אסון אקולוגי: גושי זפת טרייה נמצאו בחופי אשדוד וניצנים


להאזנה לתוכן:

בחודש פברואר התגלו לאורך רצועת החוף הים תיכוני בישראל נחיתות רבות של גושי זפת טרייה. ההערכה היא, כי יש עדיין זפת בים והיא ממשיכה לנחות בחופים – אתמול היא נחתה גם בחופי אשדוד וניצנים.
במשרד להגנת הסביבה ציינו כי מקור הזיהום עדיין אינו ידוע, ונראה כי מדובר בפליטה של שמנים או נפט מכלי שיט שעבר מול חופי ישראל

בחודש פברואר בשעות אחר הצהריים נפלט לוויתן בגודל 10 מטרים לדרום שמורת ניצנים, השאלה שעלתה האם היפלטות פגר הלוויתן קשורה לגושי הזפת?

מנכ"ל רשות הטבע והגנים, שאול גולדשטיין, מסר כי ייתכן שקיים קשר בין ההיפלטות לגושי הזפת.

לדבריו, "אירוע זיהום הזפת מסתבר כאירוע גדול ומאוד וחמור מאוד עם נזק סביבתי גדול מאוד שייקח לנו זמן רב לטפל בו. אנחנו קוראים למשרד להגנת הסביבה לחקור את האירוע ולמצוא את האשמים ולהעניש אותם בחומרת הדין".

בבוקר נלקחו דגימות מהלוויתן שנפלט אמש לים בדרום שמורת ניצנים, על ידי ד״ר אביעד שיינין מתחנת מוריס קאן לחקר הים ועמותת דלפיס.

לפי הממצאים עד כה - מדובר בלוויתן מצוי, זכר בוגר באורך 16.9 מטר והערכה של כ-25 טון. לוויתנים בוגרים מהמין הזה יכולים להגיע לאורך של 24 מטר. הלוויתן הגיע לחוף במצב ריקבון מתקדם מאוד, לפחות שבועיים מאז שהוא מת, מה שאומר שלא ניתן לחבר את הגעת הלוויתן לחוף לאירוע זיהום הזפת.

נלקחו דגימות שיבדקו על ידי חוקרי תחנת מוריס קאהן לחקר הים של אוניברסיטת חיפה. 

הלוויתן שנפלט | צילום: דוד חלפון, רשות הטבע והגנים

השרה להגנת הסביבה גילה גמליאל, בהערכת המצב הערב (ה') בנושא אירוע הזפת בחופי ישראל:

"אנחנו עדים בימים האחרונים לאירוע סביבתי חמור. כמויות רבות של זפת נשטפו בים ונסחפות אל החופים. מדובר בנזק לסביבה ולמערכת האקולוגית. מי שאחראי לאירוע הוא לא פחות מפושע וצריך לשלם את המחיר. בנוסף, נצטרך לטפל בבעלי החיים שניזוקו כתוצאה מהזיהום ולשקם אותם.

נפעל לאיתור מקור הזיהום, נמצא את האחראים לו ונמצה איתם את הדין. אסור לנו לסיים את האירוע עם סימני שאלה. המשרד להגנת הסביבה מוביל את איתור המקור, ובמידה ונצטרך סיוע אפנה לשר הביטחון כדי להפעיל את חיל הים במשימה.

נצטרך לגייס סיוע של מתנדבים באירוע, ולאפשר להם לסייע לנו דרך הרשויות המקומיות והעמותות תוך שמירה על בטיחותם. עמותת אקואושן בשיתוף המשרד להגנת הסביבה, מובילה ומפעילה את הרשת הארצית של מתנדבי חירום ים. מתנדבים מארגונים שונים הצטרפו ליוזמה והם פרוסים בשטח בחופים השונים ומובילים את פעולות הניקוי, וזה מחמם את הלב לראות את ההתגייסות של כולם.

רשויות מקומיות חופיות החלו הבוקר, היכן שמאפשר הים והסערה, בפעולות ניקוי החופים מגושי הזפת שנחתו מהים לאורך רצועת החוף מאזור ראש הנקרה ועד לאשקלון. הנחיתי את מנכ"ל המשרד להעביר בדחיפות תקציבים לרשויות המקומיות העוסקות בפעולות ניקוי הזפת מהחופים. היום (ו') בצהריים נקיים הערכת מצב עם ראשי הרשויות בנושא".

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה