על מה כל הרעש? המלחמה הגדולה על נחל לכיש וחופי אשדוד

$(function(){ScheduleRotate([[function() {setImageBanner('9b97cd0a-8508-4e06-94fd-33ceb998ec06','/dyncontent/2024/3/21/79c4fc7d-daf2-4d30-9381-e64313eaf03f.gif',17653,'די אוון אייטם כתבה ',525,78,true,20608,'Image','');},15],[function() {setImageBanner('9b97cd0a-8508-4e06-94fd-33ceb998ec06','/dyncontent/2024/3/19/08f1124b-66b0-4b70-8f17-5dd7ae679819.gif',17617,'מכבי אסתטיקה אייטם כתבה ',525,78,true,20608,'Image','');},15],[function() {setImageBanner('9b97cd0a-8508-4e06-94fd-33ceb998ec06','/dyncontent/2024/3/13/eba24287-81c1-4524-8420-9aa872b7d7a6.gif',17612,'סמי שמעון אייטם כתבה ',525,78,true,20608,'Image','');},15],[function() {setImageBanner('9b97cd0a-8508-4e06-94fd-33ceb998ec06','/dyncontent/2024/3/10/d666082b-1e2d-4310-a54a-51b66018a2ce.gif',17601,'אלדן אייטם כתבה ',525,78,true,20608,'Image','');},15],[function() {setImageBanner('9b97cd0a-8508-4e06-94fd-33ceb998ec06','/dyncontent/2024/2/21/19022398-7ad1-43fb-980e-4729804bbbee.gif',17526,'הילה אייטם כתבה ',525,78,true,20608,'Image','');},15]]);})
להאזנה לתוכן:

נראה כי המאבק על נחל לכיש רחוק מלהסתיים: אחרי שנים שהושקעו משאבים כבירים לשקמו, הנחל מזוהם ואיתו גם החופים. זכותם הטבעית של התושבים להינות מהטבע נגזלת מהם כתוצאה מכך, והחשש לפגיעה סביבתית רק הולך וגובר. כמי שמובילים את המאבק, עדי קלנג, עו"ד טדי מנשה ואבי אבן דנן משמיעים את זעקת הגולשים. בראיון מיוחד למול חוף מי עמי המזוהם הם שופכים אור נוסף על למאבק, מותחים ביקורת חריפה על ההתנהלות המחפירה של מועצת באר טוביה, משרדי הממשלה והתנועות הירוקות וקוראים לכם להצטרף.
קלנג: "לא נתפס שבמאה ה-21 מאפשרים הזרמת מי ביוב לנחל ולים", עו"ד מנשה: "ההגדרה - "מי קולחים" היא למעשה כמו לקחת אריזה יפה, לקשור אותה בסרט יפה שבקצהו פפיון ולעטוף איתה דבר מאוד מאוד מסריח"

צילום: עיריית אשדוד

התרחשויות רבות אירעו בחודש וחצי האחרונים בהקשר לנחל לכיש, החל מהרגע שהוזרמו מי קולחים לנחל ללא היתר ע"י מט"ש תימורים שנמצא באחזקתה של מועצת באר טוביה ועד לשבוע האחרון, כשמנהל רשות המים נענה לבקשותיהם של מי גת ומט"ש תימורים והתיר הזרמת מים מזוהמים לנחלים, בניגוד להמלצת הוועדה המייעצת למתן צווי הרשאה והחלטת בית המשפט.

בתחילה, כאשר ההזרמה נעשתה ללא היתר, עיריית אשדוד והתושבים אשר נהנים מהים גם בעונת החורף ובעיקרם הגולשים, לא ידעו כי לעבר חופי אשדוד מוזרמים כמויות אדירות של מים מזוהמים. משגילו זאת בדיעבד, החלו לצוף העדויות לתופעות הלוואי שחשו הגולשים אשר נכנסו לים בתקופה הזו: צריבות בפנים, דלקות בעיניים, שלשולים, הקאות וכאבי בטן. רבים גם העידו כי טעם המים היה חריג.

מאז שנודע הדבר למעשה החל מאבק אינטנסיבי ומתוקשר בהובלת עיריית אשדוד שמגלמת את התפקיד הראשי, אליה הצטרפו שחקנים חשובים נוספים במערכה - הגולשים ואנשי הים של אשדוד, הנפגעים העיקריים בעונה זו.

התוצאה בפועל: ארבעה חופי אשדוד, שהם כמחצית מרצועת החוף של העיר, נסגרו בפני מתרחצים לסירוגין ונחל לכיש, אחרי שנים שהושקעו משאבים כבירים לשקמו, זוהם כהוגן. הפגיעה כאמור ישירה ואינה משתמעת לשתי פנים והמשמעויות היוצאות מכך מחמירות גם מחמירות.

על אף שהמודעות לשמירה על איכות הסביבה הולכת וגוברת עם השנים ועומדת היום בעינה, לטענת גורמים שמובילים את המאבק, נראה כי עבור משרדי הממשלה הנושא טרם נכנס לרשימת סדר העדיפויות, שכן הזרמת המים המזוהמים אושרה ע"י רשות המים, ולפי הלך הרוח יש את הרושם כי הנחל יזוהם גם בעתיד.

כעת, החשש לפגיעה חמורה חוזרת בדגה ובבתי הגידול בנחל גובר. כזכור באוקטובר של השנה שעברה, בתופעה שנראתה כבר קודם לכן, אלפי דגים נמצאו מתים, זאת בעקבות הזיהום החמור שנשטף אל הנחל. עפ"י חוות הדעת המקצועיות, הנחל יודע לנקות את עצמו ולהשתקם, אך הדבר מאבד מערכו כאשר זיהום הנחל חוזר על עצמו, כפתרון אטרקטיבי ויעיל.

דגים מתי בנחל לכיש (אקוטובר 2017)

מעבר לכך, ויש שיגידו - אף חמור יותר: בעקבות זיהום חופי אשדוד, זכותם הטבעית של התושבים להינות מהטבע נגזלת מהם. מה היה קורה חלילה אם הזיהום היה מתרחש בשיא עונת הקיץ?

בראיון מיוחד שנערך בשפך נחל לכיש למול חוף מי עמי המזוהם, עם דמויות מפתח שמובילים את המאבק, הגולשים הוותיקים מאשדוד - עדי קלנג, עורך דין טדי מנשה ואבי אבן דנן (למעט זאב דוד שמגלם אף הוא תפקיד דומיננטי וחשוב במאבק), עולה כי הכעס והתסכול בקרב הגולשים בעיקרם, רב עד מאוד. הם מציגים מציאות עגומה ורשלנות כבירה של גופים שונים ומוסיפים לשפוך אור על מה שעד כה טרם הצליח לכבוש את תשומת ליבם של תושבי אשדוד.

בדיוק בבית המשפט

בתמונה (מימין לשמאל): עדי קלנג, אבי אבן דנן, עו"ד טדי מנשה, מנהל אגף רישוי עסקים ואיכות הסביבה - יעקב פלאצי, עורכי הדין המייצגים את העירייה - מתן גורפינקל ואמיר ברק ומאחור, נציג איגוד ערים.

"לא נתפס שבשנת 2019, במאה ה-21, עם כל האמצעים הטכנולוגיים הקיימים היום, מאפשרים הזרמת מי ביוב לנחל ולים" פותח ואומר קלנג ומסביר: "מדובר בנזק כפול. המים הללו אמורים לעבור תהליך טיהור ולשמש לחקלאות ולגינות ציבוריות, אולם, במקרה של באר טוביה, מי הקולחים במצב כל כך גרוע שלא ניתן לעשות איתם שימוש."

"בוא נשים את הדברים על השולחן" - מצטרף אליו עו"ד מנשה, "המשמעות של "מי קולחים" היא למעשה כמו לקחת אריזה יפה, לקשור אותה בסרט יפה שבקצהו פפיון ולעטוף איתה דבר מאוד מאוד מסריח. מדובר במי ביוב לכל דבר, מי ביוב שעברו סה"כ טיהור ראשוני."

"באר טוביה הרי ידעו שלא ניתן לעשות שימוש במים האלו ושהמאגרים יהיו מלאים לקראת החורף" מוסיף עו"ד מנשה, "מדוע לא עשו כלום? הם לקחו בחשבון שחופי אשדוד ייסגרו? זו רשלנות לשמה."

אבן דנן, שהצטרף למפגש רגע קודם לכן, הוסיף והסביר: "הם יצאו מנקודת הנחה שתהיה שנה מרובת גשמים, כך שהשפעת המים המזוהמים תהיה מינורית. אפילו בדיון השופט בעצמו לא הצליח להבין איך יכול להיות שהגיע חודש ינואר, שיא עונת החורף, ואין להם תכנית ראויה."

צילום: שמוליק דוד

בהחלט מקומם ומעלה תהיות.
ומה המשמעות לכך מבחינתכם?
"עד כמה שזה אבסורד, אנחנו תושבי אשדוד שילמנו על הניקיון והשיקום של הנחל במשך יותר מ-10 שנים, ואז מגיעה באר טוביה ועל אף שהם גובים אגרת ביוב מהתושבים הם לא דאגו לתחזק את המאגרים ומזהמים את הנחל ללא אישור - אגב, זו עבירה פלילית. הפתרון הכי קל עבורם הוא לפתוח את הברז ולהזרים לים".

ממה שידוע לכם, אכן מדובר בעבירה פלילית?
"לא אנחנו אומרים את זה. בדיון שנערך השבוע השופט פנה לנציגים שלהם, התריע בפניהם ואמר: "שלא תבינו לא נכון, אחריות פלילית תהיה פה - לא יעלה על הדעת שהחופים יהיו מזוהמים ואנשים יעשו מה שהם רוצים בניגוד לחוק". לא רק זאת, על אף שהמליץ, נציגיהם סירבו לקבל בתחילה את צו המניעה להזרמת המים המזוהמים. זה מראה לנו חוסר אכפתיות ציבורית מהי."

נחל לכיש, צילום: שמואל סרדינס

איך קורה לדעתכם שרשות המים מאשרת את ההזרמה?
"רשות המים עושה את זה במשך שנים וזה קורה לא רק בנחל לכיש" - אומר קלנג, "זה מרגיש שלא מנסים למצוא את הפתרון הנכון, אלא מחפשים את הדרך הפשוטה".  

"החלק היותר מקומם" - מצטרף עו"ד מנשה, "גם אם נניח רשות המים מחליטה לתת היתר להזרים מי קולחים לנחלים ולים, ישנן תקנות בחוק 'בריאות העם' שקובעות באופן חד משמעי שאם איכות המים היא כזאת שיש בה אפילו חשש לזיהום, הזרמתם אסורה."

"הם מתנהגים לדעתי בפרשנות שגויה" - מוסיף עו"ד מנשה, "נניח שהמאגר באמת מלא עד אפס מקום, אך מה לגבי המים שאמורים להיות מטופלים ולעמוד בתקן? אין כוונה בחוק להתיר הזרמה של מים מזוהמים, הרי אף אחד ממשרד הבריאות לא יהיה מוכן לתת לילדיו לרחוץ במים."

אם כך, איזה פתרון היית מציע להם?
"מבחינתי שישלמו למכליות ויזרימו את המים למאגרים אחרים ולא לים. בסופו של דבר זה מסתכם בעניין של כסף והמשמעות היא שיש פתרון, השאלה כמה הם מוכנים להתאמץ".

חוץ מזה, איך האווירה בין הגולשים?
"הגולשים, גם הצעירים שבהם, מאוד ממורמרים. בסופו של יום, מדובר ברצועת החוף שבה קורית פעילות הספורט הרחבה ביותר באשדוד" משיב עו"ד מנשה, "כיום למשל, אני גולש בחוף באר טוביה שעם כל האבסורד, עליו הם שומרים נקי."

חוף באר טוביה | צילום: עו"ד טדי מנשה

כמי שמובילים את המאבק מול מועצה אזורית באר טוביה ובאים במגע עם נציגיהם, ישנה תחושה של הבנה או הזדהות מצדם?
"בגדול, ישנה ההרגשה שבבאר טוביה לא מבינים את המסר" - אומר אבן דנן, "הם חושבים שאם בעבר הזרימו מי קולחים לנחלים באין מפריע, גם הפעם זה יסתיים כך. נגמרו הימים האלה, הולך להיות פה מאבק, הולכות להיות פה תביעות אישיות, אנשים ישלמו כסף ובמקרה הרע גם ייכנסו לכלא. אנחנו לא מתכוונים לוותר, גם אם נגיע לבית המשפט העליון."

"אנחנו לא מוכנים שרשויות ירגישו שמותר, סליחה על הביטוי, "לחרבן" על אשדוד" - מוסיף עו"ד מנשה, "את הזיהום שלהם שישמרו אצלם. ואם יש בעיה - שיפתרו אותה אצלם".

ישנה תמיכה ציבורית במאבק?
"על אף המאבק התקשורתי שמנהלת העירייה, תמיכת הציבור מרחפת באוויר וההרגשה היא של אדישות - אווירה של 'יהיה בסדר'. אנשים צריכים להבין מול מה אנחנו מתמודדים ואולי זה יגרום להם להירתם."

ומה לגבי התנועות והעמותות הירוקות?
"הכישלון המוחץ הוא של הגופים הירוקים שלא הצטרפו למאבק. יצרנו קשר עם כולם, אבל התחושה שמצדם המאבק אבוד".

כמה הצטרפו עד כה לתביעה?
"ראשית, ראוי לציין שיש פה גב אמיתי מצד עיריית אשדוד שמובילה את המאבק, על אף זאת אנחנו עוד בתחילת הדרך. עד היום הצטרפו לתביעה כ350 איש, גולשים בעיקר, אבל נדרשת תמיכה רחבה יותר. תאר לעצמך שאתה מגיע לבית המשפט כשמאחוריך תמיכה של 3,000 או 30,000 איש שזיהמו להם את החופים ונאסר עליהם לרחוץ בים במשך חודש וחצי."

במכתב התביעה שהוגש על ידם נדרשת מועצה אזורית באר טוביה לשקם את הנזקים שנגרמו לנחל ולים כתוצאה מהזרמת המים המזוהמים, להציג תכנית לשיקום המאגרים בכדי שהמצב לא יחזור בשנית וכן דרישה לפיצוי כספי. הכסף, לדבריהם, ישמש לקיום פעילויות הסברה ועידוד מעורבות ציבורית בנושא השמירה על איכות הסביבה.

חוף השובר, סמוך לשפך נחל לכיש

"הזכות הטבעית להינות מהטבע נגזלת מהתושבים ועוד יותר חמור, היא נגזלת מהילדים שלנו" - אומר עורך דין מנשה, "אותם מבוגרים אחראיים שאמורים להגן עבורם על הטבע ועל הסביבה בה הם חיים, לא עושים את זה. הכוונה כמובן למי שהתיר את הזרמת המים המזוהמים ולאלו האחראים עליה."

ביום שלישי בשבוע הבא יתקיימו בבית המשפט שני דיונים בנושא היתרי ההזרמה. האחד שניתן למט"ש קריית גת והשני למועצה האזורית באר טוביה. מובילי המאבק והעירייה תקווה שבית המשפט ישוב ויעצור את ההזרמה שמסבה פגיעה חמורה לציבור באשדוד ולסביבה.

להצטרפות למאבק על נחל לכיש לחצו כאן!

יעקב פלאצי, מנהל אגף רישוי עסקים ואיכות הסביבה:
"על פי חוות הדעת של אקולוג הנחל, הנזקים כתוצאה מהזרמת מי הקולחים עלולים להתבטא בפגיעה בדגה ובבעלי החיים האחרים שהנחל הוא ביתם. כאשר אנו בוחנים את זיהום הים, מבחינתנו הפרמטרים מחמירים יותר, משום שתושבי העיר רוחצים במי הים והדבר מהווה סכנה עבורם. לכן, סגרנו את חוף מי עמי לרחצה עד אשר ההזרמה תיפסק.

יחד עם זאת, אנו אופטימיים ומאמינים שנצלח את האירועים הנ"ל ומקווים שבקרוב אף יתאפשר שייט בנחל. אנחנו רואים בנחל משאב טבע ייחודי ומאוד יקר לתושבי אשדוד, לכן אנחנו מגנים עליו, שומרים עליו ומטפחים אותו.

הנחל חווה בעברו אירועי זיהום קשים ועל אף זאת הוא יודע להשתקם וגם אנחנו יודעים לעזור לו. יחד עם זאת, השותפים שלנו במעלה הנחל חייבים להכיר במציאות: אנחנו נמצאים בקומת הקרקע והכל מתנקז אלינו. לכן נמשיך לפעול בכל האמצעים החוקיים שעומדים ברשותנו מתוך המחויבות להבהיר לנפשות הפועלות כי לא נאפשר את הזיהום."

להצטרפות למאבק על נחל לכיש לחצו כאן!

$(function(){setImageBanner('e29eb70c-35e4-4c47-b8c6-7722d58c6c38','/dyncontent/2023/2/12/e960374e-11ea-41ca-b46e-f63254187ad1.jpg',15395,'עירייה אייטם כתבה ',525,78,false,20610,'Image','');})
 
$(function(){setImageBanner('5ee5dfc6-5c21-4bf4-940a-863c6bc99ed7','/dyncontent/2017/6/1/c41baeb6-e29b-4415-b67b-b3940dd9bdf5.gif',1807,'אייטם אירועים 525-60',525,78,false,19242,'Image','');})
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה