מדינת ישראל תקים שני נמלים פרטיים חדשים – באשדוד ובחיפה


להאזנה לתוכן:

ישראל תצא בימים הקרובים במהלך להקמה של שני נמלים פרטיים חדשים במקביל – בחיפה ובאשדוד. חברת נמלי ישראל (חנ"י) תפרסם בימים הקרובים במקביל שני מכרזים בינלאומיים להקמת התשתית לנמל החדש בחיפה - נמל המפרץ, ולנמל החדש באשדוד - נמל הדרום. ומה יעשו הוועדים? עופר עיני לוקח את המושכות לידיו

למרות החגיגות במשרד התחבורה, כולם מבינים שמהלך שכזה יידרש במשא ומתן מול הסתדרות העובדים וועדי העובדים בנמלי הים - אשר אמור להיפתח מייד לאחר פרסום המכרזים. עופר עיני לקח לעצמו את כל הסמכויות בנושא האם להשבית ואם כן, מתי? ואף ביקש מראשי הועדים להוריד ווליום.

הבנות לצאת ל2 מכרזים ב2 הנמלים, מהוות ניצחון מוחץ לשר התחבורה ישראל כץ, שדחף בעוצמה להקמה במקביל של שני הנמלים הפרטיים החדשים. זאת, חרף התנגדות נחרצת מצד משרד האוצר, אשר טען כי אין למשק צורך בשני הנמלים.

הקמת כל נמל נאמדת ב-1.1 מיליארד דולר. בנוס.ף, תידרש סביב כל נמל השקעה של 700 מיליון שקל בתשתיות תחבורה נלוות.

לפי הסיכום, במידה שפרסום המכרזים לא יעורר בשוק הבינלאומי עניין רב, או במידה שיתברר כי לדעת השחקנים הזרים אין כדאיות בהקמת שני נמלים פרטיים במקביל - תוכל הממשלה לבטל את אחד המכרזים בתוך 90 יום. ישנן מפר חברות אמריקאיות בין לאומיות שמתכוונות להתמודד במכרז וכן חברת הנמלי הגדולה בסין שרוצה לקבוע עוגן באגן התיכון. לחברות לא יהיו שותפי ישראלי, אך ה יהיו מחוייבות להעסיק רק ישראלי, למעט אנשי הנהלה.

באשר לסוגיית תקצוב הפרויקטים, הרי שזו תגרור ככל הנראה פתרון כפול: גיוס חוב על ידי חנ"י באמצעות הנפקת אג"ח בשוק ההון - וכן העלאה של תעריפי השירות הנמליים שנגבים מהיבואנים והיצואנים.

תזכורת:

מייד עם כינונה של הממשלה החדשה, הוכרז על כוונתה להקים נמלים פרטיים במטרה להכניס תחרות פרטית לנמלים הקיימים ולהביא לייעול תפקודם.

הקמת הנמלים החדשים אושרה על ידי הממשלה עוד במאי 2007. לפי החלטת הממשלה, עד סוף 2008 היו אמורים שרי התחבורה והאוצר להכריע בשאלת מיקומו של הרציף הראשון שיוקם - בחיפה או באשדוד - וכן בשאלת משטר ההפעלה (זכיין פרטי או חברה ממשלתית). ואולם, התנגדות ועדי העובדים בנמלים לכל תחרות פנימית הביאה לכך שעד היום לא התקבלה כל הכרעה בנושא.

האוצר לחץ להסתפק בהקמת נמל אחד וטען שאין כל הגיון כלכלי להקים שניים. אולם במשרד התחבורה הסבירו כי הנסיבות הפוליטיות כיום לא יחזרו בעתיד, וכי דחיית הפרויקט השני – תבטל אותו למעשה. "משלמים לעובדים פעם אחת" - אמרו במשרד. מנגד, טענו באוצר כי מרגע שאושרה עקרונית הכנסת תחרות פנים-נמלית – "נפרץ הסכר", וכי התקדים כבר יכשיר את הקרקע להקמת הנמל הפרטי השני.

ראשי הערים של אשדוד וחיפה לחצו מאוד שהנמל הפרטי יקום בעירם וזאת מאחר והם רואים בו מנוף כלכלי אדיר לעיר.

נמל חדש, בא וכאשר יוקם, עשוי להעניק תעסוקה באשדוד לכ300 עובדי באופן ישיר ועוד מאות רבים נוספים באופן עקיף

 

 

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה