האוצר רוצה להעמיס נטל נוסף על הערים החזקות כדוגמת אשדוד


להאזנה לתוכן:

אגף התקציבים באוצר מתכנן בימים אלה קיצוץ שנתי קבוע של 1.2 מיליארד שקל בתקציב הרשויות המקומיות. על פי פקידי האוצר, הסכום אמור להיגרע מתקציבן של רשויות הנחשבות "איתנות" כמו אשדוד ולעבור כביכול לרשויות "חלשות" יותר.
כלומר, המדינה תחדל מלהעביר תקציבים המיועדים לשירותים הממלכתיים שלה עצמה לחינוך ולרווחה, כשהעיריות החזקות יידרשו להשלים את התקציבים מתוך העמסת תשלומי הארנונה והשתתפויות הורים.

משרד האוצר מתכוון להציג את הקיצוץ שלו כמו רובין הוד - לקחת מהחזקים ולהעביר לחלשים. אך האם באמת מדובר ב יוזמה חברתית או שמא מדובר בניסיון מתוחכם להעלות מסים דרך מנגנוני הארנונה?

על פי האוצר, העיר שלנו אשדוד, נחשבת חזקה ומכאן שהיא תממן את רהט, ירוחם וכו'.
אכן העיר אשדוד חזקה אולם האוכלוסייה בעיר משתכרת בצמצום, באופן שאין היכן עוד להעמיס על בניה, בוודאי לא לטובת בני ערים אחרות.

לפי תוכנית האוצר, התקציב הכללי של הערים כמו אשדוד,  יקוצץ ב-7%-10% מסך תקציבן השנתי, והכסף יועבר כביכול לממן חינוך ורווחה ביישובים אחרים.

בפגישה עם אגף התקציבים הובטח לערים האיתנות שתינתן להן הזכות המפוקפקת להעלות ארנונה בשיעור הנדרש לסגירת הגירעון התקציבי. חישוב פשוט מראה שכל אזרח באשדוד ייאולץ לשלם מס נוסף של כ-20% מגובה הארנונה הנוכחית שלו.
מסתבר ששירותי החינוך והרווחה נתפשים כמותרות שפקידי האוצר רשאים לשחק בהם ככל העולה על רוחם. כל זאת, בעוד שכבר כיום ישראל מפגרת הרחק מאחורי מדינות OECD בהשקעה בחינוך.

נוספת לכך המגמה המחריפה של הנטל על ההורים בהוצאה הלאומית על חינוך. נטל זה כיום מצוי בשיעור אדיר של 22% ‏(16 מיליארד שקל‏), ומן הסתם קיצוץ כבד כפי שמתכנן האוצר יאלץ הורים רבים לרכוש באופן פרטי את שירותי החינוך, שברובם ממומנים כיום באופן ציבורי.

המאבק היומיומי שמנהלות משפחות מעמד הביניים והמשפחות קשות היום בישראל ייהפך לקשה עוד יותר. למשל, אם עד כה סיפקה הרשות המקומית סבסוד של צהרונים, הקיצוץ יפגע בכך דרמטית. מי שיוכל להרשות לעצמו ימצא סידור לילדים בתשלום, ומי שלא - ייאלץ לצאת מהעבודה מוקדם. מהלך זה ישאיר יותר אנשים ‏(ובעיקר נשים‏) מחוץ לשוק העבודה ויוביל להגדלת הפערים החברתיים.

בניגוד להצהרות אגף התקציבים, בין הקיצוץ המתוכנן לבין שוויון או צדק חברתי אין דבר וחצי דבר. במקום להעביר כספים נוספים לחינוך על ידי קיצוץ שומנים והוצאות ממשלתיות מיותרות, או על ידי העלאת מס ההכנסה על הכנסות גבוהות, מעדיף אגף התקציבים להגדיל באופן חד את הוצאות הרשויות המקומיות באמצעות העלאה ניכרת של הארנונה המיועדת לממן שירותים מוניציפליים.

לא מאוחר מדי לעצור את הקיצוץ הזה. מה שמתגלגל כרגע כיוזמה של אגף התקציבים אסור שימצא את מקומו בספר התקציב או בחוק ההסדרים. הכדור מונח לפתחם של ראש הממשלה ושר האוצר.


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה