ראיון עם דלארס רגע לפני המופע הענק באמפי תאטרון באשדוד


להאזנה לתוכן:

שיורגוס דאלארס - אחד מגדולי זמרי יוון בכל הזמנים ואגדה מהלכת גם כאן בארץ – משחרר ראיון ראשון ופתוח לפני המופע הענק באשדוד.

ב־29 במאי יגיע דאלארס לישראל, לכבוד פסטיבל מדיטרנה באשדוד. בגלל אופיו השונה של הפסטיבל, הקהל שיגיע לראות אותו לא יורכב רק ממעריציו, ומזה דאלארס דווקא מרוצה. "זה מעניין אותי כי אני אוהב לראות איך המוסיקה עובדת בצורה חברתית אצל אנשים שונים".

העיר אשדוד תארח בימים 30-27 במאי פסטיבל ראשון מסוגו בישראל - "מדיטרנה". יותר מ־150 הרכבים, אמנים ולהקות יופיעו על ארבע במות שיוקמו במיוחד לכבוד הפסטיבל אשר מוקדש כולו למדינות הים התיכון. יופיעו בו בין השאר: 

פאקו דה לוסיה (ספרד), ז'יל איירגו (צרפת), קונצ'ה בוייקה (ספרד), צ'קו והג'יפסי (ספרד), באבא זולה (טורקיה) ועוד רבים.כשהמופע הנוצץ ביותר והמרכזי הוא  המופע הענק של גדול זמרי יון, דלארס.

לקראת המופע הענק של דאלרס באמפיתיאטרון באשדוד הוא מספר על הקשר לישראל:

"כשהייתי בן 10, האזנתי בשקיקה לסיפורים של אבא שלי על ארץ ישראל שהייתה בשנים הראשונות להקמתה. אבי סיפר לי על אווירה מיוחדת של הולדתה מחדש של אומה. על אנשים שהגיעו ממקומות שונים בעולם ונתנו לישראל תחושה של קהילתיות שאין בשום מקום אחר. אבא שלי גר בזמנו בתל אביב, בירושלים ובחיפה. הוא גם הופיע באריאנה ביפו עם אריס סאן. הוא גר בהמון מקומות: איסטנבול, בירות, סלוניקי, ואז הגיע לישראל. בתור ילד החלום שלי תמיד היה לטייל בכל העולם. חשבתי שאהיה מלח על אונייה, או אולי איש ספורט או מוסיקאי, בשביל לטייל במקומות השונים. אבא שלי תמיד סיפר כמה אוהבים את המוסיקה היוונית בישראל, איך היו שומעים את קזנג'ידיס ואת כל השירים היווניים המיתולוגיים. עד היום אני רואה איך הקהל המבוגר בישראל מכיר את כל הקלאסיקות שלנו".

דאלארס הופיע בישראל לראשונה לפני 26 שנה. לאחר שיהודה פוליקר, הוציא את אלבומו המצליח "עיניים שלי" מ־1986 אשר התבסס ברובו על שיריו של דלארס ובכך חשף אותו בפני הקהל הישראלי.

דאלרס מספר: "כשהגעתי בפעם הראשונה לישראל בתור מוסיקאי, בשנות השמונים, שמעתי שיש מוסיקאי ששמו יהודה פוליקר, שמתרגם את השירים שלי וגם מנגן אותם בבוזוקי.

דאלרס מעיד על עצמו בהחלטיות. אני מעדיף הופעות בתיאטראות. במוסיקה הישנה, האולד סקול, המילים מתבססות על שירה, ובמוסיקה החדשה זה המון על היום־יום. הזמרים החדשים קלילים יותר. אני שייך לדור האחר וככה גם אשאר, כי משם הגעתי. לצערי אני מאלה שחושבים שלמוסיקה, חוץ מבילוי, שתייה ושבירת צלחות, יש גם משקל, וזו אמנות. המוסיקה נהרסה בשנים האחרונות. לגמרי. יש הרבה סיבות.

דאלארס כבר בן 65. הוא גר באתונה עם אשתו. בתו היחידה גרה בלונדון עם בעלה ושני ילדיהם - פעוט בן שנה ותינוק טרי בן כחודש - ולומדת שם. בימים אלה הוא עורך ברחבי יוון מופע משותף עם גליקריה.

"כשהיא הייתה הרבה יותר צעירה עבדנו הרבה יחד", מספר דאלארס. "ראיתי אותה, היא היתה קטנת מימדים אבל עם הרבה אמנות, טכניקה ורגש. אחרי הרבה שנים החלטנו לעשות מופע שמוקדש למלחין אפוסטולוס קלדרס".

מעבר להיכרותו עם פוליקר, דאלארס אוהב עוד כמה אמנים ישראלים. "אני מכיר את יסמין לוי הרבה שנים ואוהב אותה מאוד, בגלל הייחודיות של הקול שלה. היא מופיעה באתונה לפעמים ואני הולך לראות אותה. יש לה משהו מיוחד בקול, בו בזמן זה בא מהאף אבל גם עמוק מאוד, והשילוב הזה מזכיר לי זמרות יווניות אגדתיות. והיא גם 'מתעקשת' על השירים בלאדינו שאני אוהב מאוד. לפני כחודש גם ניגנתי עם אחינועם ניני, שגם אותה אני אוהב מאוד. מהמוסיקה הישראלית החדשה אני מכיר מה ששולחים לי החברים, פרנס ואחרים. עקבתי גם אחרי עפרה חזה, עם הקול המיוחד והשונה".

"היה לי מזל, שהרבה מהשירים שלי מפורסמים. קשה מאוד לא להכליל את השירים המוכרים בהופעות, ולא משנה היכן, אבל אני תמיד מביא בחשבון שאני מופיע בישראל. אני שר את 'יד ענוגה', 'צור משלו' ועוד שירים שלא אשיר ביוון".

 

 

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה