פרויקט ההתפלה של מקורות באשדוד עלול להטביע מאות מיליוני שקלים


להאזנה לתוכן:

בנק הפועלים הודיע למקורות כי היא הפרה את תנאי ההלוואה של 1.5 מיליארד שקל לפרויקט. חברת המים הממשלתית הבטיחה להקים מתקן התפלה במהירות שיא, אולם מפגרת בלוח הזמנים מה שמסכן את השקעת הענק של מקורות במתקן באשדוד

יותר מ–400 מיליון שקל עלולים לרדת לטמיון לאחר שבנק הפועלים, אשר עומד בראש קבוצת בנקים וחברות ביטוח, שהלוו 1.5 מיליארד שקל לחברת מקורות ייזום (שבבעלותה המלאה של מקורות) לצורך הקמת מתקן התפלה באשדוד, שלח באחרונה לחברה מכתב התראה. במכתב הוא מציין שמקורות ייזום אינה עומדת בתנאי ההלוואה, משום שהיא מפגרת בלוח הזמנים.

מכתב ההתראה נועד למימוש ערבויות הביצוע של המעורבים בפרויקט, בקשה לכינוס נכסיו של הפרויקט, השתלטות עליו, וכן מינוי חברה מפעילה במקומה של מקורות ייזום.

עם זאת, מתקן ההתפלה באשדוד הנו פרויקט שמוגן בערבות המדינה, על אף שהמדינה לא נתנה ערבות פורמלית ל להבטחת פירעון ההלוואה שניתנה למקורות ייזום.

מקורות ייזום מקימה מתקן להתפלת 100 מיליון מ"ק של מי ים באשדוד באמצעות הסכם BOT לתקופה של 25 שנה, לפי החלטת ממשלה מדצמבר 2008.

מקורות ייזום הועדפה, משום שהבטיחה לבצע את הפרויקט בתוך 24 חודשים בלבד, אף שעד אז ומאז לא נבנה מתקן התפלה בהיקף זה בפרק זמן כה קצר, ועל אף שלמקורות ייזום לא היה ניסיון קודם בהקמה ובהפעלה של מתקן התפלה בקנה מידה כזה.

שותפות של חברת מנרב (33%) ו–Sedyt הספרדית (67%) נבחרה בנובמבר 2009 כחברת ההקמה של הפרויקט, לאחר שהצעתה הועדפה על זו של שיכון ובינוי, וכן על הצעה של חברת הנדסת התפלה (IDE), שהציעה להקים את המתקן ב–30 חודשים ולממן את הקנסות שתשלם מקורות ייזום למדינה בגין אי עמידה בזמנים.

דחיות של שנתיים נוצרו בשל עימות בין משרד האוצר (שתבע ממקורות ייזום לספק מים לפי המחיר של 2.36 שקלים למ"ק שנקבע בפרויקט ההתפלה בשורק) למקורות אשר ביקשה לספק את המים במחיר של 2.86 שקלים למ"ק. הסגירה הפיננסית התאפשרה רק לאחר שמשרד האוצר נכנע ללחצים פוליטיים כבדים, והסכים לפשרה - שגררה הפחתה של מחיר המים שתספק מקורות ייזום למדינה מ–2.86 שקלים למ"ק ל–2.46 שקלים למ"ק.

כלומר, מקורות ייזום לא רק התחייבה לבצע פרויקט בלוח זמנים קצר באופן חסר תקדים, אלא גם הסכימה להוריד את מחירו ב–14%.

בדצמבר 2011. מקורות התחייבה למסור את חלקו הראשון של הפרויקט למדינה, כלומר לספק 50 מיליון מ"ק בספטמבר 2013, ואת המחצית השנייה בדצמבר 2013. אולם מקורות ייזום וחברת ההקמה נקלעו כמעט מראשית הפרויקט לפיגור משמעותי בלוח הזמנים.

מקורות ייזום שהבטיחה למסור את הפרויקט בזמן שיא, הכחישה בתחילה הערכות בדבר פיגור מהותי בלוח הזמנים, וציינה כי זהו איחור של שבעה שבועות לכל היותר. אחר כך נדחה המועד למסירת הפרויקט למאי 2014, ובינואר 2014 כבר הודו המעורבים בפרויקט שמועד המסירה יידחה לספטמבר 2014, כלומר פיגור של שנה ביחס למועד המקורי. המכה האחרונה שניחתה על הפרויקט הייתה מבצע צוק איתן, שגרם לבריחת עובדיה הספרדיים של חברת ההקמה

נכון לעכשיו צפויה הפעלתו של הפרויקט ב יולי ־אוגוסט  2015.

 

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה