האשמות קשות על פוטנציאל לשחיתויות בנמל ו...העולם שותק?


להאזנה לתוכן:

האשמות קשות מאוד עולות באופן רשמי כנגד יו"ר נמל אשדוד גדעון סיטרמן, הן בכתב , הן לדירקטוריון ואף דולפות לתקשורת, אך משום מה העולם שותק...הכיצד לא מתקיימת חקירה כאשר בכירים יוצאים בהאשמות כבדות כנגד הבכיר ביותר בנמל, על ניסיון לכאורה לתפור מכרזים, על ניסיון להכניס מקורבים לכאורה בנמל ועוד
הדברים שנאמרו ונכתבו במסמך שכתב מנכ"ל הנמל לדירקטוריון על התנהלות היו"ר סיטרמן ובראיון שנתן אבינועם שושן יו"ר וועד בנמל למגזין אשדוד (מתפרסם השבוע) אמורים היו להקפיץ את משרד האוצר, רשות החברות, מבקר המדינה ואחרים ולהביא לפתיחת חקירה, אך משום מה השקט נשמר.
אבינועם שושן מעיד כי היו"ר התרברב בפניו על קשריו עם מבקר המדינה, האם יש קשר בין הדברים?
אנחנו מאמינים שלא - עם כתיבת שורות אלו נודע כי מבקר המדינה הורה לבדוק את הפרשה (פרטים מלאים כאן).ההסתדרות הגיבה להודעה זו בהכרזה על סכסוך עבודה.

מסמך שהוציא מנכ"ל הנמל, סגיס, לדירקטוריון שלו על התערבות לכאורה במינויים ובמכרזים, מהווה ככתב אישום חמור נגד יו"ר הדירקטוריון גדעון סיטרמן.

אך משום מה ברשות החברות ששייכת למשרד האוצר, הוחלט שלא לפתוח בחקירת הפרשה ולהותיר את הבדיקה בידי הדירקטוריון.

הטענה המוזרה שלהם היא ש .... הדירקטוריון אמור לחקור את עצמו ואת העומד בראשו...

סגיס בעבר כבר ניבא את ההתנהלות של משרד האוצר שמטרתו לכאורה ליצור יחסים מקולקלים שיצדיקו את ההפרטה לה שואף האוצר.

 

במכתב ארוך ומפורט כותב המנכ"ל סגיס לדירקטוריון:
"אני נאלץ לעסוק ולהתמודד עם אתגרים שתכליתם להביא לקונפליקטים אישיים קשים בכוונת מכוון. הגם שלעתים המטרות אינן ברורות ממבט ראשון, הרי שניכר בהם שאין בהם כדי לפעול להצלחת החברה כמתחייב בחוק. אינטרסים אחרים, שחלקם יפורט כאן ואת חלקם אפרט במקומות הראויים לכך, אולי ישפכו אור על הנעשה בנמל בשבועות האחרונים, על המניעים, האינטרסים, יחסי הגומלין והשימוש הפסול לדעתי שנעשה על ידי היו"ר במשרתו - עד כדי הולכת הדירקטוריון כולו שולל.

אני נענש על שלא 'זרמתי' עם הבקשות שנדרשתי אליהן על ידי היו"ר.

אני משמש כמנכ"ל חברת הנמל מאז הקמתה (לאחר הרפורמה ב-2005 - ש.נ) אני קובע, כי אין דוגמה ואח ורע להתנהלות מסוג זה בכל שנות כהונתי בחברת הנמל.

חומרת המעשים, רציפותם, השיטה שעומדת בבסיסם וניהול מסע הנקם חסר המעצורים של היו"ר על חשבון החברה, חוסנה ועתידה - כל אלה מחייבים לדעתי התערבות הדירקטוריון".

 

מינוי מקורבים
מנכ"ל הנמל חשף כי "סיטרמן התעקש לקלוט בנמל אישה, שעוזרו האישי דאג להבהיר כי מצופה שהיא תרוויח 20 אלף שקל בחודש בנוסף לרכב צמוד. "היו"ר הגדיר אותה כחשובה מאוד לשר" (שר התחבורה ישראל כץ, אשר הכחיש בתוקף).

כמו כן מספר אבינועם שושן שנפגש אישית עם השר בנושא -  "השר רתח מזעם כששמע שסיטרמן השתמש בשם שלו".

סגיס מוסיף כי לאחר שהיו"ר סיטרמן לא קיבל מענה בנושא ממנו:  
"היו"ר דרש וביקש להיפגש אישית עם אלון חסן, יו"ר הוועד, בעניין 'חשוב' זה. אכן התקיימה פגישה שכזו בביתו של חסן. לא רק שתשובתי החוקית, המוסמכת והמחייבת לא התקבלה, אלא שהיו"ר ביקש לעקוף אותה בכל דרך."

את דבריו מחזק אבינועם שושן:
"יו"ר דירקטוריון של נמל, אשר מגיע לבית של יו"ר ועד, שותה איתו ויסקי, ומבקש בקשות אלו בשמו של השר - מבחינתי, הערך שלו זה אפס מאופס. הבקשה האישית של סיטרמן מחסן הייתה למנות צעירה לעובדת נמל משום שזו מקורבת לכאורה לשר כץ בשכר של 20 אלף ₪ פלוס רכב צמוד במקום 4500 ₪ שמרוויחות העובדות" כן מתאר שושן  את הניסיון של היו"ר לקדם שמונה ממקורביו הפוליטיים במכרז הסוורים, לפעול למינוי מקורבת נוספת לו לתפקיד הדרכה בנמל (ביניהם בנו של ראש לשכתו, פעיל הליכוד דני חלפין) , על התערבות במכרזים  ועוד.

סיטרמן ממשיך ומוסיף  במכתבו לחשוף את התנהלות היו"ר: 

"לאחר פגישות עם חסן שלאפשר את קליטתה של האישה בנמל, עבר סיטרמן לשלב הנקמה: לאחר מספר ימים פגש היו"ר את סמנכ"ל משאבים ואותי ואמר לנו קצרות: 'לגבי הבחורה, איני צריך מכם טובות. אסתדר לבד ואתם עוד תשמעו אותי'. מה שנשמע בתחילה כמו תסכול אישי עמוק, הפך ליריבות ולמסע נקם שסופו מי יישורנו".

גם אבינועם שושן מתאר מנקודת מבטו את התנהלות היו"ר בנושא זה:
"יזמתי פגישה בלשכתו של סיטרמן, בהשתתפות סגיס, חסן ושושן, ומה שעניין אותו זו רק זהבית. הוא היה באמוק ודיבר בצורה קצת בוטה כלפי המנכ"ל. הרגשתי חוסר נעימות להיות נוכח בעת ששניהם מתווכחים".  

 

 ניסיון לתפור מכרזים?
במכתבו מאשים המנכ"ל את סיטרמן, שהועסק בעבר ע"י יצרנית הרכבות הספרדית CAF ונחשב לבעל קשרים במדינה, שעשה מאמצים מיוחדים כדי שחברות ספרדיות יזכו במכרזים שהנמל אמור לפרסם. המנכ"ל מביא שורה של ניסיונות להתערב במכרזים:

בעניין רכישה אפשרית של סימולטורים למנופאים:
"היו"ר הפגיש את סמנכ"ל משאבים עם 3 אנשים מספרד על מנת שיהיה איתם בקשר כאפשרות לרכש סימולטורים מהם. היעלה על הדעת? האם היו"ר הפך למומחה לסימולאטורים? לרכש? מדוע שוב ספרד? מדוע להתערב בכלל?".

בעניין תכנון רציף:
"היו"ר ביקש שאפנה לחברת ייעוץ בספרד העונה לשם INECO בנושא . העברתי את שם החברה למר יהודה היימליך (מנהל פיתוח עסקי בנמל - ש.נ), שבדק ומצא את החברה כלא מתאימה.

בעניין מכרז לרכישת גוררות:
"בעוד שסיטרמן התנגד לבצע רכש משותף יחד עם נמל חיפה, הוא דחף לביצוע רכש מידי מספנה בספרד וזאת "באופן פעיל ובוטה, טרם יציאה למכרז והגדרת מאפייניו .היו"ר אף דרש מסמנכ"ל תפעול לקיים שיחה טלפונית בנושא עם נציגי המספנה שנמצאת בוולנסיה. מיותר להכביר מילים על דרישה זו. לאחר שהסמנכ"ל הבהיר לנציגי המספנה בספרד כי יקבלו את פרטי המכרז כמו כל אחד אחר עם פרסומו באינטרנט, סיטרמן לא אהב את זה - הוא ננזף על ידי היו"ר על כך שלא דיבר אליהם יפה".

בעניין הכוונה לפרסם מכרז למיתוג הנמל, כתב סגיס:
"היו"ר אמר לי שזה חשוב ויהיה חשוב שנכניס את גיל סמסונוב לכך, מעצם קרבתו לראש הממשלה, בטענה שכך יהיה לנו קל יותר לפעול מול הרגולציה".

בעניין מכרז לשירותי יחסי ציבור:
סיטרמן כפה עלי כי שהתשלום למשרד ארד תקשורת יעמוד על 35 אלף שקל בחודש במקום 20 אלף בחודש, ורק לאחר ויכוח הסכים לרדת לכדי 30 אלף בחודש. מדובר בפגיעה בעקרונות הרכש, ביצירת תשתית מזיקה ופוגענית לנמל וביצירת אומדן מופקע שלא תואם את תנאי השוק בחשבון. מדובר בהתערבות בוטה, לא מידתית, חורגת מכל היגיון מקצועי ומעלה טעמים רבים לפגם. אני מניח שחלק מהסיבות עוד יתגלו ככל שיימשך המכרז".

 

תוך כתיבת הכתבה נודע כי - מבקר המדינה הורה לבדוק את הפרשה.

בהודעה שפרסם משרד המבקר נאמר :
"המבקר הורה לבדוק תלונות על היבטים בהתנהלות הנהלת נמל אשדוד והדירקטוריון של הנמל, כולל יחסי הגומלין בין השניים והממשק להתייחסות רשות החברות הממשלתיות לעניין"
המבקר יבדוק גם  את יחסי הגומלין בין סגיס וסיטרמן, את נושאי רכש והתקשרויות של הנמל, וייתן דעתו לגבי הממשק להתייחסות רשות החברות הממשלתיות לעניין.

"לאור העובדה שמדובר באחד משערי הכניסה המרכזיים למדינת ישראל המהווה נדבך מרכזי בכלכלת המדינה, המבקר מייחס חשיבות רבה להתנהלות תקינה של נמל אשדוד".
במקביל, הודיע משרד המבקר כי הוא נערך לקראת ביקורת מעקב אופקית על העסקת קרובים ומקורבים בכמה גופים מבוקרים ובהם נמל אשדוד. המשרד יפרסם בקרוב דוח על הנעשה בנמל.

ההסתדרות מגיבה בסכסוך עבודה:
ההסתדרות הכריזה על סכסוך עבודה בנמל אשדוד בעקבות החלטת מבקר המדינה, השופט בדימוס יוסף שפירא, שהודיע כי יבדוק את התלונות שהגישו ההנהלה ודירקטוריון הנמל זה נגד זה, בנוגע ללחצים הקושרים במינויים והעסקת מקורבים בנמל.
מההסתדרות נמסר כי הסכסוך מוכרז לאור "הצעדים החד-צדדיים והתנהלות של יו"ר הדירקטוריון ומשרד האוצר, מהווים פרובוקציה מכוונת שמטרתה לדרדר את יחסי העבודה בנמל".

ממשרד עו"ד גולדפרב זליגמן המייצג את גדעון סיטרמן נמסר בתגובה:
"מרשנו הלין על כי המנכ"ל סגיס פעל לסכל את החלטת הדירקטוריון שעניינה הקפדה על נורמות ניהול בסיסיות בחברה ופעולה נמרצת למניעת היעדר ניגוד עניינים של עובדים ומנהלים בצומת קבלת החלטות ובקרה; מרשנו פעל להטמיע בחברה תהליכים הכוללים ציות לדיני המכרזים וביצוע צעדים אופרטיביים למימוש החלטות ותוכניות שהוצגו ע"י הדירקטוריון; והלין כלפי התופעה של אי ביצוע החלטות דירקטוריון המהותיות להתפתחותה העסקית של החברה, אי עמידת הנהלת החברה בדרישות הרגולטור, חוסר שקיפות כלפי הדירקטוריון מצד ההנהלה, הנצחת תופעת פטורים ממכרזים וכשל ניהולי מתמשך.

"מרשנו דוחה כל טענה לפיה הוא מתערב במכרזים, תוך שהוא נדרש ברחל בתך הקטנה ודוחה אחת לאחת כל טענה שנטענה כנגדו. כן דוחה מרשנו את טענות המנכ"ל בכל הנוגע לפעולות שנעשו לבחינת מידע בספרד - שעה שהמנכ"ל עצמו הוא זה אשר ביקש ללמוד מידע מהנעשה בספרד ואף נסע לשם בראש משלחת מטעם הנמל ביחד עם יו"ר ועד ציוד מכני, בליווי נציג האוצר, וכל זאת ללא ידיעת הדירקטוריון.

מרשנו לא פעל לקידום חברות ספרדיות, אלא פעל לאיסוף מידע מהזירה הבינלאומית, לרבות ספרד, בכל הנוגע לגיבוש הצרכים של נמל אשדוד. מרשנו טוען כי עיתוי כתיבתו של מכתב המנכ"ל בסמוך לאחר שהתבקש לממש את החלטת הדירקטוריון להקפדה על מניעת ניגוד עניינים בלשכות המנכ"ל, היו"ר, היועמ"ש ומבקר הפנים - מעיד כי מטרתו של המנכ"ל הינה לסכל את עבודת הדירקטוריון ולהטות את הדיון לפסים אישיים והשמצות משוללות יסוד".

 

מדירקטוריון חברת נמל אשדוד נמסר בתגובה:
 "לפתחו של הדירקטוריון הונח מכתבו של המנכ"ל ותגובת יו"ר הדירקטוריון. חברי הדירקטוריון סבורים שהמקום הראוי לדון בטענות הינו סביב שולחן הדירקטוריון, עם כל ההבנה בזכות הציבור לדעת. בכוונת הדירקטוריון לדון בנושא בישיבה שנקבעה ל-12.03.2013. לנגד עיני חברי הדירקטוריון עומדת מעל הכול, טובתה של חברת נמל אשדוד".

שר התחבורה, ישראל כץ, דחה בעבר כל ניסיון לייחס לו מעורבות במינוי מקורבים.

 

 

 

 

 

 

 

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה