שוב פליטת עשן שחור מארובת סולבר חצור - עובדים באזור מודאגים


להאזנה לתוכן:

עובדים באזור התעשיה, סמוך למפעל סולבר חצור, דיווחו אמש למערכת אשדוד נט על עשן שחור סמיך שיוצא מארובת המפעל. "זו תופעה שחוזרת על עצמה שוב ושוב, אני דואג לבריאות שלי, זה ממש מפחיד", אמר אחד הפונים למערכת אשדוד נט. באיגוד ערים שוב אומרים כי מדובר בתקלה באחד הדודים. כזכור, אשדוד נט כבר תיעד מספר פעמים את הזיהום הנפלט מארובת המפעל ומסכן רבים, והתירוץ... הוא ממשיך כרגיל

תושבים רבים פנו אמש למערכת אשדוד נט בעקבות פליטת עשן שחור סמיך מארובת סולבר חצור. האירוע התרחש בשעות הצהרים, שעה שאלפי עובדים ותושבי העיר נמצאים באזורים הסמוכים למפעל.

עובד באחד העסקים הסמוכים למפעל, שתיעד את הוידאו המצורף, מספר: "מה שהולך פה זה ממש מפחיד, פשוט פחד מוות. העשן הזה כל כך שחור שאפילו הוא הורג את הסרטן. אלו מראות שחוזרים על עצמם, ואנשים פה מיואשים לגמרי. תבוא לפה ביום שישי ותראה מה הולך פה".

תושב אחר שפנה אל מערכת אשדוד נט, ושצילם את התמונות רחוק יותר מהמקום, סיפר כי מידי פעם הוא רואה את הפליטות השחורות, "אך הפעם בגלל מזג האוויר השרבי, ענן הזיהום השחור נא באיטיות מפחידה ומאיימת", הוא מספר.

כזכור, כבר בשנת 2009 הביא כתב אשדוד נט צילומים של ארובת המפעל ממנה יוצא עשן שחור סמיך. בתגובה לאותה הכתבה אמרו במשרד להגנת הסביבה כי "חוק למניעת מפגעים (זיהום אויר  מחצרים) קובע כי ניתן לפלוט עשן שחור (בעת הצתת דוודים) עד שש דקות בכל שעה. זה החוק!".

בשנת 2010 ו-2011, בעקבות תגובת המשרד להגנת הסביבה, הסריט כתב אשדוד נט בשתי הזדמנויות שונות בהפרש של חודשים, את המשך פליטת העשן השחור מארובת המפעל. כדי למנוע ספקות, כתב אשדוד נט תיעד הרבה יותר משש דקות של פליטת עשן שחור באופן רציף, אך גם זה לא הספיק. בתגובה לסרטון הראשון מדצמבר 2010 אמרה ד"ר ענת רוזן, מנכ"לית איגוד ערים לאיכות הסביבה אשדוד חבל יבנה, כי מדובר בתקלה טכנית בדוד קיטור. "לא ניתן להוציא התראה למפעל מאחר ומדידת ה"שחור" של העשן לא נמדדה באמצעות לוח רינגלמן כפי שקובעות התקנות למניעת מפגעים. אני מקווה שתקלה מסוג זה לא תחזור על עצמה", כתבה ד"ר רוזן.

אבל מספר חודשים אחר כך , באפריל 2011, שוב מסריט כתב אשדוד נט את ארובת המפעל פולטת עשן שחור, במשך יותר משש דקות. גם הפעם מדווחים באיגוד ערים כי מדובר בתקלה בדוד קיטור. "הפליטה נבעה מתקלה באחד הדודים שהופעלו לאחר חופשת הפסח בה המפעל לא עבד", כתבה ד"ר רוזן בתגובה שהעבירה לכתב אשדוד נט. ד"ר רוזן ממשיכה וכותבת בתגובתה משנת 2011: "
הטיפול בתקלה היה מהיר: (1) הפסקה מיידית של פליטת העשן. (2) החלפת היחידה ביחידה חדשה. (3) החלטה להתקין מערכת גששים מבוקרת ומערכת מצלמות. (4) הדרכות והטמעת נהלים למתפעלים. למרות האמור לעיל ולאור העובדה כי אין זו הפעם הראשונה ובודאי שלא כל התקלות  תועדו והוסרטו אנו נשקול יחד עם העירייה ועם המשרד להגנת הסביבה את צעדי האכיפה מול המפעל".

לא ברור אם מאז ועד היום ננקטו אי אלו צעדי אכיפה מול המפעל, אך עובדה היא שהמפעל ממשיך בפליטות עשן שחור. העובדים והתושבים שמגיעים לאזור מיואשים מאוזלת היד שמגלות הרשויות בנושא זיהום האוויר. 

התמונה שצולמה על ידי אחד העובדים במקום נשלחה על ידי כתב אשדוד נט אל ד"ר רוזן, מנכ"לית איגוד ערים לאיכות הסביבה אשדוד חבל יבנה, שעדכנה אותנו שוב על תקלה בדוד הקיטור. לדברי רוזן, המפעל הודיע לאיגוד על התקלה וטיפל בה...

כזכור, בחודש נובמבר 2010 חשף אשדוד נט את תוצאות בדיקות המשרד להגנת הסביבה בשכונות המגורים בעיר ובאזורי התעשיה, בדיקות שגילו חומרים מסרטנים בריכוזים גבוהים באוויר אותו אנו נושמים.

אחת הנקודות שנמדדו היה באזור מתחם מנרב, שנמצא בסמוך למפעל סולבר. בבדיקות התגלו חומרים מסרטנים בריכוזים גבוהים. בבדיקת החומר המסוכן והמסרטן בנזו אפירן, התגלתה חריגה של 200 אחוזים מערך היחוס. החומר נוצר בעיקר משריפה. 

 

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה