העולם נגד עובדי הנמל ועובדי הנמל כנגד כל העולם


להאזנה לתוכן:

ראש הממשלה, שר האוצר, העיתונות הכלכלית ועכשיו גם שר הכלכלה בנט, כל בעלי ההשפעה הגדולים יוצאים כגוף אחד למסע השמצות ולמלחמה כנגד עובדי הנמל. מי יעצור אותם? האם לפיד יבין שהוא נכנס למלכודת נתניהו או שאנו צפויים למאבק ארוך ומתיש? מדוע הממשלה ששה להשקיע דווקא עכשיו 4 מיליארד ש"ח להפרטת הנמל במקום להשקיע בהארחבת הנמל הקיים? שיקולים כלכליים או פוליטיים. אגו או הגיון כלכלי בריא? עובד נמל אשדוד מצהיר שרוב העובדים בנמל מרוויחים פחות מריקי כהן מחדרה ועובדים קשה יותר! אנחנו המעמד הבינוני שלפיד דיבר עליו.

משרד האוצר מתכנן להפריט את הנמלים הממשלתיים בחיפה ובאשדוד ולהקים נמל נוסף על-ידי יזם פרטי.

שר הכלכלה תומך ביישום הרפורמה בנמלי הים. "נשחרר את לפיתת החנק של הוועדים" כך הוא הצהיר השבוע.

נתניהו מצטרף אל ברית לפיד-בנט שממשיכה, ועכשיו השלושה משתפים פעולה למטרה שהפכה לנעלה מבחינם -  מלחמה מול הוועדים של נמלי הים.

ביום רביעי במליאת הכנסת התייחס נתניהו למדיניות הכלכלית שמובילה הממשלה וציין שבשבוע הבא תוצג רפורמת ענק בנמלי הים:
"שום שביתה לא תרתיע אותנו מביצוע מהלכים אלה לטובת אזרחי ישראל. אי אפשר לבנות כלכלה חזקה בלי תחרות".
בכך חיזק את הדברים שאמר השבוע השר לפיד בעניין:
"אם קבוצות כוח קטנות שולטות בנמלים שלנו, בשירותים הציבוריים שלנו, במחירי המוצרים שלנו, אז בשמו של האדם העובד מכרנו את האינטרסים של האדם העובד, וצריך לשנות את זה.
כולכם יודעים שעל חלק מהדברים שציינתי כאן - אולי אפילו על כולם - תהיה מלחמה. ועל זה אני אומר - שתהיה מלחמה".

שר הכלכלה נפתלי בנט מעניק גיבוי לרפורמה בנמלים על רקע הצהרותיו של שר האוצר יאיר לפיד ומבהיר ש"המונופול בנמלים יפורק ויהי מה. אנחנו נשחרר את לפיתת החנק הזאת.
אנחנו בתהליך היסטורי של פתיחת הכלכלה הישראלית. הרכבת כבר יצאה מהתחנה והיא דוהרת". בנט מצהיר שהם אינם חוששים מהשביתות והעיצומים שיגבה המאבק בוועדים:
 "זה יהיה כמו זריקה אצל רופא. זה כואב, אבל חולף. נכון, תהיינה שביתות, אבל גם השבוע חווינו שביתה עם 'שמיים פתוחים', ובסיומה המדינה בריאה יותר ומיטיבה עם אזרחיה. זה מה שיקרה פה: זה יהיה כואב, אבל יעבור".

תוך ההצהרות הלוחמניות התחיל לפיד להפנים שהוא נכנס לבור בלי תחתית ובלי הדברות עם יו"ר ההסתדרות, עיני, הוא הולך להיכנס לפינה שבכל מקרה הוא יצא ממנה רע.

העיתונות הכלכלית ובראשם העיתון "דה מרקר", דוחפים יום יום את נושא ההפרטה ותוקפים בבורוטליות את עובדי הנמל כאילו היו אוייבי הציבור ואוייבי הכלכלה מספר 1.
כאילו אין עוד טייקונים, תספורת, משכורות של מיליוני שקלים לבעלי החברות הציבוריות - היעד הם העובדים בנמל.

עובדי הנמל מרגישים נרדפים - "אני מרוויח פחות מריקי כהן מחדרה!"
ליאור אקוקה משחרר מהבטן את מה שנרגישים חבריו לעבודה: ליאור אקוקה
אנשים תוקפים אותנו בתקשורת כאילו אנחנו לא חלק מעם ישראל כאילו נגמרו הבעיות בארץ ורק הנמל מפריע לכלכלה לצמוח כאילו אנחנו לא משלמים מיסים ולא משרתים בצבא יש בנינו העובדים בנמל קצינים וחיילים בשרות מילואים שתרמו ותורמים למדינה הרבה יותר מכמה כאלה שיושבים בכנסת (עיין ערך שר האוצר) כבר שכחו את התקופה של עמוד ענן שכל 10 דק אזעקה ונמל אשדוד המשיך לתפקד תחת אש אני קם כל בוקר לעבודה ואני מרגיש נרדף כאילו אני גונב את הכסף אני אומר לך אנחנו עוברים כאן הסתה פרוע ומוגזמת. 

הייתי רוצה שיראו מה זה באמת לעבוד בנמל לאנשים נראה שזה משחק ילדים כל היום לא עושים כלום ולוקחים משכורת מנופחת הביתה.
אני עובד דור ב ולא מתקרב אפילו למה שמפרסמים בתקשורת. אני מרוויח פחות ,מאשר ריקי כהן מחדרה שנחשבת אצל לפיד למעמד הבנוני.
כל היום נושם אוויר מזוהם עובד קשה בכל תנאי מזג אוויר ובסופו של דבר עוד משמיצים אותנו כאילו אנחנו הבעיה האחרונה במדינה שנשאר לפתור.

עובדים אחרים מצהירים שמשכורתם ממקמת אותם במקסימוןם כמעמג הבנוני בישראל, לא יותר, ישנם אחוזים בודדים שמרוויחים כמו המספרים שמפיצים בתקשורת כדי להשניא אותנו על הציבור.

לאן הם חותרים?

במסגרת רפורמה בנמלי הים מתכוון משרד האוצר להניח על שולחן המשא ומתן שתי תוכניות מהפכניות ונפיצות: הראשונה היא הפרטת הנמלים שבבעלות המדינה (חיפה ואשדוד), והשנייה היא הקמה של נמל נוסף, חמישי במספר, על ידי יזם פרטי. תוכניות אלה, אם יצאו לפועל, יהיו בעלות השפעה דרמטית על פעילות הנמלים בארץ, והן עלולות להצית אש בוועדי העובדים החזקים ובהסתדרות - שעדיין מאיימת להשבית את המשק על רקע הכוונה לקצץ בשכר עובדי המדינה.

על פי הערכות באוצר, בשל הגידול באוכלוסייה וצמיחת המשק, תזדקק ישראל תוך כשמונה שנים לנמל ים נוסף. עיכוב בהקמת נמל עלול לגרור מחסור במוצרים ולהתייקרויות חדות לצד פגיעה ביעילות במשק ובקצב הצמיחה.

בממשלה מכירים בהכרח להקים נמל שכזה, אבל טרם החליטו אם הוא יוקם בחיפה או באשדוד. כמו כן, עומדת בעינה השאלה אם יהיה מדובר בנמל פרטי או ממשלתי.
באוצר מעוניינים ביזם פרטי, עקב הניסיון המר שצברו בהתמודדות מול כוחם של ועדי העובדים בנמלים הממשלתיים, ששולטים על שני השערים החשובים של הכלכלה הישראלית אל השווקים בחו"ל.
על פי התוכנית - המדינה תכשיר את התשתיות בנמל החדש (ייבוש הים, העמקת אזור הכניסה והעגינה, שוברי גלים ודרכים) הזכיין יפעיל  את ציוד הטעינה והפריקה וכמובן יתפעל את הנמל עצמו.

מדוע צריך נמל נוסף?

באבולוציה שעוברת על עולם הספנות: האניות גדלות והולכות. כבר כיום, האנייה הממוצעת המשייטת בדרום הים התיכון היא בעלת נפח מטען של יותר מ-10,000 מכולות - כפול מהנפח הממוצע לפני עשור. הגלובליזציה מגדילה את היקפי המסחר העולמיים, וחברות הספנות מגיבות לאתגר באמצעות הגדלת כושר הנשיאה של האניות, בעיקר בסחר מול המזרח הרחוק.

האנייה הגדולה ביותר שיכולה לפקוד את נמלי ישראל היא של 9,000 מכולות.
בפועל, שני הנמלים הקיימים - גם אשדוד וגם חיפה - אינם ערוכים לכך.

הכוונה היא שהאניות הגדולות, אלה שמשייטות ישירות בין הים התיכון לנמלי הענק של המזרח הרחוק, יפרקו את הסחורה שלהן באחד מחמשת נמלי הים המרכזיים של הים התיכון - מצרים, קפריסין, טורקיה, יוון או איטליה - כולל את הסחורה המיועדת לישראל. אניות קטנות יותר ישייטו אז בין הנמלים הגדולים ובין נמלי ישראל, ויעבירו את הסחורה שנפרקה מהנמל הגדול אל נמל היעד הישראלי.

כדי שישראל תוכל להיהפך למרכז שטעון אזורי, ותוך כדי כך להציל את הסחר הימי שלה, היא חייבת לבנות נמל חדש או להרחיב את הנמלים הקיימים.
הקמתו של נמל נמשכת לפחות חמש שנים, כלומר, נמל חדש לא יוכל להיפתח לפני 2018 גם אם תתקבל החלטה מחר.
ההערכה היא שכבר מ-2015 ישראל תצטרך לעבור בכל מקרה לשטעון של הסחר הימי שלה למזרח.

בחמש השנים האחרונות עסקה חברת נמלי ישראל ‏(חנ"י‏), חברה ממשלתית שהיא הבעלים של שטחי הנמלים ועוסקת בפיתוחם, בהכנות לקראת הקמת הנמל העתידי של ישראל. כיום, לחנ"י יש שתי תכניות להקמת שני נמלים חדשים - אחד באשדוד ואחד בחיפה - מאושרות סופית, לאחר שעברו את כל הליכי התכנון מה שעשוי לזרז אצת ההקמה.

מה אומרים הוועדים וההסתדרות?

ביום חמישי הגיעו גורמים בכירים בהסתדרות לפגישה ראשונה בנושא עם גורמים באוצר. בהסתדרות אומרים כי האוצר "הנחית" את הנושא ומקדם אותו בנמרצות בגלל הפופולריות שלו בקרב הציבור הרחב. כמו כן, גורמים בהסתדרות מסרו כי אין התנגדות מוחלטת להפרטה, אלא רצון להגן על ציבור העובדים מול הרפורמה, שתהיה בעלת השלכות דרמטיות על ענף הנמלים בישראל ועל העובדים בו.

אותם גורמים משווים את הנושא לטיפול ההסתדרות בנושא הסכם "השמיים הפתוחים", וטענו כי גם שם ההסתדרות לא התנגדה נחרצות, וידעה את הערך הצרכני שיש בהסכם, אך גם דאגה שהוא יבוצע בצורה אחראית תוך שמירה על זכויות העובדים.

בהסתדרות טוענים כי יש הסכם שנחתם ב-2005 ולפיו הפרטת הנמלים תוכל להיות רק ב-2020.
לטענתם ההצהרות הן  ספין כדי להסיט את השיח הציבורי מהגזרות הכלכליות לנמלים ולוועדים.

גורמים בנמל ציינו שאם אכן יש כוונה להוציא את מהלך ההפרטה לדרך, מדובר בתהליך מורכב ובמשא ומתן שיארך שנים, ויהיה כרוך במאבקים ובשביתות.

ועדי העובדים לא מתנגדים לתחרות אולם הם טוענים שהנמל צריך להיות מנוהל ע"י העובדים ולא ע"י חברה פרטית.

כמו כן יש שטוענים שאילו היו משקיעים הרבה פחות מאת המיליארדים המיליארדים המתוכננים, בהעמקת והגדלת הנמל הקיים, הרי שהמדינה תחסוך הרבה מאוד כסף וזמן ונמל אשדוד יוכל תוך פרק זמן מאוד קצר לקבל אליו אניות בכל סדר גודל.

?היכן נמצאת האמת
התוכנית להקים נמל נוסף צמוד לנמל קיים אינה סתם מעודדת תחרות - אלא תחרות דורסנית  בלתי ראויה
.התנגדות העובדים במקרה הזה לא נובעת מהתנגדות לתחרות אלא מחשש כן ומוצדק לפרנסתם

שכרם של העובדים בנמל מבוסס בעיקר על פרמיות. ירידה בהיקף העבודה כתוצאה מגידול בהיקף העבודה של הנמל הסמוך תביא לפגיעה קריטית בשכרם 
מכאן שמדובר בדורסנות ולא בתחרות

אם המטרה היא הגדלת הקיבולת הנוכחית ובניית רציפים רחבים לאוניות ענק שקיימות כיום בשוק, ניתן לעשות זאת באמצעות הרחבת הנמלים הקיימים. החלופה הזו מונחת על השולחן זה שני 
מכאן שיש לחשוד כי המטרה האמיתית של הממשלה היא החלשה משמעותית של הוועדים בנמלים

האם בשביל ל זה צריך לזרוק 4 מיליארד שקל - עלות ההקמה של נמל חדש??? האין הממשלה זקוקה לכל מיליארד ₪ כמו אוויר לנשימה ולכן היא מטילה גזרות כבדות על הציבור

 

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה