סוף סוף בעיריית אשדוד התעוררו!


להאזנה לתוכן:

לאחר שהעירייה יבשה את שוק הקרקעות בעיר במשך מספר שנים, ורזרבת הקרקעות הלכה ואזלה, נראה שהאסימון נפל והמדיניות היא להציף ככל האפשר את אשדוד בדירות למגורים, לפני שיהיה מאוחר.

בשנים האחרונות החלה תופעה חדשה ומדאיגה באשדוד - יותר ויותר בני העיר עברו להתגורר באשקלון, עקב מחירי הדיור שזינקו והיצע הדירות הנמוך באשדוד.

לא זו בלבד, מומחי נדל"ן, אנשי מקצוע וגם תושבים ציינו כי אשדוד מתקרבת ל"חיסול" מלאי הקרקעות הפנויות לבנייה כאשר מע"ר דרום, הרובע המיוחד והמשולש החקלאי נותרו השטחים האחרונים לבניה משמעותית בעיר אשדוד. הנזק העצים  כאשר הסתבר כי במסה הקריטית של יחידות הדיור שהייתה אמורה להיות באשדוד - במשולש החקלאי. לא יהיה ניתן לבנות בעשור הקרוב לפחות. מדובר בשטח טבעי שנמצא מזרחית לרובע ז' ורובע ג'. שם, על פי התכנון, היו אמורים להתווסף עוד 10,500 יחידות דיור. תוכנית זו אמורה הייתה להיות התשובה לזוגות הצעירים, אלא שהתכניות במצב קיפאון במשך שנים, עקב התנגדותה של אלת"א והאנטנות הביטחוניות הנמצאות בסמוך. נכון להיום, אין למשולש החקלאי תוכנית מתאר לבנייה למגורים וכך אשדוד נותרה עם מעט מאוד, ניתן לומר - מעט מידי! יחידות דיור פוטנציאלים לבניה.

גרעון השטח המשמעותי לבניה במשולש החקלאי הנו המשך לשטח ענק נוסף שיש לאשדוד - הדיונה הגדולה, שכבר לפני כ 20 שנה (לאחר הפגנות הירוקים העיר) הוחלט שלא יבנו בה יותר יחידות דיור. 

אז מה עושים?

אז זהו, שעד היום לא עשו הרבה או אפשר לומר - לא עשו כמעט כלום!

באשדוד נט הרבנו להתריע בשנים האחרונות על כך שהעירייה לא יוזמת פתרונות דחופים למה שעשוי להיות בכייה לדורות,  אולם נראה היה שבעירייה נרדמו בשמירה והתוצאה היא שרבים מבני אשדוד נאלצו לעזוב את עירם האהובה.

עכשיו עושה רושם שהמגמה השתנתה. בעירייה הבינו שאם לא היום, מחר יהיה כבר מאוחר, שהדרך היחידה להילחם במחירים הגבוהים ובהגירה השלילית היא ע"י הצפת השוק בכמות גדולה ככל האפשר של דירות למגורים וניצול כל קרקע פנויה עד תום.

המדיניות החדשה היא לבחון כל אפשרות כדי להגדיל את מלאי הדירות בעיר, לפני שיקבעו מסמרות ולא יהיה ניתן עוד לשנות.

בשבוע שעבר אושרה עקרונית תוכנית תכנית לתוספת של 1800 יחידות דיור במע"ר דרום בשטחים של מנהל מקרקעי ישראל, י.ח דמרי, חברת דוניץ, חברה בבעלות גקי בן זקן, חברת אבו יחיאל ושל חברות נוספות שייהנו מתוספת זו. 

בפועל, הגדלת היחידות לבעלי הקרקעות אמורה להניב להם רווחים נוספים, אבל מאידך תוזיל את מחרי הקרקעות והדירות  הקיימות שברשותם עקב ההצפה והגדלת ההיצע.

ברובע המיוחד (אזור בית החולים)
המגמה היא לאשר כ2000-3000 יחידות דיור ובתנאי שהם ייתנו מענה גם לזוגות צעירים. מחזיקי השטחים ברובע זה הם האחים ישראל, אבו יחיאל ומנהל מקרקעי ישראל.

ברובע ה'
מתוכנן פינוי בינוי שעשוי ליצור תוספת של כ 2500 יחידות דיור וכך המגמה היא לנסות ולאשר תכניות פינוי בינוי ותמ"א 38 ברבעים הוותיקים ככל האפשר, במטרה לחדשם ובמקביל לייצר מלאי דירות נוסף.

בין רובע א-ב

המגמה לייצר, בעוד מספר שנים, עוד אלפי יחידות דיור בשטחים שבין הסטאר סנטר לתחנת דלק גל. כמו כן העירייה מעודדת פינוי בינוי ברובע ב' הוותיק.

תוכניות אלו עדין תלויות ומלוות בועדה המחוזית, מנהל מקרקעי ישראל ובגורמים נוספים. בתקווה שאלו לא יעכבו באמצעות הליכים בירוקרטיים.

נתון מדהים
השטח מוניציפאלי של אשדוד הוא 49.1  קמ"ר,  כמעט (אפשר לומר בדיוק) כמו השטח של העיר תל אביב (50 קמ"ר). אולם אוכלוסיית העיר אשדוד מונה  236,700, לעומת למעלה מ400 אלף תושבים בתל אביב ועוד למעלה ממאה אלף עובדים נוספים השוכנים במשרדים הפרוסים בה.

בתל אביב ערכו שינויים בתוכנית המתאר ואשרו לאחרונה תוספת של 35 אלף יחידות דיור נוספות לקיימות שיבנו בעיר כשהמטרה היא להכפיל כמות זאת.

באשדוד רק מתחילים להבין שללא מסת בנייה משמעותית בשנים הקרובות, העיר אשדוד תתרסק כלכלית.

התשתית העירונית והשטחים המסחריים בעיר יכולים לתת מענה לעוד כמאה אלף תושבים לפחות.

אשדוד בנויה ויכולה להגיע ל350 אלף תושבים ובכך לשמור את מעמדה כעיר מהגדולות במדינת ישראל.

 

 

 

 

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה