איך קרה שהרפורמה בנמלים הפכה לפתע ל"סלע קיומנו"?


להאזנה לתוכן:

הציבור תוקף את שר האוצר וראש הממשלה על הגזרות הקשות שהטילו עליו ואלו מעוניינים להסיט את האש. בעבר הקורבן היה החמאס, היום אלו הם עובדי הנמל שהפכו לאויבי הציבור מספר אחד. ההסטה הגיע עד לכך שד"ר אלכס קומן התבטא ב"לילה כלכלי" כי "צריך להפציץ את הנמל במקום את סוריה" ואף אחד לא הזדעזע מהתבטאות זו. "גיבורי העל" בממשלת ישראל מכריזים שהם יכניסו את צבא הגנה לישראל לנמל כדי למנוע שביתה (איפה מחיאות הכפיים?).
כיצד ממשלת ישראל עובדת עלנו בעיניים (או במילים עדינות מסמא את עינינו)? מה היא מסתירה מאיתנו כדי להלהיט את יצרנו כלפי עובדי הנמל. גם עובדי הנמל לא נקיי כפיים ועוזרים לצרי העין ורחבי האינטרסים לתקוף אותם.
על העובדות שלא תקראו בעיתונות הארצית, באשדוד נט.

האינטרס של הממשלה להשכיח את מכת הגזירות הכלכליות שעומדות לנחות על כל אחד ואחד מפשוטי העם. בעבר החמאס היה הקורבן - ברגע שהתחילו המחאות, ממשלת ישראל דאגה להלהיט את הרוחות בעזה, וכתגובה (ידועה מראש) גראדים החלו להתעופף לעבר אשדוד והדרום והעם הפטריוט לא העז למחות בזמן לחימה.

הקורבן החדש של הממשלה הם עובדי הנמלים. גוזרי הגזרות מנסים לספר לנו מעל כל במה תקשורתית אפשרית שבגלל עובדי הנמלים המחירים כל כך יקרים בסופר.
על פי בנט ונתניהו, אם הנמלים יפורטו, מחירי מוצרי הצריכה במדינת ישראל יצנחו ועם ישראל יוכל לרכוש מוצרים בזיל הזול.  

אייך?
בזכות כך שתעריפי העגינה והפריקה בנמלים יצנחו.

מה שמסתירים מעיננו ומעיני התקשורת הצמאה לדם, הוא שאת התעריפים בנמלים קובעים משרדי התחבורה והאוצר. הם אלו שבוחרים לקחת לקופת המדינה מעדיפה דיבידנדים של מאות מיליונים שקלים שמרוויחים הנמלים במקום להוזיל את המחירים.
700 מיליון שקל העבירו הנמלים באשדוד וחיפה למדינה. אם למדינה זה היה כה חשוב, היא יכלה להחליט למשוך פחות מיליונים ולהפחית כבר אתמול את המחירים.
ביד אחת המדינה מושכת רווחים של מאות מיליונים וביד שניה מפנה אצבע מאשימה שהמחירים ליבואנים וליצואנים גבוהים בגלל משכורות העובדים.

עובדתית, מי שעושקים את היבואנים והיצואנים ברציפים הם משרדי האוצר והתחבורה שקובעים את תעריפי ההובלה הימית בנמלי ישראל.

אם לממשלת בנט-לפיד-נתניהו כל כך להוזיל את העלויות ליבואנים וליצואנים, מדוע זה עתה הם הכניסו בחוק ההסדרים סעיף שקובע כי היבואנים ישלמו מעתה מכס לא רק על המוצרים שהם מייבאים - אלא גם על העלויות הנלוות ??!!  הם מטילים גזרות ומיסים חדשים ובאותה נשימה הם מאשימים את העובדים בעלות הגבוהה.

בכמה באמת יוזלו המחירים אם תהיה תחרות? 

 

בישיבת הממשלה אמש אמר נתניהו כי להפרטת הנמל ישנם השלכות גדולות מאוד לגבי יוקר המחיה בישראל...אז שנתניהו כהרגלו מטעה את כולם בלי למצמץ:

לפרק ולשנע מכולה בנמל עולה ליבואן 700 ש"ח. במכולה נכנסים כ 1000 מוצרים בנוניים, נניח מיקרוגל. כלומר אם ההמשלה אשר חומלת לפתע על האזרח הקטן, תצליח להוזיל את העלות באופן דראסטי, קרי 25%! הרי שנחסוך מכל מיקרוגל כ 10 אגורות!!! בראוו. למה הממשלה לא מפרסמת את הנתונים העובדתיים האלו?
מה האינטרס של הממשלה להשניא את העובדים על הציבור הרחב כאילו הם, הם אלו שגורמים ליוקר המחיה בישראל.
הפתרון לחידה צפון בסעיף הבא. 

פתרון הקסם של הממשלה - יזם פרטי, טייקון שיזכה במכרז להפעלת הנמל 

ממשלת ישראל רוצה תוך חדשים קצרים לצאת בהכרזה על הנמל החדש. נתניהו ושות' רוצים שהנמל החדש יופעל ע"י גורם פרטי, כלומר אחת מהמשפחות העשירות במדינת ישראל תתפעל אותו ותעביר את הרווחים לכיסה הפרטי (ראינו כמה מס הם משלמים למדינה). משמע המדינה תשקיע מיליארדים בהקמה (או הלוואה מקרן עולמית בערבות במדינה) ויזם פרטי יפעיל אותו.
עלות ההפעלה ליזם הפרטי אמורה להיות הרבה יותר זולה שכן הוא יוכל להעסיק עובדים שירוויחו כמו הקופאיות בסופר.
הוא ירוויח מאות מיליונים בשנה והעובדים שלו יהיו במעגל העוני.

עובדי הנמל באשדוד משתכרים היום 16 אלף ש"ח ברוטו ממוצע לעובד דור ב'  ו32 אלף ש"ח ברוטו בממוצע לעובדים הוותיקים ביותר, (כאשר משכורתם מבוססת על פרמייה). הממוצע הכללי של עובדי נמל אשדוד עומד על 21000 שקל בחודש ברוטו, שזהו שכר הממוצע של מעמד הבניים השוכן ברובו במדינת תל אביב.

חזון נתניהו שהם ישתכרו פחות ופחות עד שיישרו קו עם ממוצע השכר בעירות הפיתוח כלומר חיי דחק (למה שנתניהו לא ייתן דוגמה אישית למופת?). לראש הממשלה שמתנהג כמו בשלטון מלוכה, לא מסתדר שפשוטי העם יתפרנסו על חשבון אנשי האצולה.

אייך יתנהג הבעלים החדש של הנמל?

האם לדעתכם אותו הטייקון שיזכה להיות בעלים של נמל ישאף להוריד את המחירים בסופר לריקי כהן מחדרה או מסעודה משדרות? הצחקתם את משפחת עופר, לא קשה לנבא שהוא יעדיף למשוך את הכספים לכיסו הפרטי.

עובדות החיים- היזמים דואגים קודם כל לרפד את כיסם הפרטי ואת כיסם של מנהליהם בשכר של מאות אלפי שקלים בחודש וזאת לפני הרווח. הנוהל הקבוע - כמה שיותר וכמה שאפשר.
מה עם העובדים? על פי הנוהל הקבוע - כמה שפחות!

כמה היזם ישלם מסים למדינה על הרווחים שלו מהנמל?
 26%!

כמה מיסים למדינה משלם עובד נמל על העשרת אלפים שקלים ויותר שהוא מקבל מעבר לשכר הממוצע במשק?
כ 40%!

אם כך למי עדיף לנו שהכסף ילך - ליזם או לעובד? 

 

כשלון ההפרטות

מדהים, אבל בממשלה אין תכנית שמסבירה כמה והאם באמת הציבור יהנה מכך שאחת המשפחות העשירות בישראל תהיה בעלת נמל. הם רק מנסים להשניא את עובדי הנמלים עלינו.
הממשלה והתקשורת גם לא חושפים בפנינו כי רוב המכריע של ההפרטות שנעשו עד היום לא הוכיחו את עצמן. בדיוק להפך. היחידים שנהנו מהן הם הטייקונים הכבדים שהתעשרו עוד יותר.

באו ניקח לדוגמה את שערוריית הפרטת בנק הפועלים:

בנק הפועלים היה היהלום בכתרה של חברת העובדים. כבר אז הוא היה הבנק הגדול והמוביל בישראל, נתניהו חלם והצליח להביא את הבנק הרווחי להפרטה מהירה.

האידיאולוגיה המוצהרת של נתניהו אז כמו היום: כל מה שציבורי הוא רע ופסול, כל מה שהוא פרטי הנו טוב וראוי. כנציגם של בעלי ההון וכמי שמומן על-ידיהם, הוא ראה בהעברת נכסים כלכליים מהמדינה והציבור לידיים פרטיות, יצירת כלים פיננסיים לחבורה קטנה של בעלי הון בדרך הקלה, הנוחה והזולה ביותר.

במכרז על הבנק זכתה קבצת אריסון  ודנקנר כשאת המימון לרכישת הבנק הם קיבלו מ....בנקים מקומיים. מה ההיגיון שהם יעזרו למתחרים הפוטנציאליים שלהם? אז זהו שיש הגיון והוא שמור לאינטרסים שמשחקים בין מעמד האצולה בדרג העליון לבין עצמו.

את ההלוואה שה"משקיעים" קיבלו מהבנק הם החזירו ע"י:
פיטורים מידיים של 900 עובדים (הם חסכו הוצאות והמדינה שלמה דמי אבטלה),
ע"י ריקון של קופת המזומנים בבנק שרכשו.
ע"י הנפקה של מניות חדשות לציבור. 

לאחר שסיימו במהרה להחזיר את ההלוואה, הפעולה הראשונה של הבעלים החדשים חלוקת דיווידנד לעצמם בשווי של 800 מיליון ₪ בגין הרווחים של אותה שנה.

ומהיכן הגיע רווח זה?
הרווח הנקי של בנק הפועלים, נבע כמעט כולו מריבית דרקונית ועמלות מופרזות שהוא גובה ממשקי הבית ומהעסקים הקטנים. כבר בשנת 2000 הוא הגיע לשיעור שיא של כ-1.6 מיליארד שקל.

התוצאה: שתי משפחות של אצולת הממון קיבלו מתנה בשווי מיליארדי שקלים רבים ומתמשכים מתושבי מדינת ישראל וכאות תודה הם העלו להם את העמלות ועשקו את משקי הבית של אזרחי ישראל.

והנה לכם דוגמה אחת מיני רבות - בעקבות ההפרטה של הבנקים בישראל בעלי ההון נעשו יותר עשירים, ואילו הציבור כולו נעשה עני יותר.

 מלחמה

ועדי הנמלים (שגם הם לא נקיים מכל רבב ועושים הרבה שטויות) מתכננים בתגובה להפרטת הנמל להשבית את הנמלים לחלוטין... אולם בממשלה הכינו תוכנית:

שר התחבורה, ישראל כץ אומר לציטוט:" יש תוכנית לשלום ויש תוכנית למלחמה. בתוך חודשים יצא מכרז להקמת הנמלים החדשים ואנו נערכים לכל התרחישים האפשריים – כולל גיוס  חיילים שיכנסו לעבוד בנמל".... כן, הממשלה שנמנעה להכניס את צה"ל לעזה כדי להגן על בניה, מעוניינת להכניס את הצבא לנמל כדי להגן על טייקוניה.

 

הטעויות של העובדים?
עובדי הנמל סובלים מדסלקציה דיפלומטית, הם לא יודעים מתי להרפות, הם לא מוכנים להקריב את השומנים מהם נהנים המאיון העליון של העובדים ובכך הם משליחים על הכלל. הם מקיימים שביתות איטלקיות על נושאים שאינם הרי גורל ובכך נותנים לגיטמציה לעליהום המתבצע על עובדיהם.

להוריד את הראש זה לא תמיד חולשה, לפעמים זו גם גדולה.  להרוויח שכר מכובד זוה לא בושה, להעניק הטבות על מנוחה וכו' זה לא חינוכי בלשון ההמעטה.

משכורות של 12 - 30 אלף ש"ח ברוטו שהם כ 9- 15 אלף שקל נטו (כפי שמרוויחים הרוב המכריע העובדים בנמלים) משמעותם לחיות בכבוד והלוואי וכל הטייקונים היו מחלקים משכורות אלו לעובדיהם על חשבון משכורתם. אז למה כאשר מפרסמים בתקשורת את שכרם של הנתבים וכו' אתם לא חושפים את שכר הנטו של כל העובדים ללא יוצא מן הכלל? 

בכך שאתם שומרים על הפרוטקציונרים, אתם פוגעים בציבור העובדים הרחב.

נושא בעייתי נוסף הוא עודף מעורבות בקליטת עובדים לנמל. זה הזמן לקחת רוורס ולהרגע. אם תתנהגו בנמל כבשלכם...הוא יהפוך להיות של מישהו אחר.

 

מה טוב לאשדוד?
בוודאי שטוב לעיר שכמה שיותר עובדים הגרים בה, ירוויחו כמה שיותר שכר. זה מניע את גלגלי המשק, מרים את המסחר ויוצר תעסוקה. הלוואי ועוד אלפי עובדים באשדוד יהנו ממשכורת גבוהה, זה ישפר את רמת החיים וייצר תעסוקה לכל בני העיר.

כאשר יזם טייקון יהיה בעלים של הנמל, הוא יחסוך בשכר העובדים לטובת הגדלת רווחיו, אך את הכסף הוא לא יבזבז באשדוד אלא בפריז ולונדון.

טוב לאשדוד שיקום  נמל נוסף, רחב יותר, מה שעשוי לייצר עוד אלפי מקומות תעסוקה באופן ישיר ועקיף לבני העיר.

טוב לאשדוד שהוא יהיה בבעלות המדינה.

טוב לאשדוד ששני הצדדים יורידו את הווליום ויתרכזו רק בשאלה - מה טוב לאשדוד ולמדינה.

 

 

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה