טקס אזכרה לחללי האנייה "אגוז" וציון יום המחתרות וההעפלה בצפון אפריקה.


להאזנה לתוכן:

טקס אזכרה לחללי האניה "אגוז"

באולם המופעים של "מונארט"-מרכז האמנויות העירוני נקבצו משפחות חללי אגוז,

שליחי ופעילי המוסד,מי שהיו אסירי ציון במרוקו,נכבדים ומוזמנים רבים לטקס

אזכרה למעפיל האנייה "אגוז" ולציון יום המחתרות וההעפלה מצפון אפריקה.את ממשלת ישראל ייצג בטקס השר לביטחון העורף,ח"כ מתן וילנאי שהתקבל בחום רב על ידי ראש העיר,ד"ר יחיאל לסרי.

כזכור,בשנת  1961 הבריחה אניית "אגוז" 44 מעפילים ממרוקו ילדים נשים גברים וזקנים ופניהם לארץ ישראל, בעיצומה של ההפלגה במיצר ג'יברלטר טבעה האנייה, 22 גופות בלבד נמשו מהים והובאו לקבורה בבית העלמין היהודי באל-חוסימיה. 22 הגופות הנותרים ירדו למצולות הים.אסון המעפילים גרם לזעזוע עמוק בארץ ובעולם היהודי. בעקבות טביעת המעפילים והלחץ הבינלאומי על ממשלת מרוקו, הותרה עלייתם של יהודי מרוקו לא"י. ובכך הצטרפו לאחיהם מקצווי תבל ונטלו חלק בבניית הארץ. בשנת 1992הגיעו עצמות חללי "אגוז" ,שהועלו ממרוקו  במטוסו הפרטי של המלך , לקבורה במבצע חשאי בשם "איילת השחר" ונטמנו בקבורה ממלכתית בהר-הרצל .  בנאומו בטקס  עמד ראש העיר, ד"ר יחיאל לסרי , על ההיבטים  ההיסטוריים,  "מפרשת  "אגוז" אנחנו למדים על פניה הלא מוכרות של יהדות מרוקו, פנים של מאבק ציוני, המלווה בפעילות חינוכית ופוליטית עם פעילות ענפה של תנועות נוער, מחתרות וגיוס חשאי, הכשרה, קורסים, מודיעין ועימות עם השלטון במרוקו שכלל מאסרים ועינויים. העיר אשדוד מצליחה, ובמיוחד בשנים האחרונות, להביא לידי ביטוי,בפעילויות רבות  את המרכיבים ההיסטוריים והתרבותיים המאפיינים את  מורשתם של יהודי מרוקו." השר לביטחון העורף,ח"כ מתן וילנאי,הודיע כי אט -אט ובבטחה הוא הופך לאורח קבוע בטקס , "אני עומד נדהם מסיפור גבורתם של מעפילי  "אגוז" מסמל את מסירות הנפש של יהודי מרוקו ומעוצמת געגועיהם לציון"-אמר והוסיף כי כאיש צבא הוא מצדיע לגבורתם

מאיר קנפו,יו"ר ארגון פעילי המחתרות,ההעפלה ואסירי ציון בצפון אפריקה ,התייחס להקמתו הצפויה של גלעד לחללי האנייה "מי ייתן ונצליח יחדיו להתגבר על המכשולים שצצו לאחרונה בדרך. ונזכה כולנו ליום המיוחל הקמת יד זיכרון  ,לחללי האנייה ,בעיר אשדוד היודעת לשמר את מסורת עם ישראל ,ויודעת להנציח  את זכרם של גיבורי ישראל מכל הקהילות באשר הן ".בטקס המרשים שהופק ע"י תחום אירועים בחברה העירונית לתרבות הפנאי, נרשמה התרגשות בקהל הנוכחים כאשר בהמשכו של האירוע חולקו תעודות הוקרה לשנת 2012לאסף רפאל, סיבוני מוריס, שגיב רווה  ולסויסה רחל ואבנר שזכו בהם על מסירותם בהקניית מורשת המחתרת היהודית בצפון אפריקה לכלל בית ישראל.

 

 

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה