנשים הטובים בעיר, שכמעט בכל רובע ישנם כמה כאלה שמשקיעים מזמנם ומכיסם לטובת הצלת חתולי הרחוב. למרות שלפני חודשים הזהרנו מפני הכחדת חתולי הרחוב בעיר, בעירייה לא הרימו את הכפפה וחתולי הרחוב אט אט נעלמים מנופינו. תמונת מצב עגומה

בני האדם רגילים לחשוב שהחיה מעצם הבריאה שלה יכולה בקלות לשרוד את כל הצרות. אך החשיבה הזו אינם נכונה כלל, לא סתם התורה שלנו מצווה על צער בעלי חיים, אבל מה שהיה ברור לאבותינו, היום איבד מערכו המוסרי.  אותם כלבים וחתולים הם בעלי חיים מבויתים ואינם יכולים להסתגל בצורה טובה ברחוב. אין כלב או חתול החיים ברחוב שמתים כתוצאה מזקנה, סיבת המוות לרוב דריסה, מחלה או התעללות. בעבר הבאנו מספר כתבות המתריעות על מצבם של חתולי רחוב שהולך ומתדרדר ואף עלול לגרום לשבירת האיזון האקולוגי, קרי, כאשר החתולים מתמעטים- העכברים, החולדות והנחשים מתרבים.

דואגים לחתולי רחוב

במספר רובעים בעיר ישנם אנשים פרטיים שמשקיעים מזמנם ומכיסם על מנת לספק לחתולי רחוב אוכל. אך הצורך הלך וגבר בעיקר לאחר הצבת הפחים המוטמנים בעיר שכתוצאה מכך החתולים נותרו ללא מזון נגיש בקרבת השכונות בהם הם שוטטו. הדבר גרם בהתחלה למותם של עשרות חתולים מתת תזונה. בעקבות הכתבה "גזר דין מוות" בעיתון המגזין לפני מספר חודשים, קמו אנשים טובי לב והחלו לספק מזון לחתולי הרחוב בשכונתם, אך בעירייה לא מצאו לנכון להכין תוכנית ולשריין תקציב כדי לסייע לחתולים הרחוב שבאשדוד. משיחה עם נציג עמותת "הגרגירים"- עמותה למען חתולי רחוב, עולה תמונה עגומה שרווחת כמעט בכל עיר גדולה.  "לפתע החתולים נותרו ללא מזון וזה ללא ספק, גרם לפגיעה באוכלוסיית החתולים, אך לא חיסל אותה. בעיקר בגלל האנשים שמאכילים אותם. אחת הבעיות הקשות שנוצרו עם הצבת הפחים המוטמנים היא נפילתם של החתולים לתוך הפחים. החתול שמנסה למצוא מזון, קופץ לתוך הפח ממנו הוא לא מסוגל לטפס החוצה, ובמרבית המקרים החתולים נקברים ומתים תחת ערימות אשפה". כאן המקום לציין עד כמה חשוב לסגור את מכסה הפח המוטמן, לא רק בגלל האסטטיקה ומניעת הריחות, שהם הסיבות העיקריות להצבת פחים אלו. ובמידה והמכסה חסר או שבור יש לדווח למוקד העירייה.

בית תמחוי לחתולי הרחוב

שלוש פעמים ביום- בשבע בבוקר, בצהריים ובשבע בערב הן מאכילות כ-30 חתולי רחוב. חלק מהחתולים הן מכירות מאז היו גורים. "את החתולה הזו",-אומרת לי ד', "אני מאכילה מאז שהייתה גורה קטנה, בעצם הצלנו אותה וסימנו אותה בקולר, מאז היא מגיעה להאכלות ולא מפספסת". ד' קונה מזון חתולים מכיסה הפרטי ואף מימנה ל-13 חתולי רחוב ניתוח עיקור וסירוס שעלה לה קרוב ל-700 ₪, בעיקר כיוון שלא הרפתה מעמותת "תנו לחיות לחיות" והצליחה להשיג סבסוד. יחד עם עלות המזון וטיפול רפואי שהיא מעניקה לחתולים פצועים או חולים, הסכום החודשי מסתכם בכ-600 ₪ . "העיקור והסירוס של חתולי רחוב צריך להיות ממומן מקופת העירייה. אבל במקום זה אנשים פרטיים מוציאים מכיסם, וזה לא בגלל שיש לי 'שריטה', כמו שחלק מהשכנים שלי חושבים, אלא זה פשוט להיות אנושי. אנשים רבים לא רואים בעין יפה את מה שאני עושה, ואני מרגישה לבד במערכה. אנשים אומרים לי : מה את מפזרת כאן את האוכל, זה זבל וזה מושך את החתולים לכאן'.  למרות שאני מנסה לעשות את האכלה בשולי השכונה, תמיד יש כאלה שזה מפריע להם, אפילו תקפו אותי פעם אחת", מספרת ד'.

אותם השכנים, שמרביתם גרים בקומות נמוכות, צריכים להודות ל-ד' על כך שהיא דואגת לאוכלוסיית החתולים בקרבת האזור, מכיוון שבהעדר החתולים ירבו הנחשים, העכברים ושאר המזיקים שלא תרצו למצוא בגינת הבית, בגן הילדים או בגן שעשועים השכונתי. במקום זאת, ד' שעושה מעשה טוב ללא כוונות רווח, זוכה לגינויים וקללות. ד' מספרת על המחויבות שמונעת ממנה לצאת לחופשה מחוץ לעיר, כי החתולים יישארו ללא מקור המזון, "החתולים מחפשים אוכל, אבל לא פחות מזה הם מחפשים ליטוף ואהבה". ד' מאכילה חתולים כבר למעלה משנה, והיא קורסת הן מבחינה כלכלית והן מבחינה נפשית שכן קשה לה לעמוד בעומס ובאחריות כזאת לבדה: "העירייה חייבת לפחות לדאוג לעיקור וסירוס של חתולי רחוב, כי הדבר גם יקטין את כמות החתולים, יפחית את ההמלטות וישפר את איכות חייהם של החתולים והתושבים".  גם בעניין האכלה היא מוסיפה: "העירייה יכולה גם לדאוג למזון ולחלק אותו למתנדבים שמוכנים לעשות את העבודה בשטח. זה האינטרס של העיר כולה למנוע התרבות מכרסמים ונחשים, תוך כדי שמירה על אוכלוסיית החתולים ."

מה עושה עיריית אשדוד בנידון?

התקשרנו למשרדו של הווטרינר העירוני והצגנו את עצמנו כתושב מודאג שמעוניין לדאוג לחתולי רחוב. התשובות שקיבלנו הצליחו לעורר את זעמנו, וכך זה נשמע: "תקשיבי לי, ותקשיבי לי טוב" אמרה נציגת המשרד, "אתם לקחתם את זה על עצמכם, אף אחד לא חייב אתכם. הווטרינר העירוני מטפל בהרבה מאוד דברים, ביניהם בדיקות במפעלים, מחסנים וחנויות שמוכרות בשר. הוא מטפל בכלבים משוטטים ומחסן כלבים ואם הוא יצטרך להיפגש עם חבורת אנשים כל יום, לא יהיה לו זמן לעשות את העבודה שלו". אני לעומת זאת, טענתי בפניה שדאגה לחתולי רחוב זה חלק מן העבודה שלו, ולמרות שאף אחד לא חייב אותנו לדאוג להם, אנו עושים זאת כי אין מי שידאג. במשרד הוטרינר העירוני גוללו בפנינו את הניסיונות של המשרד לקבל תקציב לצורכי עיקור וסירוס, ולמרות ש"ראש העיר בעניין, הדבר נדחה. עשינו עבודה בשטח, קיבלנו הצעות מחיר וביקשנו חצי מיליון ₪, אבל זה נפל, לא אושר בתקציב. אנו מקווים לקבל תקציב לשנת שנת 2010. גם אנחנו מתוקף תפקידינו דואגים לחיות, אבל אין לי כאן במה לעזור . תפנו לרשות העיר ", אמרו לנו במשרד הוטרינר. בתגובה רשמית שהעביר לנו דובר העירייה, הוא מאשר שישנה מגבלה תקציבית: "נכון להיום העירייה לא ערוכה תקציבית בנושא עיקור וסירוס חתולי רחוב, אולם פועלת בכיוון זה".

מה קורה בערים אחרות?

מתוך שיחה עם עמותת "תנו לחיות לחיות" שהזמינו את תושבי אשדוד להתאגד  תחת חסותה של העמותה, קיבלנו מידע על ערים שכבר מבצעות את תוכנית עיקור וסירוס. " עיריית ת"א, כפר-סבא, הרצלייה ורעננה נותנים תקציב לעיקור וסירוס חתולי רחוב. בת"א הדבר נעשה כבר זמן רב. העיריות עובדות בשיתוף פעולה עם עמותות לצער בעלי חיים. אם עיריית אשדוד תיתן תקציב, אנחנו נעזור. ישנה נכונות מצד התושבים, והם מוזמנים להצטרף אלינו, כך נוכל "ללחוץ" יותר. בהתחלה על העירייה ליזום תוכנית שתכלול: מיפוי המאכילים, נקודות האכלה מסודרות ועיקור וסירוס החתולים ."  נציגי העמותה מציינים בפנינו שישנם מקרים רבים של התעללות בבעלי חיים בעיר, מה שמצביע על חינוך לקוי לכל מה שקשור להגנת החי. ילד שהיום מתעלל בחתול, מחר בכלב, הדרך לפגיעה בבני האדם לא רחוקה.

העדר עמותה עירונית לצער בעלי חיים 

בעיר אשקלון, עיר הרבה יותר קטנה מאשדוד, אבל בהחלט אוהבת חיות, ישנן שלוש עמותות המעניקות סיוע לבעלי חיים. עמותת     S.O.S חיות אשקלון, "אשקלון אוהבת חיות"   ועמותת הצלת חיות שבהעדר עמותה באשדוד כולן מקבלות פניות גם מאשדוד ומנסות לעשות כל שביכולתם. מיותר לציין שהאנשים האלו עובדים בהתנדבות ולעיתים המרחק, הזמן והתקציב מונע מהם את האפשרות להגיש עזרה לפונים מאשדוד. חיה, פעילה בעמותת הצלת חיות, מספרת על מקרים בהם טיפלה העמותה בפניות מאשדוד. " קיבלנו פנייה אודות שני גורי חתולים בני כמה ימים, שבעצם ניצלו מידם של ילדים מתעללים , כאשר מי שהציל אותם היה ילד בן 8. הילד לקח את הגורים מהילדים המתעללים ששמו את החתולים בשמש וזרקו עליהם אדמה. הפנינו את הפונים לווטרינר שעובד איתנו, אך לצערי הגורים נפטרו, כי היו כבר חלשים ומיובשים. במקרה אחר פנתה אלינו תושבת אשדוד שמצאה גורת כלבים קטנטנה, תשושה ומיובשת משוטטת ברחובות. מתנדבת שלנו, שהיא חיילת מאשדוד טיפלה בה, העניקה לה טיפול ווטרינרי מכיסה ולבסוף גם מצאנו לגורה בית. לעיתים גם עמותות ארציות מפנות אלינו עקב המרחק. לפני כשבועיים קיבלו פניה אודות תושבת אשדוד בעלת כלבה, שעקב גילה המופלג  אינה מסוגלת לטפל בכלבה והיא עלולה להיזרק לרחובות. קלטנו את הכלבה ומצאנו לה בית".

דרושה הבנה- דרושה אנושיות- דרושה מהפיכה בחשיבה

הורים יקרים, חשבו טוב על ההחלטה לרכוש בעל חיים. אם אינכם סגורים על היכולת שלכם ושל הילד לטפל בחיית מחמד, אנא מכם אל תגרמו לסבל מיותר. לשכנים היקרים שבקרבת מגוריהם מאכילים חתולים, תבינו לליבם של החיות חסרות האונים. אם אינכם מעוניינים לעזור, אל תפריעו לאנשים שללא מטרות רווח לקחו על עצמם את מה שהייתה אמורה לקחת העירייה. 

למדינת ישראל חוק אחריות פלילית לאדם שמתעלל בבע"ח. אם הייתם עדים להתעללות בבעל חיים,  (אפילו אם מדובר בחיית מחמד בבעלות פרטית), או ראיתם חיה פצועה, דווחו לגורמים הרלוונטיים.

אתר אשדודנט הקים פורום מיוחד לאוהבי החתולים. בפורום יכולים כל אוהבי החיות מאשדוד לשוחח האחד עם השני, להתאגד ולדווח על כל פגיעה או סכנה לכל חיה ברחבי העיר. ניתן יהיה להיכנס לפורום דרך דף הבית של "אשדודנט" או בקישור הצורף:

 http://www.ashdodnet.com/?page_id=1766/forum-1

תושבי אשדוד המעוניינים להתאגד תחת עמותת "תנו לחיות לחיות" מוזמנים להתקשר למספר טלפון של העמותה: 03-6241776 או ליצור קשר דרך האתר הרשמי של העמותה. לדיווח על התעללות בבע"ח במשרד להגנת הסביבה: 03-7634444. להתנדבות בעמותת הצלת חיות מאשקלון ברחבי העיר אשדוד, פנו לחיה: 050-5909025.

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה