"מתפללת שלא אקום בבוקר מהבושה" - סיפורה קורע הלב של אסתר, שהפכה מבעלת עסק לקבצנית


להאזנה לתוכן:

מצוקה כלכלית קשה וחובות כבדים שנקלעה אליהם בעקבות נפילתו של עסק משפחתי שפתחה לפני כשנתיים מכספי הפנסיה שלה, הובילו את אסתר מיכאלי בת ה-67 מאשדוד לקבץ נדבות כבר במשך חודשיים באחד הצמתים באשדוד. בחוסר אונים ובמועקה גדולה, היא חשפה את סיפורה בתקווה לעזרה: "הגעתי לפת לחם, אני כבר לא יודעת מה לעשות עם עצמי".

אסתר מיכאלי. צילום: שמואל סרדינס
כבר קרוב לחודשיים שאסתר מיכאלי בת ה-67 מאשדוד יוצאת מידי בוקר אל צומת הרצל פינת בן גוריון בעיר ומקבצת נדבות למחייתה, לאחר שנקלעה למצוקה כלכלית קשה ולחובות תהומיים, כשהאור אינו נראה בקצה המנהרה. 

לפני כשנתיים, עת יצאה לגמלאות לאחר 40 שנות עבודה, היא החליטה למשוך את כספי הפנסיה שלה, ויחד עם בניה הקימה פיצוצייה בעיר בתקווה שבניה והיא יוכלו להתפרנס בכבוד. לרוע מזלם של בני המשפחה, ההוצאות גברו על ההכנסות והעסק שהקימו ממיטב כספם הלך ודעך ונקלע לחובות תהומיים.

נפשה של אסתר לא ידעה מרגוע, ובניסיון לעמוד מול הקשיים הכלכליים שהערים העסק על חייהם שלה ושל בניה, ובתקווה לעמוד שוב על הרגליים ללא אימת התשלומים שריחפה מעל ראשם, הוסיפה אסתר ונטלה הלוואות מקרובי משפחה שנתנו בה את אמונם, אך העסק המשיך במסלולו התהומי.

היא מספרת כי ניסתה בשלב מסוים לצאת מחוזה השכירות שנחתם ל-4 שנים, אך ללא הצלחה בשל התנאים החתומים בו. "חשבתי איך אוכל להגדיל את הכנסה והחלטתי להכניס שירותי דואר לעסק, אבל גם זה לא עזר" – היא מספרת. "התחלתי לקחת הלוואות ממי שיכולתי בשביל לשלם את השכירות, ובכך סיבכתי כהוגן גם את האנשים שחתמו עליי ערבות".

חסרת אונים וכמוצא אחרון החליטה אסתר לפנות למלווים בריבית בשוק האפור ומשם, לדבריה, המצב רק הלך והחמיר. "אני מתחרטת על הרגע שהחלטתי לעשות את הצעד זה" – היא אומרת. "פה כבר נפלתי טוטאלית בצורה כזאת שאני כבר לא יודעת איך להתרומם. אני לא מאחלת את זה לאף אחד. לא שמישהו בא ומאיים עליי חס וחלילה, אבל בן אדם הלווה לי כסף ואני צריכה להחזיר לו בחזרה".

לפני כחודש היא הצליחה לסגור את העסק בסיוע בית המשפט ומסרה לדבריה את המפתחות, אולם מפני שטרם נמצא שוכר חדש לבית העסק היא נותרה לשלם את דמי השכירות וההוצאות כמתחייב בהסכם עליו חתמה מול בעל הנכס.

"תאר לעצמך, העסק סגור, לא עובד, ואני עוד צריכה לשלם שכירות ותשלומים לחשמל, ארנונה ושאר ההוצאות" – היא אומרת. "גם עכשיו בזמן שנאסר עלי לצאת מהבית מפני שאני בקבוצת סיכון של הקורונה, נאלצתי לשלם את השכירות ואת כל התשלומים".

למרות ועל אף הבושה המרה ותחושת המועקה שמילאו את ליבה, יצאה אסתר לקבץ נדבות בצמתים בתקווה להכניס מעט כסף הביתה ושאולי כך, תצליח לעמוד בהחזרי ההלוואות. "בחיים לא נזקקנו לעזרה מאף אחד, תמיד התפרנסנו בכבוד" – היא ממררת בבכי. "לא היה לנו מיליונים, אבל חיינו בכבוד".

"הגעתי לפת לחם, אני כבר לא יודעת מה לעשות עם עצמי" – היא מוסיפה. "יצאתי לרחוב לבקש נדבות, סיבכתי את המשפחה שלי, את הילדים שלי ואת עצמי. פעמיים כבר ניסיתי להתאבד. אנשים חושבים שאני נוכלת ואני מתה רק מהבושה שנאלצתי לרדת לרמה הזאת. עדיף לי למות מאשר להגיע למצב הזה. אני מתפללת לאלוהים שלא אקום יותר בבוקר".

כמסר לכל אותם אנשים שנקלעו למצוקה כלכלית ושוקלים לפנות לשוק האפור היא מבקשת לומר: "אני רוצה לבקש מכל אחד ואחת מכם, לעולם אל תתקרבו לשוק האפור. אתם תדעו איך להיכנס לזה, אבל לעולם לא תדעו איך לצאת מזה. בבקשה מכם אל תיכנסו לזה לעולם".

לסיוע חייגו: 053-7405172 (אסתר), 055-6838773 (מאיה)

אסתר מיכאלי מזמינה את כל הספקנים אליה הביתה, להיחשף למצב בו שרויה המשפחה ולשפוט לבד >> 

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה