בנמל חיפה פותחים במלחמה נגד אשדוד


להאזנה לתוכן:

נמל חיפה מסיר כפפות ומכה מתחת לחגורה את נמל אשדוד, זאת לקראת ההחלטה היכן ימוקם הנמל המודרני החדש – באשדוד או בחיפה.
בנמל חיפה הכינו מצגת ללקוחות תחת הכותרת: "תגידו, לא נמאס לכם?" רק בנמל חיפה - "הלקוחות הם שותפים אמתיים לדרך, הם מקבלים את היחס והכבוד והטיפול", לטענתם, להבדיל מאשדוד - "נמל חיפה הוא אי של יציבות!". ראשי הערים לסרי ויהב אשר רואים בהלטה כחשובה ביותר להתפתחות עירן, מכינים את עצמם למלחמה על לבם של מקבלי ההחלטות.

בחיפה מנסים להבליט את העובדה שנמל אשדוד טרוד בחודשים האחרונים בסכסוכי עבודה ובשיבושים בלתי פוסקים. בחיפה מנסים לשכנע את לקוחות נמל אשדוד לעבור אליהם. 

בטקס הרמת כוסית שערך בשבוע שעבר נמל חיפה ללקוחותיו, לרגל חג הפסח, חולקה לנוכחים מצגת שבה נשזרו שלל הפרסומים האחרונים בעיתונות על המתרחש בנמל אשדוד. בין היתר, שולבו בה הדיווחים על העיצומים האחרונים בנמל אשדוד, על התנהלות העובדים.

את המצגת פותחת תמונתו של ראש העיר אשדוד, ד"ר יחיאל לסרי, ותחתה ציטוט על כך שבחיפה, "הוועדים מתפשרים ומבינים שהשירות ללקוחות עומד בסדר עדיפות ראשון, לפני שכר, פרמיות וחופשים". בהמשך המצגת מתחייב נמל חיפה להעניק שירות מלא, שבעה ימים בשבוע - בניגוד לנמל אשדוד, שמושבת בשבת.

כמו כן, נכתב כי "אנחנו מתחייבים לעשות הפרדה מלאה בין עניינים פנימיים של הנמל לבין השירות.
בשום מצב, לא משנה מה, לא ננסה להשיג מטרות על הגב שלכם. המטען שלכם יותר חשוב מכל דבר אחר".
בשקף אחר כותבים בנמל כי "העובדים של נמל חיפה נותנים את הנשמה בשביל הלקוחות, ויש תוצאות", ומציינים כי בנמל היו ב–2012 "אפס השבתות מלאות ואפס השבתות חלקיות".

ברקע הדברים, נערכות הערים חיפה ואשדוד למאבק על ההכרעה על מיקומו של הנמל הפרטי העתידי הראשון - נמל המפרץ ‏או נמל הדרום. התוכניות להקמת שני הרציפים נמצאת בשלבי סיום, ובפני שרי התחבורה והאוצר תונח ההחלטה לגבי מי מהם יוקם ראשון.

שתי הפינליסטיות, אשדוד וחיפה, סיימו את הליכי התכנון והאישור שארכו תקופה של כחמש שנים.

שר התחבורה ושר האוצר החדש יאיר לפיד יהיו אלה שיכריעו - האם להקים את הנמל החדש בחיפה או באשדוד.
ראשי הערים של אשדוד וחיפה רואים בהחלטה זו כהזדמנות נדירה לפיתוח העיר וליצירת מקומות תעסוקה רבים וחדשים.
ראש עיריית חיפה יונה יהב טוען שההחלטה להקים את הנמל בחיפה דווקא יהווה ניצחון משמעותי על מדינת תל אביב.
ראש עיריית אשדוד יחיאל לסרי, לעומתו, טען כי אשדוד הוא הנמל המוביל בישראל וכי הקמת הנמל בחיפה תהיה יקרה יותר בגלל הצורך בכריית חול.

ראשי הערים לא מסתפקים בהצהרות לתקשורת והם מנסים לגייס לטובתם לובי לתמיכה פוליטית. לראש עיריית חיפה, להב יש קשרים טובים עם שר האוצר החדש יאיר לפיד ולעמתו לראש עיריית אשדוד קשרים טובים עם שר התחבורה.
יש הטוענים שבזכות קשר זה אשדוד נבחרה בשנה שעברה לשמש עיר מודל לתחבורה ציבורית, במסגרת ניסוי שיוזם המשרד בהשקעה של רבע מיליארד שקל.

החשיבות הכלכלית/חברתית:
הקמת הנמל החדש תייצר 400 מקומות תעסוקה בנמל עצמו ועוד 2,000 מקומות בעסקים הקשורים ישירות לעבודת הנמל כמו חברות לוגיסטיקה, יבוא, יצוא והסעות.
התפוקה הכוללת של הנמל החדש יחד עם הישן תגדל בכ-30%.

למרות הטענות של חיפה, עובדתית נמל אשדוד מפגין בשנים האחרונות ביצועים משופרים מאלה של נמל חיפה. אם זה מסיבות דמוגרפיות ואם אחרות.

להחלטה על הקמת הנמל החדש יש קשר ישיר לנושא הבוער ביותר כיום במשק - יוקר המחיה. שוק הספנות העולמית נמצא בתהליך של מעבר לאוניות ענק של מעל 10,000 מכולות. בסוף השנה תשיק ענקית הספנות מארסק את האונייה הראשונה מדגם טריפלE  המסוגלת לשאת עד 18,000 מכולות.
אולם הנמלים בישראל מסוגלים כיום לקלוט אוניות שגודלן אינו עולה על 9,500 מכולות.

החשש של מדינת ישראל הוא שללא הקמת הנמל החדש , אוניות הענק יעדיפו את הנמלים החדישים יותר, דוגמת פורט סעיד במצרים או לימסול בקפריסין ומשם תגיע הסחורה תגיע לישראל מנמלי ה-HUB האזוריים באמצעות קווי הזנה משניים. מה שעשוי לייקר את עלות השינוע של מכולה לישראל וממנה ב-390 דולר.

נמלי פורט סעיד ולימסול עברו תהליך של הפרטה מלאה או חלקית,  באוצר משוכנעים כי הדרך היחידה להתחרות בהם תהיה אם הנמל החדש יופעל באמצעות מפעיל פרטי. שר התחבורה הביע בתקופה האחרונה תמיכה נלהבת ברפורמה ובקידום התחרות בין הנמלים. "אם לא נקים נמל תחרותי לצד הנמלים הקיימים נשאיר נמל נכה", אמר השר. יחד עם זאת, כץ נזהר מלומר נמל פרטי ומדגיש בכל הזדמנות שהמהלך צריך להיעשות תוך הסכמה עם הוועדים.

 

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה