65 שנה ואשדוד עדיין חולמת להיות עיר תיירותית – האם החלום עומד להתגשם סוף סוף?

$(function(){ScheduleRotate([[function() {setImageBanner('e5f8ef95-0347-423c-9f4d-d5d75ba0aa6e','/dyncontent/2024/4/21/1cebc6c2-b3bd-4e6e-9f9a-6a934a51d3d5.jpg',17792,'נמל אייטם כתבה',525,78,true,20608,'Image','');},15],[function() {setImageBanner('e5f8ef95-0347-423c-9f4d-d5d75ba0aa6e','/dyncontent/2024/2/21/19022398-7ad1-43fb-980e-4729804bbbee.gif',17526,'הילה אייטם כתבה ',525,78,true,20608,'Image','');},15],[function() {setImageBanner('e5f8ef95-0347-423c-9f4d-d5d75ba0aa6e','/dyncontent/2024/3/21/79c4fc7d-daf2-4d30-9381-e64313eaf03f.gif',17653,'די אוון אייטם כתבה ',525,78,true,20608,'Image','');},15],[function() {setImageBanner('e5f8ef95-0347-423c-9f4d-d5d75ba0aa6e','/dyncontent/2024/4/21/a7408a5b-8ce8-46ed-8747-f2328b41174f.jpg',17791,'סימול פסח אייטם כתבה ',525,78,true,20608,'Image','');},15]]);})
להאזנה לתוכן:

רק תתארו לעצמכם – מגוון בתי מלון ובהם יחד אלפי חדרי אירוח המשקיפים אל הים, פארק מים, גלגל ענק במרכז טיילת חוף מרהיבה, מרינה פעילה ומזמינה ועוד – בחברה לתיירות אשדוד נושאים פעמיהם אל המחר ובטוחים שאשדוד תרגיש בשינוי כבר בקרוב. עופר דרי, מנכ"ל החברה: "אשדוד לא שונה מאילת, נתניה או אשקלון, היא אפילו יותר אטרקטיבית מהן"

אשדוד - בדרך להיות עיר תיירות משגשגת?

זה לא חדש שרוב האשדודים מאמינים שלאשדוד פוטנציאל אדיר כעיר תיירותית מצליחה ומשגשגת – אולי בגלל חופי הים החוליים ורחבי הידיים או שזו ההיסטוריה הארוכה בת ה-3,000 שנים, ובכל זאת, 65 שנה חלפו מאז הקמתה והעיר עדיין לא נחשבת ליעד תיירותי פופולארי.

מנגד, עומד רצונם אולי של מרבית נבחרי הציבור בעיר לדורותיהם וכמוהם גם התושבים, ליצור את השינוי המיוחל שיביא בשורה חדשה לעיר ויחזק את הכלכלה המקומית בדמות תיירות חוץ ופנים נכנסת.

לשם כך נוסדה החברת לתיירות אשדוד - האחראית הבלעדית על פיתוח התיירות בעיר מטעם הרשות. בעבר נקראה החברה בשם "חופית", אולם בעשור האחרון היא מותגה מחדש ומנעד הסמכויות שלה לקידום התיירות בעיר הורחב.

תיירות אשדוד עוסקת בכמה תחומים שנועדו לקדם את תחום התיירות בעיר, ביניהם קידום הקמת בתי מלון, פיתוח טיילת החוף, ניהול פארק אתגרים ופארק לכיש שעתידים להשתדרג פלאים בקרוב, ניהול ופיתוח אתרי תיירות דוגמת המצודה, גבעת יונה ופארק עד הלום וכן הפקת פסטיבלים, קיום סיורי תוכן ועוד.

עמים וטעמים 2019 באשדוד | צילום: מייק אדרי

בשנים האחרונות עשייתה של החברה שזכתה לחשיפה ציבורית, התמקדה בעיקר בתחום הקולינריה עם שורה של אירועים ופסטיבלים שנועדו למתג את אשדוד כשם דבר בתחום. ואכן בשיתוף פעולה יוצא דופן עם שפים ובעלי המסעדות בעיר – שמה של אשדוד כיעד קולינרי הגיע למרחקים.

בין הפעילויות והפסטיבלים הבולטים: פסטיבל "עמים וטעמים" שחוזר במאי הקרוב לאחר שבוטל בשנתיים האחרונות בשל הקורונה, "שבוע המרקים" ועשרות רבות של סיורים שמארחים במהלך השנה תיירות פנים ברחבי העיר, ובהם סיורי ארכיאולוגיה, סיורי מורשת, טבע, גרפיטי ואוכל.

פרויקטים נוספים של החברה שזכו להצלחה גדולה הם פרויקט שימור ופיתוח מצודת אשדוד-ים, סירות הפדלים בנחל לכיש ופרויקט המופעים האור-קוליים "אורות אשדוד". בימים אלו עומלת החברה בנוסף על הקמת מרכז מבקרים ראשון בעיר שעתיד להיפתח כבר בחודש הבא.

עוד עומלים בימים אלו בחברה על פסטיבל משלים ל"עמים וטעמים" בשם "קרם דה לה קרם" שיציע מגוון של גלידות וקינוחים. הפסטיבל יימשך בשלושה ימים ברחבת המשכן לאמנויות הבמה אשדוד לצד מופעים ומנות קינוח וגלידה שיימכרו ב-20 ש"ח למנה. 

מצודת אשדוד ים לאחר הפיתוח. צילום: אשדוד נט

2,000 חדרי מלון חדשים בתוך עשור

לדברי עופר דרי, מנכ"ל החברה, כל אלו הם רק טיפה בים לעומת מה שצפוי לקרות בעתיד הלא כל-כך רחוק. "עיריית אשדוד עתידה להשקיעה בשנים הבאות מאות מיליוני שקלים בפיתוח התיירות בעיר" - הוא אומר.

בעניין פיתוח בתי המלון, דרי אומר לאשדוד נט כי הוא מעריך שבעוד כעשור צפויים להיות כ-2,000 חדרי מלון נוספים על כ-450 חדרי מלון ואירוח שקיימים היום בשני בתי מלון מרכזיים בעיר ועוד כמה בתי מלון בוטיק.

לדבריו, בטווח של ה-3 עד 5 שנים הקרובות תסתיים בנייתם של בתי המלון באגם המרינה ובחוף לידו, מה שיביא לתוספת של כ-700 חדרי מלון על הקיים.

"בחוף לידו קיימת תכנית להקמת שני בתי מלון, אחד מהם כבר נמצא בבנייה" – הוא אומר. "ממול, מעבר לכביש, יקום מלון נוסף לצד מגורים. כבר הוגשה בקשה להיתר על ידי היזם. חשוב לציין שכל התכניות בקו ה-300 מטר מהים לא יכללו מגורים".

הדמיית בתי המלון בחוף לידו

"במקרה של אגם המרינה - שם השטח מיועד גם למגורים, אבל כדי לקדם קודם את הקמת המלונות נקבע בתב"ע שהיזמים יוכלו להקים בניין מגורים רק לאחר שבנו את המלון" – הוא הוסיף. "אגב, כלל התכניות שציינתי עד עכשיו נמצאות בתהליכים לקבלת היתר. בחלק הדרומי ליד "לאונרדו" ייבנו שני בתי מלון נוספים, אבל זה כבר בטווח של העשור".

אתה מתכוון שכל זה יקרה אם לא יהיו הפתעות...
"אני אגיד לך אחרת - אני אופתע אם זה לא יקרה. יחד עם זאת, בוא לא נשכח שהקמת מלון לא נחשבת "אטרקציה גדולה" ליזמים מאחר ואת ההשקעה לוקח עשרות שנים להחזיר".

מה לגבי המלון השומם בחוף הפרחים (חוף י"א)?
"זו דוגמה קלאסית לתכנון לקוי. המלון כולל 45 חדרים בלבד ובשום מציאות זה לא כלכלי ליזם, אלא אם הוא מפעיל את המלון בעצמו. נכון להיום, המגרש הסמוך אמור לצאת למכרז, ואם ג'קי בן זקן שקנה את המלון ירכוש את המגרש הוא יוכל להרחיב את המלון וזה ייעשה את העסקת לכלכלית יותר. המצב שם ללא ספק לא פשוט, אבל אני מאמין שהוא ייפתר".

מלון חוף י"א עומד כפיל לבן

"אשדוד לא שונה מאילת, נתניה או אשקלון, היא אפילו יותר אטרקטיבית מהן"

בשיחה עמו, דרי מסביר כי באשדוד ישנם בסה"כ 30 מגרשים המיועדים למלונאות כאשר התפוקה המקסימלית היא ל-4,000 חדרים.

"רוב המגרשים נמצאים כבר בידיים של היזמים, כאשר אחת ל-4 חודשים אנחנו מקיימים איתם שולחן עגול בהשתתפות אנשי המקצוע בעירייה וסגן ראש העיר שמעון כצנלסון, כדי לתת מענה לחסמים ולקדם את התכניות" – הוא אומר.

"חשוב לי להדגיש שכלל התכניות לא יפגעו בנגישות של רצועת החוף של אשדוד לכלל הציבור, כלומר – אף מלון לא "ייגע" ברצועת החוף ובטח שלא יהיו חופים פרטיים" – הוא ביקש להוסיף. "בסה"כ 7 בתי מלון נושקים לים לפי התכניות, 4 בחלק הדרומי ועוד 3 בטיילת הצפונית. אם בלו קאסל יהפוך בעתיד למלון אז גם הוא נכלל בזה".

הדמיה: האגם המלאכותי במרינה ומסביבו בתי מלון ומסחר

שאלה שרציתי לשאול אותך קודם - אתה לא חושב שהיה כדאי קודם לקדם את תחום הבילוי והאטרקציות בעיר לפני המאמצים להקים מלונות בעיר? הרי אם אשדוד הייתה מוקד משיכה, ודאי היא הייתה מושכת את תשומת לבם של היזמים...
"זה בא ביחד, אבל אם לא יהיו בתי מלון – חד משמעית לא תהיה תיירות באשדוד. חוץ מזה, אם תשווה את העיר לאילת או לנתניה ואשקלון, תראה שבאשדוד יש יותר מה לעשות מאשר בכל אחת מהערים האלו. יש באשדוד ה-כ-ל, זה נכון שיש עוד לאן להתקדם, אבל מבחינת אטרקציות לא חסר". 

פארק מים, גלגל ענק שישקיף לים ומרינה שתהפוך אחרי שנים לפנינה תיירותית

דרי המשיך לסקור בפנינו את יתר התכניות של החברה לתיירות אשר צפויות לצאת לדרך בעתיד הלא רחוק, בהן בין היתר, פיתוח טיילת החוף, פארק אתגרים שיועתק לשפך נחל לכיש ויכלול פארק מים ענק, חניון קרוואנים שיוקם בסמוך עבור מטיילים, פיתוח שטח המרינה כמתחם תיירות ועוד.

הדמיה של מתחם המים בפארק אתגרים החדש

להערכתו של דרי פארק אתגרים החדש שייבנה בעלות כוללת של כ-70 מיליון ש"ח, ייפתח אם הכל ילך חלק בטווח של ה-3 עד 5 השנים. "תכניות העבודה כבר קיימות ויש כבר היתרים הכוללים 450 מקומות חניה" – הוא אומר.

לדבריו, הפארק ייבנה בשיטת BOT כך שהיזם הזוכה יהיה אחראי להפעילו למשך 20-25 שנה בסיומן הוא יעביר את המושכות לרשות. "אנחנו מאוד מקווים שמשרד הפנים והאוצר ייתנו אישור לצאת למכרז בחודש-חודשיים הקרובים" – הוסיף דרי.

בצמוד לפארק החדש כאמור יוקם חניון קרוואנים שכולל חניה ל-30 קרוואנים, שירותים, מקלחות ומתחם קמפינג. להערכתו של דרי, החניון יוקם תוך 3 שנים לכל היותר. "אני מאמין שההיתרים יתקבלו תוך חצי שנה" – הוא אומר, "בהמשך אולי יהיו אפילו חדרי ספא, התב"ע מאפשרת את זה אבל זה עוד באוויר".

הדמיית חניון הקרוואנים המתוכנן בשפך נחל לכיש

עוד התייחס דרי להמשך פיתוחה של טיילת החוף בקטע שבין מלון ווסט דרומה. לדבריו, כבר יש קבלן זוכה במכרז. "מדובר בפרויקט בהיקף של 60 מיליון ש"ח והוא כולל הקמת גלגל ענק, מתחם פודטראקים, הנגשת מגדל השעון כך שאנשים יוכלו לעלות למעלה ועוד" – הוא אומר.

עוד לדבריו, אל מול חוף לידו יוקם מרכז קונגרסים עירוני בטווח של ה-10-5 שנים הקרובות, ושוק הים המסורתי בימי רביעי יועתק דרומה לקטע שבין חוף אורנים לחוף הקשתות כאשר בסמוך יוקם מתחם מכולות. "העתקת השוק דרומה נמצאת כרגע בשלבים של שינוי ייעוד לקרקע" – הוא אומר.

בנוגע למתחם חוף הקשתות הוא אומר: "עכשיו אחרי פסק הדין של העליון ולאחר שהורדו כל חריגות הבנייה, המתחם ישופץ וישודרג. אני מאמין שזה יקרה לכל היותר בשנתיים הקרובות. בנוגע למרחב הציבורי – הוא ישופץ בשיתוף המסעדות אבל זה יקרה רק בעוד כשנתיים".

בקרוב באשדוד - גלגל ענק

דרי בדבריו, התייחס גם לנושא המרינה שנחשבת אולי לפינה הכי לא מנוצלת בעיר, בייחוד כשמדברים על תיירות. למקום פוטנציאל אדיר שטרם מומש, ובחברה לתיירות רואים ומבינים את זה ושמים את פעמיהם על כך. 

לדברי דרי, הפעלת מתחם המרינה אמורה לעבור מאשטרום לידי העירייה בהחלטת רשות מקרקעי ישראל, והתקווה שזה יקרה כבר בשנה הבאה עם פתיחת האגם המלאכותי. בתכנית להמשיך את טיילת החוף על גבי שוברי הגלים כך שהמבקרים יוכלו להיכנס בחופשיות לשטח המרינה.

"הגדרות שתוחמות את השטח יוסרו, למעט הגדרות במזחים עצמם שנמצאים שם מסיבה בטיחותית" – אומר דרי. "תוסיף לזה דק ותאורה ערב, ואתה הופך את המקום לפנינה תיירותית של ממש".

טיילת החוף תימשך אל תוך שובר המרינה

לדברי דרי משרד התיירות כבר תקצב את הפרויקט שעלותו נאמדת בכ-12 מיליון שקלים בשיתוף עיריית אשדוד. להערכתו היציאה למכרז ותחילת הביצוע יקרו עוד השנה. לצד כל אלו כמובן, עומד פיתוח אגם המרינה שכבר נמצא בעיצומו.

במקום, שיחובר באמצעות גשר מיתרים מכיכר המפרשיות, יוקמו כאמור בתי מלון ושטחי מסחר. לפי התכניות, זה ללא ספק הולך להיות מוקד משיכה מרכזי לתיירים מרחבי הארץ.

ומה לגבי רצועת החוף בחלק שבין המרינה ודרומה? דרי מסביר כי הפיתוח יהיה מאוד עדין ויכלול בין היתר את הרחבת כביש הגישה למצודה והגדלת כמות החניות בחוף בטווח של השנה קדימה וכן הוספת הצללות ומרפסות דק בפארק האקולוגי כבר בחודשים הקרובים.

עוד מתכננים בחברה לתיירות אשדוד להחליף את כלל הפרגולות בחופי העיר ולצבוע את סוכות המצילים. בקטע החוף שבין הקשתות ואורנים בקרוב תערוך החברה בנוסף פיילוט ראשוני להשכרת מיטות שיזוף, שמשמיות וכיסאות בעלות של 2 שקלים לפריט לתושב אשדוד. אם זה יעבוד, הפיילוט יועתק גם לשאר החופים.

הפארק האקולוגי דרומית למצודת אשדוד-ים. קרדיט: תיירות אשדוד

לסיום, דרי מבקש להודות להנהלת העיר ובראשה ראש העיר ד"א יחיאל לסרי "על החזון, ההנחיות והתקציבים לפרויקטים השונים, לסגן ראש העיר שמעון כצנלסון על הדחיפה ופתרון חסמים, ליו"ר החברה גרשון פלדמן וכמובן לעובדים המסורים שנותנים ימים כלילות לפיתוח העיר באשדוד".

מראש העיר ד"ר יחיאל לסרי נמסר: "אין ספק שהמשך הפיתוח של אשדוד כעיר תיירות מובילה הוא יעד אסטרטגי שהצבנו לעצמנו לאורך השנים, וזה מרגש לראות כיצד תוכניות שהיו על הנייר, מתחילות לקרום עור וגידים לנגד עניינו. בשנים הקרובות לא יהיה ספק בכלל שאשדוד תעמוד בקו הראשון של התיירות בארץ".

שמעון כצנלסון, סגן ראש העיר: "אנחנו שמחים לראות את העניין הרב שיוצרת העיר בהיבטים התיירותיים. יש תחרות רבה על הזכות להקים מלונות חדשים בעיר, פארק אתגרים הוותיק הולך לקבל מתיחת פנים רצינית במיקום חדש, ויהפוך גם לפארק מים, ועוד שלל פיתוחים חדשים".

גרשון פלדמן, יו"ר הדירקטוריון: "מברך על ההתקדמות המשמעותית לקידום התיירות בעיר, אנו ממצבים את העיר על מפת התיירות הארצית והפוטנציאל שיש לעיר שלנו הוא נכס כלכלי, חברתי ותדמיתי לאשדוד".

$(function(){setImageBanner('f0783c83-d65e-43bb-8ade-ee141e2f0465','/dyncontent/2023/2/12/e960374e-11ea-41ca-b46e-f63254187ad1.jpg',15395,'עירייה אייטם כתבה ',525,78,false,20610,'Image','');})
 
$(function(){setImageBanner('2ab51370-dd40-4bc8-85fb-e0785a574fc1','/dyncontent/2017/6/1/c41baeb6-e29b-4415-b67b-b3940dd9bdf5.gif',1807,'אייטם אירועים 525-60',525,78,false,19242,'Image','');})
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה