האם אשדוד בין שיאניות העוני בישראל? בדיקת אשדוד נט מגלה אי התאמות בנתונים שדווחו


להאזנה לתוכן:

נתונים שפורסמו בסוף השבוע בעיתונות הארצית, הציבו את אשדוד במקום השלישי בארץ ברמת העוני, עם כמעט רבע מהאוכלוסיה שחיה באי ביטחון תזונתי ניכר ו- 41.3% מהילדים באותו המצב. בדיקה שערך אשדוד נט עם הנתונים מגלה אי התאמות בנתונים שמורידים משמעותית את האחוזים שדווחו בכלי התקשורת. בביטוח הלאומי וארגון "לתת" מבהירים כי אין מדובר בדו"ח עוני

בסוף השבוע האחרון, בעיתון ידיעות אחרונות, פורסמה מפת העוני בישראל. במקום הראשון הוצבה ירושלים עם 40.9% שחיים באי בטחון תזונתי חמור, מצב שבו מבוגרים וילדים מוותרים לעיתים קרובות על ארוחות או אוכלים מזון מאוד לא מגוון (למשל לחם ומרגרינה).

אחרי ירושלים הוצבה העיר באר שבע עם 26.2% החיים באי בטחון תזונתי חמור (כ- 24,170 מהתושבים) ו-39.6% מהילדים (9,180).

במקום השלישי בארץ הוצבה אשדוד עם 24.6% מהתושבים (18,400) ו- 41.3% מהילדים (12,550) חיים באי ביטחון תזונתי חמור.

הנתונים קשים לכל הדעות, אך האם באמת כמעט רבע מהתושבים באשדוד חיים באי ביטחון תזונתי ניכר? האם כמעט מחצית הילדים באשדוד חיים גם הם באי בטחון תזונתי ניכר? האם ייתכן שכמעט כל ילד שני ברחוב באשדוד נאלץ לוותר על ארוחה?

על פי מינהל האוכלוסין במשרד הפנים, באשדוד ישנם יותר מ- 230 אלף תושבים. על פי הלמ"ס, בסוף שנת 2011 מנתה אוכלוסיית אשדוד יותר מ-212 אלף תושבים. אם נחשב לפי נתוני משרד הפנים, 24.6% מהתושבים הם כ- 57,000 איש (הנתון שפורסם מצביע 18,400 תושבים סטיה ניכרת באחוזים). אם נחשב עם מספר התושבים כפי שדווח בלמ"ס, אזי יוצא ש- 24.6% מהתושבים הם כ- 52,152 איש.

בהתבסס על כך שהנתונים מועברים לפי מספר התושבים, ומתורגמים אחר כך לאחוזים מסך אוכלוסיית העיר, נראה שנפלה טעות בנתונים, שמציגים נתונים גבוהים בהרבה לגבי אשדוד.

אשדוד נט בדק גם את הנתונים שהוצגו על אחוז הילדים שחיים באי בטחון תזונתי. על פי הנתונים של "לתת" כ-12,550 מילדי העיר אשדוד חיים באי ביטחון תזונתי חמור. נתונים רשמיים על מספר הילדים החיים באשדוד על פי המועצה הלאומית לשלום הילד, בשנת 2011 היו באשדוד יותר מ-67 אלף ילדים.  על פי התחשיב, אם 41.3% מהילדים באשדוד חיים באי בטחון תזונתי ניכר, מספרם צריך להיות יותר מ-27 אלף ילדים. בנתונים שהוצגו על ידי "לתת", באשדוד יש 12,550 ילדים החיים באי בטחון תזונתי ניכר.  גם פה מתגלה סתירה בין הנתונים, לכן לא ברור אם אכן 41.3% מהילדים בעיר חיים באי בטחון תזונתי.

יש לטפל בעוני בכל הרמות, ללא ספק, גם אחוזים בודדים של עוני או אי ביטחון תזונתי חמור, צריכים להיות מטופלים. באשדוד המצב לא גרוע יותר משאר הארץ, וטיפול בעוני צריך להתחיל קודם כל מהממשלה. 

חיים פיטוסי, דובר הביטוח הלאומי, מסר בתגובה לפניית אשדוד נט: "מדובר על דו״ח על אי ביטחון תזונתי ולא על דוח העוני. הנתונים מתייחסים ל2011". פיטוסי לא התייחס בתשובתו למספר תושבי אשדוד ולתהיות שהועלו בכתבה זו והועברו להתייחסותו.

דוברת ארגון "לתת" מסרה בתגובה: " מבין הערים הגדולות שהביטוח הלאומי יכול לפלח עליהן נתונים לאור אפשרות של דגימה סטטיסטית  אשדוד נמצאת במקום השלישי במפת העוני, אך אין פרושו של דבר שהיא במקום השלישי בארץ שכן ישובים וערים קטנות לא נכנסו לחישוב זה. (הייתה פה טעות מסוימת של העיתון שלא ציין כי מדובר על הערים הגדולות בלבד) עוד בהמשך לשאלתכם, התבססנו על הנתונים של הלמ"ס והביטוח הלאומי לפיהם יש 212,300 נפשות ו-67,500 ילדים. הנתונים בנוגע לאי ביטחון תזונתי מראים כי 24.6% מהנפשות ו-41.3% מהילדים באי ביטחון תזונתי עפ"י הביטוח הלאומי מתוכם בערך כמחצית באי ביטחון תזונתי ניכר. כל המיפוי שלנו מול הנתונים של הלמ"ס והביטחון הלאומי מדבר על ביטחון תזונתי ולא רק עוני".

כאן המקום לציין שהן הביטוח הלאומי והן ארגון "לתת", לא הביאו לבקשת אשדוד נט נתונים מוחלטים שלא באחוזים, שכן קודם כל הממצאים הגיעו במספרים ורק אחרי זה הפכו לאחוזים. ב"לתת" גם לא התייחסו לכך שבעיתון מופיעים מספרים מוחלטים, שאם נחלק למספר תושבי אשדוד, לא נגיע לאחוזים שהוצגו בעיתון. 

 

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה