בוריס גיטרמן מדבר על הבחירות הקרובות ועל כולם


להאזנה לתוכן:

ממלא מקום ראש העיר בוריס גיטרמן, החליט לשבור שתיקה ארוכה ולומר את אשר על ליבו בלי מעצורים * גיטרמן מתכונן לבחירות הקרובות למועצת העיר, שיתקיימו בעוד פחות משמונה חודשים, ובטוח כי יצליח להכפיל את כוחו במועצה * מעבר לכך, החיבור שלו עם ראש העיר ד"ר יחיאל לסרי הוא מוחלט ובלתי ניתן להפרה * גיטרמן מצהיר בצורה ברורה: "אם לסרי לא היה ממשיך בזירה הפוליטית, לא הייתי נשאר דקה אחת בג'ונגל הזה" * כיו"ר ועדת בניין ערים, גיטרמן מרוצה מאוד ממהנדס העיר שלמה נער: "מדובר במהנדס ישר ומקצועי, מבחינתי הוא ימשיך הרבה שנים בתפקיד" * חוץ מזה, הוא לא בורר מילים ותוקף בלי חשבון חלק נכבד מהפוליטיקאים המקומיים

צילום:אורי קריספין

יש ראיונות עם פוליטיקאים מסויימים שרגע לפני הפגישה איתם, אני מתפלל באדיקות ליושב במרומים, מתוך תקווה וצפייה לחזור הביתה עם כותרת מרתקת, ל"גרד" ממנו הצהרה מעניינת. במקרה של הראיון עם ממלא מקום ראש העיר בוריס גיטרמן, הגעתי בלי ספר תהילים ובלי חשש לראיון פרווה. ידעתי מראש שלא אצטרך לעבוד קשה יתר על המידה, כדי לחזור למערכת עם "ארסנל" שלם של כותרות, אחת יותר מעניינת מהשנייה. למעשה, נתקלתי בבעיה טובה – מה מבין שלל ההתבטאויות של גיטרמן אשבץ בכותרת? ממש צרות של עשירים...

גיטרמן אף פעם לא יורה קפצונים באוויר, הוא תמיד משחרר תותחים כבדים, ועושה זאת בלי הודעה מוקדמת. אם אין לך יד זריזה ויכולת הבנה מהירה, אתה עלול לפספס ציטוט מרתק. אסור לנוע מולו בכסא באי נוחות ולא להשמיע קול מיותר, אלא להיות מרוכז וערני, לבלוע בשקיקה כל הצהרה של אחד האנשים החזקים והמרתקים בעיריית אשדוד.

גיטרמן בהחלט זכאי לקרדיט על כך שהפך בשנים האחרונות לאחת הדמויות החזקות והמשפיעות בעיר הנמל. הוא עשה זאת בזכות עבודה קשה, הבנה פוליטית בלתי מבוטלת וגם בזכות הנאמנות הכמעט עיוורת שלו לראש העיר ד"ר יחיאל לסרי. מדובר בחיבור הדוק בין השניים, כמעט ובלתי ניתן להתרה. אפילו גיטרמן מודה בראיון כי אם לסרי לא יהיה בחיים הפוליטיים בעוד מספר שנים, גם הוא יחפש לעצמו כיוונים אחרים. במציאות הפוליטית האכזרית, קשה מאוד למצוא חברות אמת בזירה הכעורה הזו, וזו בהחלט נקודת זכות נוספת לגיטרמן.

גיטרמן מתחיל את הראיון עם ה"בייבי" שלו, החברה העירונית לתרבות: "אני מאוד נהנה לעמוד בראש דירקטוריון החברה העירונית לתרבות, מאחר ומדובר בתחום פעילות שהוא כמעט בלתי נגמר, עם היקפים מרשימים ביותר הן מבחינת עשייה והן מבחינת תקציבים. זה לא מקרי שאנחנו זוכים לאחרונה לתואר 'עיר הבירה של התרבות בישראל', וזה בזכות שורה של פסטיבלים ואירועים מגוונים לאורך כל ימות השנה. אני לא רוצה להיכנס לכל האירועים הגדולים ולהפקות המרשימות, מאחר והציבור כבר מכיר את רובם, אבל בהחלט יכול לציין את ההחלטה שלנו לשלב גם את תחום הספורט בין שאר העשייה הרבה בחברה העירונית לתרבות, עם אירועים בינלאומיים בהתעמלות אומנותית, פסטיבל שחמט, אגרוף, ריקודים סלוניים ועוד. יש בחברה צוות עובדים מסור מאוד, שכל אחד מעצמו נותן יותר מ-100 אחוזים כדי שהעשייה תורגש בכל פינה בעיר. גם בתחום העולים החדשים אנחנו מבצעים שורה של אירועים מרהיבים ומרשימים, עם 2 תיאטראות, ועל הבסיס שלהן נקים את תיאטרון אשדוד בשנה הבאה. אני כמובן לא שוכח את הפתיחה של האמפי החדש בפארק אשדוד-ים, את הפתיחה של היכל התרבות, ואלה פרויקטים שזכו לדחיפה משמעותית מראש העיר יחיאל לסרי, שבלעדיו אני יכול לומר בביטחון מוחלט שלא היינו זוכים לראות את התרבות מרימה ראש באשדוד בארבע השנים האחרונות".

מה ההישג הכי גדול שלכם בהנהלת העיר בקדנציה האחרונה?
"אני יכול לומר לך שההישג הכי גדול של ראש העיר לסרי הוא הקמת בית החולים הציבורי. אם לסרי לא היה עובד בצורה ישירה מול ראש הממשלה ושר האוצר, לא היינו זוכים לבשורה הגדולה הזו. אני גם יכול לגלות לך שהנהלת העיר הקודמת לא קידמה באופן משמעותי את הקמת בית החולים, ובכלל צבי צילקר תכנן לפתוח מרכז רפואי פרטי של חברת 'רפואה וישועה', ובשיא החוצפה הם קראו לפרויקט הזה חדר מיון קדמי. אני תמיד אומר באירוניה איך צילקר רצה להכניס 12 מיטות, שאושרו לטובת הפרויקט הזה על ידי המדינה, למבנה של 9 קומות. איך הוא היה מחלק את המיטות, בכל קומה מיטה וחצי? אני עוד יכול לספר לך שהייתי בכנס עם שר הפנים באותם ימים מאיר שטרית, והוא אמר בנוכחות 400 אנשים כי צילקר כלל לא הגיש תוכניות להקמת בית החולים, ואת זה לסרי עשה גם עשה, ובסופו של תהליך יוביל לפתיחת בית חולים מרשים ומפואר שיעניק שירות רפואי ראוי לתושבי אשדוד".

איזה נושא נוסף עבר שינוי מהותי מתחילת הקדנציה?

"אני מאוד שמח שאנחנו מצליחים להניע את הגלגלים בנושא התיירות. הרי זה לא הגיוני שאשדוד, עם החופים הכי מדהימים בארץ, הייתה העיר היחידה בארץ השוכנת על חופי הים התיכון, שאין בה תיירות. בערים קטנות יותר ופחות מרשימות מכל הבחינות ניצלו את העובדה שיש ים בשטחן, כדי למנף את נושא התיירות וכאן הנושא הזה סבל מהזנחה פושעת של מקבלי ההחלטות, ובראשם ראש העיר לשעבר צבי צילקר. אנחנו כן מצליחים לקדם ולשנות את התמונה, עם פתיחת בית המלון החדש של יחיאל אבו, פתיחה של בתי מלון נוספים, מסעדות, חיי תרבות ופנאי. בקצב הזה אין לי בכלל ספק שאשדוד תהפוך תוך מספר שנים לאחת הערים התיירותיות הכי בולטות במדינה שלנו".   

אתה נחשב לאחד האנשים הכי קרובים לראש העיר יחיאל לסרי. איך אתה מעריך את הסיכויים שלו בבחירות הקרובות?

"יחיאל ואני לא רק קרובים כראש עיר וממלא מקומו, אלא הפכנו עם השנים לחברים קרובים ביותר, כולל יציאה לחופשות ביחד ושיחות על העניינים הכי אישיים. אני יכול לגלות לך משהו שלא אמרתי מעולם – אם לסרי לא היה ממשיך בזירה הפוליטית, לא הייתי נשאר דקה אחת בג'ונגל הזה. אני אדם מסודר כלכלית, היו לי אפשריות להתפתח ולעשות לא מעט דברים בזירות אחרות מעבר לפוליטיקה, אבל בזכות החיבור המיוחד והנדיר שיש לי עם יחיאל, אני מגיע לעבודה עם אנרגיות טובות ועם רצון לעשות ולהשפיע. לפעמים אני מרגיש שאין לי כוחות למלחמות ולמאבקים מיותרים, ומדובר בג'ונגל של ממש, עם ניסיונות של אנשים לרמוס אותך, לפגוע בך ולגרום לך נזקים בכל המישורים, אבל אני אדם חזק, ויחד עם החיבור עם יחיאל, אני מניח את הדברים האלה בצד ומנסה כל יום ליצור משהו חדש. לגבי הסיכויים של יחיאל, אני לא מתבייש לומר שיחיאל ינצח את הבחירות הקרובות בקלות, עם רוב של 70% ויותר. גם בן אדם עיוור יכול לראות את המהפך שיחיאל עשה באשדוד בארבע שנים האחרונות, ויש לו עוד תוכניות רבות לקדנציה הבאה. אין כאן קסמים של יחיאל ולא מדובר בצירוף מקרים, אלא מדובר בחזון ועשייה שהולכים יד ביד. העשייה הזו מחלחלת עד אחרון העובדים בעיריית אשדוד, והשינוי הוא מדהים, בלתי נתפס, וגם אני לפעמים לא מאמין כמה הצלחנו לשנות ולקדם בתקופה קצרה יחסית. אני בטוח שרוב התושבים יגידו תודה ללסרי בקלפי". 

אתה ממונה בתקופה האחרונה על ועדת בניין ערים, שעמדה במוקד חקירה משטרתית, יחד עם מעצרים מתוקשרים. לא פחדת לקבל את האחריות הזו עליך?

 "מי שמכיר אותי יודע שאני לא אדם פחדן מטבעי. להיפך, שמחתי מאוד לקבל את האחריות על ועדה כזו חשובה, שמובילה לפיתוח העיר אשדוד, ובשביל דברים כאלה בדיוק הגעתי לפוליטיקה. בוועדת בניין ערים רואים את התוצאות בעיניים, ולאחר שמחליטים החלטה כזו או אחרת, אתה רואה איך ההחלטה מיושמת והופכת את העיר ליפה יותר. זה נכון שהגעתי לתפקיד לאחר תקופה לא פשוטה של חקירות והמעצר של עמרם כנפו ואחרים, אך יחד עם זאת אני מוביל את הוועדה ב-100% שקיפות. אני יכול לומר בביטחון מלא שאין שחיתות בוועדת בניין ערים ובכל מינהל ההנדסה, יש שקיפות מלאה  ויש גם הנחיה ברורה שתיק לא יישב יותר משלושה חודשים במינהל ההנדסה. בתקופה הזו הוא חייב להגיע לשולחן הוועדה ושם לקבל החלטה האם לאשר את התיק או לא, אך התיק נסגר. זה מחייב את הקבלנים, היזמים ואת התושבים להגיש חומרים מסודרים למינהל ההנדסה, כדי שנוכל לעמוד ביעד הזה שהצבתי. יחד עם זאת, ישנם כמה שינויים בתוך מינהל ההנדסה, עם עובדים שסיימו את תפקידם וכאלה שנכנסו במקומם, וזה יכול להפיח משב רוח מרענן נוסף בעבודה הלא פשוטה שעושים כלל העובדים. כך לדוגמא, רינה גוטמן מונתה כמנהלת מחלקה והיא בהחלט עשויה להטביע חותם בתחום שלה".

מה אתה אומר על הביקורת שמטיחים קבלנים מקומיים כלפי מהנדס העיר שלמה נער, על כך שהוא מעכב פרויקטים חשובים ומקשה עליהם בצורה לא סבירה?

"אני יכול לומר לך שהעיר אשדוד זכתה במהנדס מקצועי ביותר, אחד הטובים שיש כיום בארץ, עקבי מאוד, ישר מאוד, אחד כזה שיכול למצוא פתרון לכל בעיה הנדסית. אז גם אני שומע שיש כאלה הטוענים כי הוא לא חברותי מספיק, לא משדר אווירה חמימה, אבל לא מדובר כאן בחבר שצריך לצאת איתו לפאב או לבית קפה, אלא מדובר באיש מקצוע שהגיע לאשדוד לבצע עבודה יסודית ומקצועית, מבלי לסטות מהדרך שלו לא ימינה ולא שמאלה. אני מחזק את ידיו של מהנדס העיר, ואומר בצורה ברורה שהוא ימשיך בתפקידו עוד הרבה שנים, בזכות עבודתו הישרה והמקצועית שלו".

בוא נעבור לזירה הפוליטית. כמה מנדטים שווה בוריס גיטרמן בבחירות הקרובות?

"אני רוצה להזכיר לך ולקוראים שבשנת 2003 הרשימה שלי קיבלה 3,500 קולות ונכנסנו למועצה עם שני מנדטים. בבחירות האחרונות ב-2008 קיבלתי 6,500 קולות, אבל בגלל מתמטיקה נשארתי עם שני מנדטים, למרות שמדובר במספר קולות השווים לשלושה מנדטים. אני ומאיה סלוצקי, המבצעת עבודת קודש,  לא מבססים את כוחנו רק על ציבור העולים מחבר העמים, שבהחלט מהווים גרעין משמעותי בקרב ציבור המצביעים שלי, אלא גם פועלים מול אוכלוסיות נוספות ברחבי העיר. גם הצטרפותו של אלון חסן כמספר 3 ברשימה, דמות מוכרת ומכובדת מאוד בעיר, תעשה את שלה, במקום הרביעי אני מתכוון לשבץ דמות צעירה ומעניינת שתעניק מענה לציבור הצעיר באשדוד, ואני מאמין ומעריך שנזכה לקבל 4 מנדטים בבחירות הקרובות".

 

מה אתה אומר על סגן ראש העיר ולדימיר גרשוב, יש סיכוי להתפייסות היסטורית?

"אני לא מתעסק עם ולדימיר גרשוב, ואני חייב להודות שהוא לא מעניין אותי יותר מידי. מבחינתי אין בכלל תחרות בינינו, כל אחד נמצא במקום אחר".

 

ומה לגבי סניה כצנסלון, שמתכנן ל"גנוב" ממך לא מעט קולות של העולים מחבר העמים?

 "אני ממש לא מבין מה עובר בראש של כצנלסון, וזה נראה מביך מאוד. אלה שפעם היו תומכים שלו אומרים לו בצורה הכי ברורה שהם לא תומכים בו, ואני לא מבין על  מה הוא נשען בבחירות הקרובות. כצנלסון איחר את הרכבת , ועכשיו הוא מנסה לקפוץ עליה בזמן שהיא מזמן כבר לא בתחנה. אני ממש לא מוטרד מההתמודדות שלו".

 

מה לגבי ראש העיר לשעבר צבי צילקר, שמתכנן להתמודד פעם נוספת?

 "זה ממש מביך, אפילו פתטי. מוזר לי שאני צריך לייעץ לצילקר, עם כל הניסיון שלו, אבל בהחלט הייתי מייעץ לו להתרגל לתואר ראש העיר לשעבר, כי אין סיכוי שהוא יחזור ללשכת ראש העיר. צילקר לא יכול לחפש לעצמו בגיל 81 קריירה חדשה, הוא צריך לפרוש מהפוליטיקה וליהנות מהחיים".

 

אריה ללוש נראה לך מועמד ראוי לראשות העיר?

 "אני מכיר את אריה שנים ארוכות. הוא אדם נאיבי, לא פוליטיקאי, ובטח שלא יכול להיות ראש עיר. אני אומר לך בוודאות שללוש נפגש עם לסרי, ביקש מה שביקש ונענה בשלילה, כי לסרי חשב שאריה לא מספיק מתאים להיות ברשימה שלו. במקום לקבל את הדברים בצורה מכובדת, ללוש החליט פתאום להתמודד לראשות העיר, והוא לצערי חי בסרט מצחיק, סוג של פרודיה".

 

 

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה