היום באשדוד, רגע היסטורי למשק הישראלי. האם תדע אשדוד למנף את ההזדמנות


להאזנה לתוכן:

חג החירות וחג האביב קיבל היום משמעות כפולה, כאשר אל אשדוד החלה זרימת הגז מתמר ומכאן לכל ישראל - ונפתח עידן של 25 שנה לפחות של גז ישראלי, שעליו יישענו 70% מייצור החשמל בישראל, התעשייה הכבדה - ובעתיד אולי גם התחבורה.
האם בזכות תגליות הגז ייווצרו באשדוד מקומות תעסוקה רבים? יש להניח שכן. אשדוד שתהיה המוביל הראשי, חייבת לדעת למנף את התגלית לטובת העיר.
כמה מיליארדים תרוויח המדינה (רמז – הרבה), מהי החשיבות לאיכות הסביבה שלנו? כל זאת ועוד בכתבה הבאה

כמעט 3 מיליארד דולר השקיעו השותפות בפיתוח מאגר תמר, שנועד להזרים את הגז בשני צינורות תת־ימיים, למרחק של 150 ק"מ - עד לאסדה חדשה שהוקמה 25 ק"מ מול חופי אשקלון, ומשם בצנרת גז קיימת לתחנת הקליטה באשדוד. 

השותפות במאגר תמר חתמו עד כה על חוזי מכירה בסך 36 מיליארד דולר מול צרכני הגז הגדולים במשק, ויחלו בהדרגה להזרים 7.5 מיליארד מ"ק גז טבעי מדי שנה, רובם לשימוש תחנות הכוח של חברת החשמל.
הגז הטבעי זול בשני שלישים מהחלופות שבהן השתמשה חברת החשמל להסקת תחנות הכוח שלה במשבר הגז של השנתיים האחרונות - סולר ומזוט. הגעת הגז מתמר צפויה להחליף את השימוש החלופי, היקר והמזהם בדלקים אלה, ולחסוך לחברת החשמל כחצי מיליארד שקל מדי חודש

רווחים עצומים לתעשייה ומקומות עבודה

נשיא התאחדות התעשיינים, צביקה אורן, ניסה להסביר את חשיבות הגז לתעשייה:
"הגז הטבעי הוא בשורה, והאחריות של כולנו היא לדאוג שהבשורה תתממש. הגז הוא אחד ממנועי הצמיחה החשובים שלנו בתקופה הקרובה. האנרגיה מגז טבעי זולה מכל אנרגיה אחרת - בשני שלישים מהמחיר. 10% מהעלויות בתעשייה נעוצים ברכיב האנרגיה, וזה מאוד משמעותי בעבור שיפור כושר התחרות שלנו.
קחו לדוגמה מפעל כמו פינציה, הוא לא יכול להתקיים בלי גז טבעי. יש מפעלים שעלות האנרגיה מעלות המוצר שלהם היא כ-50%, כמו מפעלי רעפים, תעשיית הנייר והתעשייה הפטרוכימית. גם הוזלת החשמל כתוצאה מכניסת הגז תשפר את יכולת התחרות שלנו.
בנוסף להיותו תחליף זול לדלק, הגז חשוב גם בתור חומר גלם לתעשייה חדשה. אפשר לייצר באמצעותו גם תעשייה סביב הקמת המתקנים להפקת הגז. זה אלפי עובדים!
 אנחנו רוצים להקים תעשייה חדשה ולהכשיר עובדים מקצועיים. לכן אנחנו מתעקשים שלפני שמייצאים מכאן גז, נוודא שנוכל לספק את כל הגז הדרוש לנו. כל העולם עובר לגז, ואם לא יהיה לנו גז - מצבנו יורע".

התעשייה בישראל משלמת כיום מיליארדי שקלים בשנה על דלק לייצור חום בתנורים. על פי חישובי ההתאחדות, ב – 2012 הוציאה התעשייה 4.45 מיליארד שקל על דלק להפקת חום.

בחישוב תיאורטי, לו היו מחליפים את כל צריכת הדלק בתעשייה בגז טבעי, היו הוצאות התעשייה על דלק פוחתות בשיעור של כ–60% - שהם 2.62 מיליארד שקל.
למרות האופטימיות, רוב מפעלי התעשייה לא יחוברו לגז מיד עם התחלת ההזרמה. בהתחלה ייהנו ממנו רק המפעלים הגדולים, המחוברים לרשת ההולכה בלחץ גבוה - בהם בתי הזיקוק ועוד.
מלבד השימוש בגז לפעולות המפעל, רוב המפעלים האלה מקימים גם תחנות כוח פרטיות לייצור חשמל, שישמשו את הביקוש הפנימי ואף יוכלו למכור חשמל לצרכנים ברשת.

איכות הסביבה

מעבר ליתרונות הכלכליים, לגז הטבעי השפעה חיובית גם על איכות הסביבה, בזכות הפחתת זיהום האוויר. הגז הטבעי נשרף באופן נקי יחסית לדלקים אחרים, ומפחית את הזיהום הנפלט מתחנות כוח ומתקני תעשייה.
המחסור בגז הביא את חברת החשמל ומפעלי תעשייה, שהסתמכו על הגעתו העתידית של הגז הטבעי, להשתמש במזוט וסולר מזהמים. על פי חישובי המשרד, כניסת הגז מתמר תפחית משמעותית את זיהום האוויר בישראל בכלל ובאשדוד בפרט מייצור חשמל.

בעבר חושבה העלות הכלכלית בפליטת כל מזהם כזה. החישוב, שבוצע ב-2008 על ידי קבוצת מומחים וחברת פארטו, אמד את עלות הזיהום עקב נזקי בריאות לאוכלוסיה הנחשפת אליו. התוצאות מהחישוב בישראל היו עלויות עצומות לטונה חומר מזהם שנפלט לאוויר מארובות תחנות הכוח: חישוב ראשוני מעלה כי העלות שתיחסך בזכות כניסת הגז מתמר היא כ-228 מיליון יורו בשנה - כמעט 1.1 מיליארד שקל, לעומת המצב בשנה וחצי האחרונות, בהן היה חסר גז טבעי ונעשה שימוש בסולר ובמזוט.

המדינה תרוויח 37 מיליארד דולר!
ערב הדיונים על הקיצוצים שייערכו בתקציב המדינה החדש, סירבו במשרד האוצר למסור את תחזיות גביית המסים מפרויקט תמר. עם זאת, לפי נתוני שותפויות החיפושים של דלק, אומדן ההכנסות מהפרויקט יסתכם ב-76.3 מיליארד דולר עד 2041 ‏(בערכים לא מהוונים‏), שמתוכם תיהנה המדינה מסכום כולל של 37.1 מיליארד דולר.

( 9.5 מיליארד דולר בתמלוגים, 7.4 במס חברות,ו-20.1 מיליארד דולר יתקבלו בזכות ההיטל "מס ששינסקי"‏). במקרה שיתגלו עתודות גז נוספות בשטח המאגר, חלקה של המדינה עשוי להאמיר עד כדי 45.4 מיליארד דולר. חלקה של המדינה ברווחי שותפות תמר יעלה באופן מדורג עם התקדמות מכירות הגז. הוא ינוע בין 150 מיליון דולר ב-2013 ל-1.8 מיליארד דולר ב-2034 .

האם זה מסתיים כאן או רק מתחיל?

בימים אלו, סמוך לחופי אשדוד מבצעת חברת "שמן נפט וגז" את  הקידוח החשוב 'ים 3' שבו היא מצפה למצוא תגלית נפט וגז.  
רישיון "שמן" ממוקם במרחק של 16 ק"מ בלבד מקו החוף באזור אשדוד. הסקרים הסיסמיים שנערכו מצאו כי קיים בשטחי הרישיון פוטנציאל לכ-240 מיליון חביות נפט באיכות גבוהה ביותר (בסיכוי של 40%) ולכ-3 TCFשל גז טבעי (בסיכוי של כ-35%).
יוסי לוי, מנכ"ל שמן, מדגיש  כי פוטנציאל ההכנסות הכללי מרישיון "שמן" עומד על 39-35 מיליארד דולר. "אנחנו מדברים על הכנסות של 12 מיליארד דולר רק מ'ים 3'. אם נכלול גם את המבנה השכן 'בראבו' פוטנציאל ההכנסות עולה ל-24-20 מיליארד דולר. צריך לזכור שאנחנו קודחים גם למטרות גז בשכבות הקרובות יותר, ושם אנחנו מדברים על פוטנציאל הכנסות נוספות של 15 מיליארד דולר".

הקידוחים של חברת שמן נפט וגז, שבראשה עומד הרמטכ"ל לשעבר, גבי אשכנזי, נערכים ימים אלו במלוא עוצמתם ותוך שבועות בודדים נדע האם גם בקידוח זה ישנו מאגר גז גדול ותוך חודשים ספורים, נדע האם מדינת ישראל בדרך להיות גם מעצמת נפט ?!
תגלית מסוג זה עשויה להשפיע משמעותית על העיר אשדוד בפרט ועל מדינת ישראל בפרט. כמו כן, היא עשויה לפתוח פתח לרצף תגליות נוסף ברישיונות נוספים הסמוכים לאשדוד.
נחזיק להם אצבעות.

חג שמח והערה לפרנסי העיר –
תתחילו לקיים ישיבות – כיצד למנף את התגלית העצומה לטובת העיר...

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה