לאן אתה הולך משה?


להאזנה לתוכן:

לראשונה בישראל:פסטיבל סרטי המגרב באשדוד. הפתיחה בשבוע הבא עם הסרט "לאן אתה הולך משה ?"
הוא סרט שעלילתו מתרחשת בתחילת שנות השישים, עת מרוקו זכתה בעצמאות מצרפת, היגרו עשרות אלפים מיהודי מרוקו ועלו לישראל, חוששים מאי הוודאות ובתקווה לחיים חדשים וטובים יותר

מאת :דודו בן זינו.
 

ראשית,קודם שנעסוק בסרטים וביוצרים נברר את פירוש המושג "המגרב" המופיע בכותרת הפסטיבל .
ובכן ,המגרב הוא שם כולל למדינות המערביות של צפון אפריקה - מרוקו, תוניסיה, אלג'יריה ולעתים גם לוב.
השם נובע מהמילה הערבית שמשמעה "מערב".
מדינות אלה הן מדינות ערביות-מוסלמיות הנמצאות באזור מערב-צפון אפריקה, מדינות אלה היו  תחת שלטון צרפת ולכן השפה שדיברו בהן באותם ימים הייתה צרפתית, והיא משמשת בהן כשפה משנית עד היום .יהודי מדינות אלה נקראו בעבר "עדת המערביים" או "מוגרבים", ואילו כיום רווח יותר השם "יהודי צפון אפריקה".
לדברי ד"ר יחיאל לסרי,ראש עיריית אשדוד שנתן את חסותו לאירוע "בעיר אשדוד, מתנהלים חיים תרבותיים עשירים בשפות שונות המיועדים לשכבות אוכלוסיה רחבות .כמצרך אמנותי פופולארי ביותר, ניכרת תרומתו של הקולנוע וייחודו של פסטיבל סרטים כזה  יגביר את המודעות לעושר התרבותי של הקהילות הרבות בעיר , ואת הפוטנציאל להגברת הסובלנות וההכרה בערכן הרחב והמגוון של כלל המסורות".
 
את הפסטיבל מפיקים באמצעות  פרויקט קשרי קהילה לקליטת עולי צרפת בשדוד-פרויקט המופעל ע"י החברה העירונית לתרבות הפנאי ,במרכז קהילתי "ספרא". 
 
סרט הפתיחה "לאן אתה הולך משה?"OU VAS TU MOSHE)")
בבימויו של חסן בנג'לון (Hassan Benjelloun), הוא סרט שעלילתו מתרחשת בתחילת שנות השישים, עת מרוקו זכתה בעצמאות מצרפת, היגרו עשרות אלפים מיהודי מרוקו ועלו לישראל, חוששים מאי הוודאות ובתקווה לחיים חדשים וטובים יותר. כשמוסטפה, מנהל הבאר היחיד בעיר בייג'ד, מגלה שהיהודים עוזבים, הוא נכנס לפאניקה.
לפי החוק המרוקאי, כשלא יישארו בעיר לא-מוסלמים הוא ייאלץ לסגור את הבאר.
איך יציל את העסק שלו? ע"י השארת לפחות יהודי אחד בעיר. יותר קל להגיד מלעשות... כשאוזלות כל התחבולות והוא עומד לאבד תקווה, מתגלה פתרון מושלם.
הלוואי וכל הבעיות היו נפתרות בקלות כזו.משחק: סימון אלבז, עבדלקאדר לופטי, חסן אסקלי(90 דקות, מרוקאית וצרפתית, תרגום לעברית)בתום ההקרנה שיחה ודיון על הסרט בהשתתפות: ג'מילה אל חייט, אורחת ממרוקו ומפיצת הסרט בישראל וראובן אברג'יל, פעיל חברתי, ממובילי מאבק הפנתרים השחורים.במאי הסרטים היהודי מרוקני המתגורר בצרפת איוואן בוקרה, במאי סרטים דוקומנטרי צעיר אשר חוקר סיפורים חיים ונודד במרוקו על מנת לאסוף עדויות אנתרופולוגיות במטרה  לתעד ולשמר זיכרון קולקטיבי נענה להזמנת צוות ההפקה  ווהוא יגיע   לאשדוד ולערוך שיחה ודיון עם הקהל (בצרפתית) ולהציג את סרטיו:
 
רועת צאן:
 סיפורה  של משפחת רועי צאן הנודדת בהרי האטלס המרוקאי.רועת הצאן הינה קשישה בגיל מופלג שחיה  עם בעלה חמו .
היא רועה עיזים כבר מגיל צעיר כשהיא חוצה את הארץ לאורכה ולרוחבה. חיי עמל ונדודים התלויים בחסדי הזולת וכל זאת על מנת להתקיים.
היום, בנוף הררי פראי, בו כורתים ענפי עצים בני מאות בשני על מנת להאכיל את הצאן, החיים היום יומיים  מתרכזים מסביב לאח הדולק.חיים פשוטים של קמח, מים, צמר, עץ, תה ותפילות מהווים  משמעות הראשונית יסודית.
דיוקנם של איש ואישה הבאים בימים, של משפחה עם ילדים ונכדים אל מול עולם משתנה, זיכרון שנכחד ותרבות ברברית ההולכת ונעלמת.
 
סרטו השני של בוקרה, "המוות השני" (Moutania) זהו  שם שחמדי , איכר ברברי בשנות השישים ,נתן לעמק מבודדת שבה הוא חי במרומי הרי האטלס כ -250 ק"מ ממרקש. הוא חי באוטרקיה (עצמאות כלכלית) עם אשתו וילדיו סרט זה מתאר חיי יום יום של משפחה ברברית . על מנת לעמוד בצרכי משפחתו , הוא בונה תחנות קמח, כוורות ומייצר חשמל באמצעות מי הנחל. ממרחקים מגיעים ברברים הפוקדים את ביתו כדי לטחון את זרעיהם  ולרכוש דבש אצלו.
בדיוקן  זה חמדי מעיד בהומור ובפילוסופית חיים  של מהנדס (אוטודידקט) שלמד בכוחות עצמן להיות רב פעלים, הוא גם  מסגר, גם כוורן, גם עובד אדמה, גם מגדל ירקות , טוחן, שען הררי ומספר סיפורים לאורחיו ולסביבתו.
משפחת חמדי חולקת את שמחת חייה על רכס הרים צחיח זה ממנו  היא מפיקה את המשאבים העיקריים תוך שהיא נאבקת עם כוחות הטבע. עקבות אורח חיים מן העבר לדוגמא אקטואלית של הסתגלות מרשימה של האדם למרכז חייו. לאחר הקרנת סרט זה יערוך הבמאי לקהל היכרות עם חומרי גלם לסרטו העתידי " המגרבים":
 12 דקות פרזנטציה של סרט בשלבי הפקה, בעקבות זיכרון חסר הערכה של משפחה יהודית כפרית במרוקו.התמונות הינן עדות מדהימה לחיים כפריים של משפחה יהודית בתקופה שלפני ההגירה הגדולה ממרוקו , לפני 40 שנה . 
 
"פסטיבל סרטי המגרב באשדוד"- שלוש הקרנות בכורה :
  יום שני,11 ביולי,בשעה 20:30" לאן הלכת משה? סרט (עם תרגום עברי) ודיון בצרפתית .  יום רביעי, 13ביולי ,בשעה 20:30"רועת הצאן" (TAMEKSAOUT) ,סרט  ודיון (בצרפתית)  מוצ"ש,16 ביולי, בשעה 21:00 "המוות השני"  (Moutania) והקרנת חומרי ארכיון נדירים סרטים ודיון (בצרפתית).
 
מפיקת הפסטיבל:פנינה בן דוד. אודיטוריום "נעים לתרבות",רח' ביאליק 10,אשדוד.להזמנות ולמידע נוסף התקשרו: פנינה :054-4867023,ג'רארד:054-6207163,אדריאן:052-6080927 מתנ"ס "ספרא":  08-8675260/1                               
 
הכותב דובר וראש תחום תקשורת קהילתית בחברה העירונית לתרבות הפנאי   .        
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה