אושרה תוכנית פינוי בינוי "מרכז פלדות" - בתכנון שלושה מגדלי מגורים


להאזנה לתוכן:

אחרי שנים של מאבק התושבים, הועדה המקומית לתכנון ובניה באשדוד החליטה לקבל ולמליץ על התוכנית לפינוי בינוי של בנייני מרכז הקליטה לשעבר "מרכז פלדות". על פי התוכנית שאושרה בועדה המקומית, הבניינים עטופי האסבסט יהרסו ובמקום ייבנו שלושה מגדלי מגורים עד גובה 28 קומות

תושבי "מרכז פלדות", שכבר שנים מתלוננים על מפגעי הבטיחות, ההזנחה והתחלואה, יכולים להתחיל לנשום לרווחה. לפני ימים ספורים אישרה ועדת בניין ערים באשדוד את התוכנית לפינוי בינוי במתחם, אותה הגיש משרד הבינוי והשיכון.

"מרכז פלדות" הוא מקבץ דיור שנבנה במקור כמרכז קליטה. תיכנן מי שתיכנן את המבנים, כך שכל המבנה למעשה עטוף בלוחות אסבסט. במשך השנים הפך מרכז הקליטה למקבץ דיור של חברת עמיגור. "לקחו משפחות קשות מאוד מאשדוד, חד הוריות, עולים ואנשים עניים מאוד, ודחפו אותם למקום אחד", אומרת אחת מדיירות המתחם. בשנים האחרונות, בעקבות תחלואה יוצאת דופן במתחם, כך לדברי הדיירים, הם גילו שהחומר שבעצם עוטף את ביתם כבר שנים רבות - מסרטן. "לפחות 15 אנשים וילדים חלו פה במחלה הנוראה. אחד מהם התייאש מהחיים והתאבד בקפיצה", סיפרה אחת מדיירות המתחם שגרה בו כבר 12 שנה. 
 

במשך שנים רבות איש לא הקשיב לתחינותיהם ואיש לא בדק את הקשר בין האסבסט לרמת התחלואה הגבוהה במקום, כך טוענים הדיירים. לפני הבחירות האחרונות, החליטו הדיירים שהגיעו מים עד נפש ויצאו להפגין. ראש העיר, שהיה אז רק מועמד לראשות העיר, הבטיח לדיירים שאצלו הדלת לא תיסגר בפניהם. אחרי שנבחר לראשות העיר אמר לסרי בפגישה עם דיירי המתחם: "דינו של מרכז פלדות להיהרס. איני יכול  להסכים ולקבל  שבניינים מהסוג הזה יהיו באשדוד".


על פי תוכנית הפינוי בינוי המוצעת, מתחם הבניינים עטוף לוחות האסבסט עתיד להרס עד יסוד. על הקרקע שתתפנה ייבנו שלושה מגדלי מגורים וגני ילדים. על פי התוכנית שאושרה, יתווספו למתחם כ- 322 יח"ד וגובה הבניינים יהיה מדורג. על פי התוכנית, גובה הבניין הגבוה ביותר יהיה 28 קומות והנמוך ביותר יהיה 15 קומות. אדריכל הפרויקט הוא וולטר שיניקמן, שכבר אחראי על תכנון לא מעט פרויקטים בתחום הפינוי והבינוי.

קדם לאישור התוכנית בועדה מכתב ששיגר ראש העיר, ד"ר יחיאל לסרי אל שר הבינוי והשיכון, אריאל אטיאס, בו הוא קורא למשרדו לזרז את ההליכים לקידום פרויקט פינוי בינוי במתחם. במכתב מחודש יולי השנה, כותב לסרי כי "יעשה כל מאמץ להביא תוכניות אלה לדיון בפני הוועדה המקומית בדיוניה הקרובים". בהמשך מכתבו מציין לסרי: "בהתחשב בעובדה שהטיפול במתחם במתווה האמור ,נמשך למעלה מעשור שנים. ובעודנו מתדיינים, המבנה ממשיך להתיישן ומצבו מורע מיום ליום. לכן, נראה שלא יהיה מנוס אלא לבחון מחדש את מנגנוני האישור הקיימים ולהציע מנגנון שיאפשר קידום מהיר יותר של הנושא". לסרי מציע להקים שולחן עגול לזירוז הליכי אישור הפרויקט וכניסה לביצוע. 

 
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה