בית כנסת בבניה הפך ל"מחראה" לבני מיעוטים


להאזנה לתוכן:

בלב רובע ט' הפך מבנה בבניה, שעתיד להיות בית כנסת מפואר, לבית שימוש לבני מיעוטים שמתגוררים בו בתנאים קשים מאוד. כתב אשדוד נט שסייר במקום נדהם לגלות צואת אדם פזורה בכל עבר, גם במקום בו אמור מתי שהוא לנוח ספר התורה. אך אם לא די בכך, אתר הבניה שפרוץ לכל, הפך למפגע תברואתי בו הזבל נערם בכמויות גדולות מאוד. הגישה למבנה בבניה כמעט חופשית. ילד או מבוגר יכולים בקלות להיכנס למקום ולסכן את עצמם בנפילה או פציעה קשה

פקחי השיטור המשולב בדקו בשבוע שעבר דיווח על בני מיעוטים שנראו נכנסים למבנה בית כנסת בבניה. המבנה שנמצא בשדרות רחובות פינת רחוב פתח תקווה ברובע ט', עומד כבר תקופה ללא שמבוצעות בו עבודות בניה. אין עליו שלט מי העמותה שבונה אותו, מי הקבלן המבצע ומי מנהל העבודה... כפי הנדרש על פי חוקי התכנון והבניה.

הפקחים מצאו במקום שני בני מיעוטים, ובבדיקה של התעודות שלהם התברר שהם בעלי אישורי שהיה בישראל (לא שבח"ים). כתב אשדוד נט שהתלווה לפקחי השיטור המשולב, נדהם לגלות את התנאים הקשים, צחנת הצואה והזבל הרב במקום. לשאלה היכן הם עושים את צרכיהם, ציינו השניים שאין במקום  שירותים, אז הם מתאפקים. הם חיים במקום בחדר קטן בו נמצאים חפציהם ולטענתם הם שומרים על המבנה, זאת למרות שמלבד קירות אין במקום דבר בעל ערך המצריך שמירה. השעה הייתה שעת לילה ואור הפנס של פקחי השיטור המשולב חשף רק את קצה הקרחון של הטינופת במקום.

למחרת חזרנו למקום באור היום. המראה שנגלה לעינינו הצליח לזעזע אותנו – בית הכנסת המיועד הפך למחראה (שירותים ציבוריים). צואת בני אדם פזורה באזורים רבים במבנה. אחד המקומות שבחרו בהם בני המיעוטים לעשות את צרכיהם הוא בדיוק המקום בו אמור להיות ארון הקודש, בו ישכנו ספרי התורה.

במקום אנו מוצאים את חפציהם של בני המיעוטים הלנים במקום. הבגדים שלהם, הנעליים וחפצים נוספים שלהם מאוחסנים במבנה. כאמור, מדובר בשלד בניה שעתיד להיות בית כנסת מפואר. בחלקים אחרים של בית הכנסת שבבניה אנחנו מגלים ערימות זבל, בקבוקים, צואה וטינופת, כך גם במדרגות המובילות לקומת המרתף של בית הכנסת העתידי.

למרות שבית הכנסת שבבניה נמצא בלב רובע מגורים תוסס, וכן מטרים ספורים משני גני ילדים, איש לא חשב לגדר את אתר הבניה בצורה שתמנע כניסה אליו. במקום יש בורות, ברזלים ומסמרים הפזורים במקום, ילד ואף מבוגר יכולים בנקל להיכנס לאתר ולהיפצע.

בנוסף, הגישה לגני הילדים נחסמה מכיוון רחוב פתח תקווה, שם יש להורים חניה לעצירת רכביהם לצורך הבאת ילדיהם לגנים. מדוע במקום לגדר את אתר הבניה, סוגרים להורים והילדים את המעבר לגן? חלק מההורים, שלא מוצאים מקום לעצור את רכבם, עוצרים בחניה המוסדרת ומטפסים עם הילדים מעבר לחומה הקטנה של אתר הבניה ועוברים לכיוון הגן... הם מסכנים את עצמם ואת ילדיהם רק בגלל חלמאות של העירייה. אך העירייה לא רק סגרה את המעבר להורים והילדים, גם הסייעות והגננות שרוצות להשליך אשפה, לא יכולות לעשות זאת כי הפח נמצא מעבר לגדר. כתוצאה מכך הגנים משליכים את הפסולת לפחים מרוחקים יותר של בנייני מגורים סמוכים. בתגובה לכך אומרים בעירייה שהמעבר במקום היה סכנה לילדים (התגובה המלאה בסוף הכתבה). לא ברור מדוע בעירייה לא פעלו להפסקת המפגע מכיוון אתר הבניה, ובמקום זאת העדיפו למנוע מהציבור זכות מעבר חופשי על שטח ציבורי.

לא ברור איפה בכל הסיפור הזה נמצאים אנשי הפיקוח על הבניה. לא מובן כיצד מאפשרים לבני מיעוטים / פועלים לשהות באתרי בניה בתת תנאים, במיוחד בקור של החורף וללא תנאים סניטריים מינימאליים. מדוע אתר בניה נשאר לא מגודר,ללא שילוט מזהה, פרוץ ומסוכן לציבור? למה אתר שאמור להיות בעתיד בית תפילה עם קדושה, הפך בינתיים למחראה?

בתגובה אומרים בעירייה כי "לאתר הנ"ל קיים תיק פיקוח על גידור פרוץ באתר בניה. בתיק זה מופיעים שמות האחראים ובהם: אדריכל המבנה, מהנדס הקונסטרוקציה ונציג העמותה (מורשה החתימה). אישור מסירה עד כה התקבל רק מהאדריכל. עם קבלת כל אישורי המסירה התיק יקודם למח' המשפטית. בהתראה הבאה, המתוכננת בימים הקרובים, תודגש גם הדרישה לשילוט במקום. ע"פ עדות נציג הפיקוח על הבנייה צויין שבהגיעו לאתר בפעם הראשונה, פתחי הכניסה הגדולים בגדר היו פתוחים. לאחר כשבוע, לאחר שהתברר מי הקבלן, נמסרה לו דרישה להקמת גדר תקנית והלה סגר הפתחים באסקורית ובגדר יוטה. הקבלן נדרש להקים גדר תקנית".

בנוסף, בעירייה מגיבים על סגירת המעבר לגני הילדים מרחוב פתח תקווה ומציינים: "המוקד העירוני גידר את המקום בשל החשש מהיפגעות ילדים הבאים מנתיב זה. הגידור בוצע כבר בנובמבר השנה, לאור פניית הורים ובהם הורה אשר הלין על כך שבנו נפל ונחבל במקום. החשש להיפגעות אינה מוגבלת רק לילדים אלא גם למבוגרים העוברים בדרך זו. יש בידי המוקד תמונות המלמדות על ההחלטה לגידור המקום".







 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה