מחדל המסתננים: כעת מנסים לתת להם אזרחות


להאזנה לתוכן:

מחדל מתמשך גורם לכך שיותר ממאתיים אלף מהגרים בלתי חוקיים נמצאים בישראל. כמה אלפי מסתננים גרים באשדוד בעיקר ברובע ב'. לנוכחותם יש השלכות לאומיות וחברתיות. הם מעמיסים על מערכות הרווחה, הבריאות ובהמשך גם החינוך. העומס על הרשויות מתגבר ככל שמספרם עולה הם מקימים משפחות וממתינים לקבל אזרחות. חלק מהמסתננים באשדוד עובדים מחוץ לעיר למשל באזור תעשייה באר טוביה. וכך יוצא שהמושבים נהנים מעבודה זולה, בעוד שאנו משלמים את המחיר של שהייתם בעירנו. אם המסתננים יקבלו מעמד קבע ואזרחות, אנו נשלם מחירים גבוהים יותר. מאמרו של צבי גלברד

לקראת הבחירות לעירייה כדאי שהתושבים יידעו כי נבחרי הציבור שלנו יכולים לעשות רבות. בנוסף לאכיפת חוקי העזר ברובע ב', הם יכולים לארגן את התושבים ואת מובילי דעת הקהל וללחוץ על הממשלה לקדם את הטיפול במחדל.  לכן הם מתבקשים להביע את עמדתם ולהעלות את הנושא לסדר היום. למרבה הצער רוב המועמדים מגלים אדישות לבעיית המסתננים.

חשוב להבין את שורש המחדל. המסתננים הראשונים נכנסו בתקופתו של אולמרט. השמאל וארגוני זכויות המסתננים עשו מסע תעמולה בכנסת ובתקשורת למען המסתננים וטענו שמדובר בכמה מאות בלבד של פליטים מדרפור. בישיבה בוועדת פנים בכנסת בינואר 2007, סוכם על הכנסת 288 פליטים מדארפור שייקלטו ע"י המושבים והקיבוצים. רוב הח"כים ובראשם ח"כ לשעבר אבשלום וילן (מר"ץ) הבטיחו שמדובר בלא יותר מ 300 ואילו החששות שמספרם יהפוך לאלפים הם הפחדות שווא. הרצון לסייע לפליטים גבר על האזהרות שרק שליש מאותם 288 הגיעו מדרפור והיתר הם מסתננים שמתחזים לפליטים. רק ח"כ לשעבר מג'לי והבה הזהיר:  " היום מדובר ב-‎340 איש, ומחר הם יהפכו ל-‎3,040.".  במקביל ארגוני זכויות המסתננים עתרו לבג"ץ. ארגוני הזכויות הן עמותות שמאלניות קיצוניות שמטרתן לנצל את ההגירה הלא חוקית לצרכים פוליטיים- לשנות את הרכב האוכלוסייה בישראל ולהפוך אותה למדינת כל אזרחיה. באותה עתירה הממשלה נסוגה והחוק הישן למניעת מסתננים בוטל. מדובר בחוק שהגן על המדינה משנות ה- 50 ובוטל באופן אנטי-דמוקרטי ללא הליך פרלמנטרי רק בינואר 2012 נחקק תיקון חדש לחוק שאפשר לממשלה להכניס את המסתננים לאתר השהייה.  אך הוא נאכף רק ביוני 2012 בעקבות ההפגנות של תושבי דרום ת"א, אשדוד ואילת.

מ 2007 עד יוני 2012 נכנסו יותר מ 60,000 מסתננים, נוסף לכמאה אלף תיירים מתחזים שנכנסו באשרת תייר והשתקעו כאן (נתוני רשות האוכלוסין, ללא השב"חים הפלשתינים). יש גם מגמה של כניסת "תיירות" מאתיופיה שנקלטות בקהילת המסתננים. אלה רק המספרים הרשמיים ואף אחד לא יודע בוודאות כמה מסתננים לא נרשמו. אבל לא כל הח"כים הפיקו לקחים. אבשלום וילן הופיע כנציג החקלאים בוועדה בכנסת ב 6/11/2012 וטען שאפשר לקלוט 8,000 מסתננים ברפתות ועוד אלפים בחממות. מתברר שזה היה ספין כי הרפתנים מסרבים לקבל מסתננים.

היום ניתן להיווכח כי אומנם השמאל ונציגיו בכנסת ובסיוע הבג"ץ, יזמו את המהלכים שבגללם הוצפנו במסתננים, אך לא מעט ח"כים מהימין כמו גלעד ארדן ויצחק אהרונוביץ' נגררו אחרי השמאלנים. כולם הבטיחו בינואר 2007 שרק 288 פליטים ייכנסו אך מאז נכנסו מאה אלף או יותר. כולם הבטיחו שהקיבוצים והמושבים יקלטו אותם, אך בפועל המסתננים הוזרמו לדרום ת"א, אילת, אשדוד וערים נוספות.   ממשלת נתניהו שמה דגש על בניית הגדר בדרום, אך לא עשתה שום פעולה דחופה לגרש את המסתננים. עד שהוחלט לאכוף את החוק החדש ביוני 2012  ומאז חלה ירידה דרסטית במס' המסתננים החדשים.  לא מזמן פורסם שהגדר בדרום חוסמת 80 אחוזים מהברחות הסמים. אך עדיין לא ידוע כמה מסתננים עדיין נכנסים ונוסעים ישר לת"א או לאשדוד בלי להירשם. בכל מקרה הגדר לא מונעת את השתקעות המהגרים הבלתי חוקיים שכבר נכנסו וכניסתם של חדשים על תקן תיירים.

לפני כחודשיים עתרו ארגוני הסיוע למסתננים לבג"ץ במטרה לבטל את התיקון לחוק שמאפשר מעצר מסתננים. יש גם דרישה "להסדרת מעמד" ואשרת עבודה למסתננים.  האם אפשר לזלזל בחשש שבעקבות הסדרת המעמד לא יידרשו איחוד משפחות ? מי ערב לכך שמספרם של המסתננים והשב"חים שיקבלו מעמד לא יזנק לחצי מיליון ?

במצב כזה המוני מסתננים יגיעו לאשדוד כי דרום ת"א צפופה וגדושה ממילא ורובע ב' יהפוך לרובע אפריקני שהיהודים יידחקו ממנו כפי שקורה היום בדרום ת"א.

הפתרון שאנו דורשים הוא ברור וצודק, וחברי מועצת אשדוד אמורים להשמיע אותו לראש הממשלה: הגיע הזמן להחליט מי מהמסתננים הוא מבקש מקלט ולהכניס אותו למחנה פליטים כמקובל בכל הארצות הנאורות. כפי שארדואן הקים מחנות פליטים לאחיו הסורים.  במקביל חייבת הממשלה לפעול במבצע מרוכז להוציא ממרכזי הערים ולהרחיק מהארץ את השוהים הבלתי חוקיים שלא הוכרו כמבקשי מקלט ואת המסתננים שמתחזים לפליטים.

תפקידה של הממשלה הוא לפעול מול כל ארגוני הסיוע והאינטרסנטים שנהנים מהמצב: בתי מלון והמון משפחות מאזורים נחשבים, שמעסיקים מהגרים בלתי חוקיים. כמו במקרים של נשותיהם של שר הביטחון לשעבר והיועמ"ש ששילמו קנס קטן.  יש הרבה ישראלים שמוכנים לעבוד בניקיון תמורת שכר סביר, אך מתברר כי לא חסרים אנשים מבוססים ועשירים שמעדיפים עובד זר רק כדי לחסוך מעט שקלים. הממשלה אמורה לפעול גם מול אמצעי התקשורת המרכזיים שלקחו את תפקיד "כלב השמירה" של הדמוקרטיה אך לא חושפים את כל האמת לכן הציבור לא מודע לחומרת הבעיה.

לקראת הבחירות לעירייה, זו הזדמנות עבור התושבים לפנות אל המועמדים שיתחילו לגלות אחריות ולפעול. יש להם משאבים ארגוניים גישה והשפעה על ממשלה וחלקם חברי מפלגות גדולות. הם יכולים לארגן פורום של הערים שנפגעו מפלישת המסתננים ולקדם את הטיפול בבעיה. 

הערות:

הערה 1

אחד הראשונים שהתריעו על המחדל הוא ד"ר גיא בכור  במאמריו מ 2007 ו 2011 שמציין את ישיבת וועדת הפנים בינואר 2007 כאחת מהנקודות שבהן היה אפשר לעצור את המחדל אך לא היה מי שיעשה זאת. 

קישורים למאמרים של ד"ר גיא בכור:

http://www.gplanet.co.il/prodetailsamewin.asp?pro_id=1495

http://www.gplanet.co.il/prodetailsamewin.asp?pro_id=386

 

הערה 2

כשקוראים את פרוטוקול הישיבה בכנסת מ 30/1/2007 אי אפשר שלא להזדעזע מקוצר הראות של נבחרי הציבור. באותה ישיבה סוכם על הכנסת 288 פליטים מדארפור שייקלטו ע"י המושבים והקיבוצים. רוב הח"כים ובראשם ח"כ לשעבר אבשלום וילן (מר"ץ) הבטיחו שמדובר בלא יותר מ 300 ואילו החששות שמספרם יהפוך לאלפים הם הפחדות שווא. הרצון לסייע לפליטים גבר על האזהרות שרק שליש מאותם 288 הגיעו מדרפור והיתר מסתננים. רק ח"כ לשעבר מג'לי והבה הזהיר:  " היום מדובר ב-‎340 איש, ומחר הם יהפכו ל-‎3,040.". בחרתי במספר ציטוטים מאותה ישיבה שניהל ח"כ לשעבר יורם מרציאנו (עבודה) ובה דרש שישראל תקבל את 288 מסתננים מטעמים הומניטריים. 

ח"כ לשעבר אבשלום וילן (מר"ץ) המעיט בסיכון שה 288 יהפכו לאלפים ואמר: "מדובר פה על ‎288 איש, ומפחידים אותנו שמחר זה זרם של אלפים ועשרות אלפים. אני לא מציע לעסוק בזרמים, אני מציע לעסוק בנושא בצורה נבונה ולמצוא פתרונות. אפשר לדבר עם מדינות אחרות, חלק אנחנו נקלוט, חלק אחרים יקלטו. את בעיית המעברים בגבול הדרום צריך לפתור בלי כל קשר לעניין הזה. אני מציע שאנחנו ננהג באותם ‎288 איש שהגיעו לפה, בהתאם למסורת היהודית. ועדת הפנים של הכנסת צריכה לפנות לשר הביטחון ולשר לביטחון הפנים, לפתור את הסוגיות. יש גופים התנדבותיים רבים בארץ: אזרחים, תנועת המושבים, התנועה הקיבוצית, כפרי נוער ואחרים, שמוכנים לקלוט. יש היום כמה עשרות שנמצאים שם"

חבר הכנסת פרופ' אבישי ברוורמן (עבודה) שיחד עם חבר הכנסת גלעד ארדן (ליכוד), הקים שדולה למען פליטי דארפור, נשא נאום חוצב להבות על היהודים שנספו בשואה ואמר: " אני פשוט מתפלץ ואני פשוט בוש כאשר יש השמדת עם בסודאן, ואני לא נכנס פה לעניינים פוליטיים, ומגיעים מספר קטן של פליטים."

סיגל רוזן ממוקד סיוע לעובדים זרים ציינה את המספר המרבי של פליטים:  "בדוח האחרון של נציבות הפליטים של האו"ם נרשם שיש פחות מ-‎15,000 מבקשי מקלט במצרים. "

גם ח"כ יצחק אהרונוביץ' הצטרף למקהלת ההומנית ואמר: " כרגע ‎220 עצורים שיושבים בכלא, שהם למעשה מחכים לסטאטוס, כי אין להם סטאטוס ומעמד של פליט, תושב ארעי, או זמני. צריך לתת להם איזה פתרון."

 

אבל היו גם אלה שהזהירו מהצונמי של המסתננים:

יוכי גנסין ממשרד המשפטים אמרה: "ההשוואה לכך שמדינות אירופה לא קלטו יהודים בתקופת השואה, איננה רלוונטית לחלוטין. "  "רק שליש מקרב המסתננים הם מדארפור. כל האחרים - מדינת ישראל איננה יודעת מי הם ומה הם, והם אינם מדארפור, והם אינם בהכרח פליטים. "

מבין כל הח"כים רק ח"כ מגלי והבה (קדימה) ניסה להציל את המצב ואמר:  " היום מדובר ב-‎340 איש, ומחר הם יהפכו ל-‎3040.". " מדינת ישראל היא בין המדינות שלא מקבלות מהאיחוד האירופאי סיוע, וזאת לעומת המצרים, הסודאנים, וכל מדינות צפון אפריקה שמקבלות כסף לטפל באוכלוסייה שלהם, או לטיפול בפליטים שנוצרו כתוצאה מהמלחמות האלה. למדינת ישראל יש היום מספיק בעיות, ואני לא רואה שהיא צריכה להיות מדינת הפתרון לפליטים מאפריקה או ממקומות אחרים"

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה