המשורר והסופר יותם ראובני מאשדוד הלך לעולמו


להאזנה לתוכן:

ראובני, חתן פרס לנדאו לשירה, מוותיקי העיר, פטר אמש (א') בביתו שבאשדוד לאחר שנים של מאבק עם מחלה קשה.

יותם ראובני ז"ל. צילום מתוך פייסבוק

הסופר והמשורר יותם ראובני מאשדוד הלך אמש לעולמו והוא בן 71. ראובני ז"ל נאבק במשך 5 שנים במחלה קשה. בחודשים האחרונים חלה החמרה במצבו והוא נאלץ לבקר לעתים תכופות בבית החולים. אמש, כאמור, תש כוחו והוא נפטר במיטתו כשהוא מוקף בספריו וכתביו.

ראובני, חתן פרס לנדאו לשירה, נחשב לאחד הקולות החשובים בספרות העברית במחצית השנייה של המאה ה-20. יצירתו פרצה דרך כשהיה מן הראשונים שנתנו ביטוי לחיי ההומוסקסואלים בישראל בשנות ה-70.

"אבא שלי ואחיו הגדול הגיעו לבקר אותו אתמול" - מספרת בלה אחייניתו של יותם ז"ל לאשדוד נט. "הם כאילו הרגישו שזה עומד לקרות...אבא שלי אפילו לא הלך אתמול לעבודה וזה מאוד לא מתאים לויותם כמו יותם, בלי דרמה, נפח את נשמתו במיטה, כשהוא מוקף בספרים שלו בכתבים שלו".

יותם ראובני ז"ל עם שלושת אחיו. צילום באדיבות המשפחה

ראובני ז"ל נולד בדצמבר 1949 ביאשי שברומניה למשפחתו של חייט יהודי. בשנת 1957 הוא התייתם מאמו, אחרי שהתחיל ללמוד בבית ספר יסודי ביאשי. חלק משנותיו המוקדמות בילה בכפר ביבולאר, קרוב לנהר פרוט, שם המשיך בלימודים בבית הספר היסודי המקומי.

עם מורי בית הספר נמנה באותה תקופה מורה יהודי לשפה ולספרות הרומניתלאון וולוביץ', לימים היסטוריון וחוקר ביד ושם שהתרשם מצמאונו של הילד לקריאה ולתרבות

בשנת 1964 הוא עלה לישראל עם אביו ושלושת אחיו והתיישב באשדוד. הוא למד בבית הספר מקיף א' בעיר, אחר כך שהה בקיבוץ משגב עם, השתלב שם בגרעין נח"ל ושירת בצבא בחטיבת נח"ל. בהמשך הוא עיברת את שמו ושימש כעורך בעיתונים "הארץ" ו"ידיעות אחרונות".

בשנת 2000 הקים ראובני ז"ל את הוצאת "נמרוד". הטקסט הראשון שפרסם בעברית, ב-6 בפברואר 1970, בעיתון "הארץ", נקרא "למה אמרתי מה שאמרתי על זכריה סטנקו".

יותם ראובני ז"ל עם אחיינו. צילום באדיבות המשפחה

ספרו הראשון, "בעד ההזיה", הופיע ב-1978 ועסק בהומוסקסואליות, נושא חריג ונדיר מאוד באותם ימים. בספר נכלל סיפורו הנודע "השערות על מותו של פייר פאולו פאזוליני" (במאי קולנוע איטלקי נודע שנרצח).

ב-1979 פרסם ראובני את ספר השירים "דיווח מתוך התרחשות", ובאותה שנה פרסם גם המשך ל"בעד ההזיה" - קובץ הסיפורים "התפכחות". מאז כתב יצירות רבות, לרבות את "הבלדה למדחת יוסף" בעקבות הפקרת חייל מג"ב מדחת יוסף למותו בקבר יוסף בשכם.

ביוני 2015, במלאת 40 שנה לאגודת הלהט"ב, זכה ראובני להיכלל בין 40 המשפיעים בתולדות קהילת הלהט"ב. ראובני זכה למספר פרסים חשובים. בשנים האחרונות פנה לעשייה תיאטרלית ובין השאר הקים בביתו תיאטרון חדר.

.

באוגוסט 2017 יצא לאור אלבום מוזיקה עם 28 משיריו של ראובני, בהפקה עצמית של דויד פרל, עם יותר מ-30 זמרים ואמנים שעיבדו, הלחינו וביצעו את שיריו של ראובני לכדי אלבום שנקרא "השעה הכי יפה". בשנת 2019 יצא סרט הקולנוע התיעודי "הדווקאים", שכולל בתוכו ראיונות עם ראובני.

יהי זכרו ברוך

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה