סיכום ארבעה ימים של שיכרון חושים בפסטיבל מדיטרנה.


להאזנה לתוכן:

רבים הרימו גבה כאשר מנכ"ל המשכן, מוטי מלכא הצהיר שהוא הולך להקים מיזם תרבותי גרנדיוזי באשדוד שיתפרש על 4 ימים עם עשרות אטרקציות תרבותיות שונות ובינלאומיות. הייתכן שניתן בעיר אשדוד למלא ביומיים את האמפיתאטרון בלמעלה מ10 אלפים איש ישלמו מחיר מלא, כאשר במקביל מתקיימים 10 מופעי איכות במשכן האומניות ובבית יד לבנים?
הייתכן שגדולי האומנים בעולם בתחומם יעלו ויבואו להופיע כאן?
הייתכן שהקהל באשדוד ובישראל יבוא לפרגן ולשלם?
בפועל, מעל 150 אמנים, הרכבים ולהקות שונות מרחבי העולם הופיעו בפסטיבל הראשון מסוגו בישראל - פסטיבל מוסיקה ממדינות הים התיכון, אשר התקיים במשך ארבעה ימים בארבעה מתחמי תרבות באשדוד.
עובדתית, נמכרו בימי פסטיבל מדיטרנה למעלה מ 20 אלף כרטיסים.
עובדתית, מהיום הראשון לפתיחת הפסטיבל התקשורת לא מפסיקה להלל את מה שיחשב כאחד מפסטיבלי המוזיקה המצליחים באגן הים התיכון.
מדיטרנה נתן כבוד למגוון עולמות המוסיקה , המחול, הקולנוע והקולינריה של 12 מדינות השוכנות לחופי הים התיכון ולעיר אשדוד.
עובדתית, הקהל פרגן בגדול, גדולי האומנים מרחבי העולם התייצבו והראש האשדודי התרומם אל על
מי ביקש תרבות ולא קיבל?
צילום: לימור אדרי

המוזיקה שהתנגנה לה ברחבי אשדוד בשבוע שעבר במסגרת פסטיבל מדיטרנה, העיפה את כולנו למרומים. פסטיבל מדיטרנה הראשון באשדוד רשם הצלחה מסחררת, הפסטיבל הציג את מגוון עולמות המוסיקה של 12 מדינות השוכנות לחופי הים התיכון, במתחם הקולינרי היה ניתן לטעום המטבח היווני, האיטלקי, והספרדי. השף אידי ישראלוביץ מהשפים הבולטים בארץ והשף מוסא מתורכיה בשלו זה לצד זה. המראות והריחות שהעיר אשדוד חוותה בארבעת ימי הפסטיבל היו מעוררי הערצה, מתחם הקולנוע היה מלא עד אפס מקום ובעיר היו פקקי תרבות.

 

האיש שעמד מאחורי היוזמה ואשר לו ובעיקר לו חיכו הציניקנים בפינה הוא מוטי מלכא, מנכ"ל המשכן לאמנויות במה. בראיון סיכום לימי הפסטיבל הוא מעדיף להתעלם מכל הסקפטיים שניבאו כישלון ודאי למיזם היומרני.
באמצעות מסע שיווק ברמה גבוה, מערכת אירגונית למופת ושעות רבות ללא שינה הפסטיבל דפק כמו שעון והדי התשבחות של התקשורת הארצית והעולמית עדין נשמעים.
אשדוד נט תפס את מוטי מלכא לראיון ראשון אחרי הפסטיבל:
"בארבעת ימי הפסטיבל למדנו כי המוסיקה היא עמוד התווך בפסטיבל וסומכים אותה המחול, הקולנוע והקולינריה. אחרי שהפסטיבל רשם הצלחה כזאת, וקבלתי ערב ערב פרגונים ותשבחות, אין בליבי ספק כי, זהו הצעד ראשון, אני צופה לפסטיבל מדיטרנה עוד שנים ארוכות של שגשוג והצלחה".

 

איך אתה מסכם את הפסטיבל ?
"אין ספק שפסטיבל מדיטרנה רשם הצלחה בכל קנה מידה, מעל 150 אמנים, הרכבים ולהקות שונות הופיעו בפסטיבל, הקהל התייצב בהמוניו ורכש כרטיסים למופעי איכות. היה תענוג גדול לראות את עמיר בניון יחד עם התזמורת האנדלוסית האשדודית (אומר בגאווה) ממלאים עד אפס מקום  את האמפי, ולמחרת לראות את יורגוס דלראס מארח חברים. כ 5000 צופים יכלו בקלות לעצום עיניים ולדמיון את עצמם בסיציליה או בנמל מארסיי כאשר הם נמצאים בקו החוף האשדודי".

 

החזון של הפסטיבל מומש?
"המשורר רבי יהודה הלוי  כתב :'ליבי במזרח ואני בסוף מערב' ועכשיו כאלף שנים אחרי, כשאנו כאן במזרח...ליבנו בסוף מערב. קיימנו באשדוד מסע תרבותי אל עצמנו ואל שורשינו, על הדרך העוברת בין מזרח למערב, ובחברת המהגרים שלנו התוהה ומחפשת עדיין את זהותה התרבותית, אין דילוגים וקיצורי דרך. דרכנו חייבת לעלות על הגשר הים תיכוני המחבר בין גיאוגרפיה לתרבות. פסטיבל מדיטרנה היה הראשון מסוגו בארץ בהיקפו, באיכות תכניו וברב גוניות. יוזמי הפסטיבל ומקבלי ההחלטות בעיר, הציבו כמטרה נעלה את מיתוגה של אשדוד כעיר ים תיכונית פורחת ומשגשגת, ואת הפיכתה לאבן שואבת המזמנת אליה מידי שנה את המיטב שבאומני ארצות הים התיכון. בארבעה ימים של מדיטרנה  למדנו כי המוסיקה היא עמוד התווך בפסטיבל וסומכים אותה המחול ,הקולנוע והקולינריה, ויחדיו הם מהווים מאגר מרתק של מופעים, סרטים וטעמים. אחרי שהפסטיבל רשם הצלחה כזאת, וקבלתי ערב ערב פרגונים ותשבחות, אין בליבי ספק כי, זהו הצעד ראשון, אני צופה לפסטיבל מדיטרנה עוד שנים ארוכות של שגשוג והצלחה".

 היו רגעי פחד שהפסטיבל לא יצליח? בכל זאת פעם ראשונה לא יודעים למה לצפות...פאקו דה לוסייה
שישה חודשים ישבנו ותכננו את הפסטיבל, ששה חודשים השקענו מחשבה, פנינו לטובים שבתחום, שמעון פרנס היה אחראי על הצד המוזיקלי, משה איבגי על הקולנוע, השף אידי על הצד הקולינרי. לא התפשרנו בשם תחום, הבנו את המומחים לאשדוד. אני יכול לגלות לך שחודש לפני שהפסטיבל התקיים, 50% מהכרטיסים כבר נרכשו, קבלתי גב מלא ודחיפה מראש העיר ופה הבנתי שהפסטיבל הולך להצליח. אז לגבי שאלתך לא היה בי פחד לכישלון. חמישה ימים שלפני אירוע הפתיחה מכרנו 500 כרטיסים כול יום, בשלושה ימים האחרונים הצלחנו למכור עוד 3000 כרטיסים. אני מברך את כל מי שלקח חלק בסיפור ההצלחה של הפסטיבל.

 

אחרי שהפסטיבל מאחוריך אייך ההרגשה?דלארס באמפי באשדוד
"תחושת גאווה אשדודיות, אשדוד היא המרכז היא מקום בו התרבויות מתמזגות אך עדין שומרות אותנטיות. אני אגלה לך סוד ביום שישי עם סיומו של הפסטיבל קבלתי שני טלפונים הראשון היה מאיש עסקים מוערך מאוד באשדוד שאמר לי: 'מוטי, שחקת אותה העיר הייתה שוקקת חיים ושוקקת תרבות בימי הפסטיבל, הרגשתי את התנועה בכל העסקים שיש ברשותי, בתי הקפה, חנויות הבגדים, העיר התעוררה'. 

הטלפון השני שקבלתי היה מנערה בת 17 שאמרה לי: 'היה לי כיף לראות את העיר שלי, צפופה אבל יחד עם זאת מלאה בתרבות. זה היה רעיון מקסים לחבר את עולם הקולנוע לפסטיבל, המחירים היו מאוד נגישים גם לנו בני הנוער שרצו לקחת חלק".

למוטי היה מאוד חשוב לומר כמה מילות תודה והערכה לצוות של המשכן:

זאת הפקה לא פשוטה כלל - להביא כמות כל כך גדולה של אומנים מהארץ והעולם לעיר... הרי צריך לדאוג לכולם לכרטיסי הטיסה ולהבאתם לעיר הנמל והן לדאוג לשהותם במלון ווסט באשדוד.
אני חייב לומר מילה טובה לכל צוות המשכן שעשו את עבודתם נאמנה, הביעו אכפתיות, סדר מופתי, משמעת... המחמאות והתשבחות שמגיעות אלי, מופנות באופן ישיר גם עליהם.
תודה ענקית לראש העיר שנתן אמון מלא בפסטיבל והיה חלק בלתי נפרד מהצלחתו.
אגלה לך עוד סוד, בזכות ראש העיר ד"ר יחיאל לסרי הצבנו בכיכר בעיר את המתחם הקולינרי, אני הייתי בטוח שזה מיותר, אבל כבר בערב הראשון של הפסטיבל התבדיתי. כל אדם שהגיע לפסטיבל עבר קודם במתחם האוכל הים תיכוני ואז הגיע לאירוע התרבות ואם חלילה הוא פספס, מיד בתום המופע האנשים סביבו עודדו אותו לעשות גיחה למתחם הקולינרי".

 

ניתן לסכם עם תחושותיה של אורטל לוי (28) תושבת העיר:
"זאת הייתה חוויה מדהימה לראות את העיר מפוקקת, הפקקים היו תרבותיים, הייתה נהירה אל האמפיתיאטרון לאורך כל כביש החוף. אנשים רבים צעדו לאורך הטיילת לכיוון אשדוד ים, אני גרה מול האמפי ראיתי את כל ההמולה מלמעלה, ואני יכולה לומר בפה מלא שכיף לי לראות את העיר שלי מתעוררת לחיים תרבותיים. אם יש רגעים שצריך להסיר את הכובע – אז הרגע הזה הוא עכשיו."

 

במשכן האומניות מספרים שהם כבר עסוקים בפרויקט הבא.



 

 



 






 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה