עד 2020 - רעידת אדמה בישראל


להאזנה לתוכן:

מומחים קובעים כי עד שנת 2020 תיתכן רעידת אדמה בישראל בעוצמה שתגרום להרס תשתיות, קריסת מבנים ופגיעה בנפש. בעיריית אשדוד תרגלו אתמול תרחיש המדמה רעש אדמה בעוצמה 7.8 מגניטודה. ד"ר לסרי: זהו המשך לתרגיל שערכנו לפני כחודשיים תוך שאיפה לשיפור מתמיד של כל מערכות החירום העירוניות.
תרגיל, תרגיל אבל תסריטים דומים מתרחשים בעולם, וייתכנו גם בישראל!

על סדר יומה של ועדת מל"ח, שהתכנסה אתמול במרכז ההפעלה העירוני בראשותו של ראש העיר ד"ריחיאל לסרי, עמד תרחיש חירום המדמה רעידת אדמה שפקד את אשדוד בעוצמה של 7.8 מגניטודה. בעוצמה זו של רעש אדמה, אשר פגע בכמה מהאזורים הצפוניים בעיר, נפגעו מבנים רבים, נגרם נזק קשה לתשתיות ולמפעלים ונרשמו לא מעט נפגעים בנפש. "סיפור התרחיש מדמה פגיעה משמעותית בנפש: הרוגים, פצועים, לכודים תחת מבנים שקרסו ונפגעי חרדה" אומר קב"ט העיר מר אריה איטח.

כבר בדברי הפתיחה של ד"ר לסרי היה אפשר להבין כי הנחיות ראש העיר מכוונות לפעולות מיידיות המצילות חיים. כל ההיערכויות המקדימות, ההכנות והמוכנות של המכלולים והגורמים שנכחו בתרגיל, מכוונות למטרה מרכזית אחת שעיקרה הצלת חיים. לכן, על פי הנחיית ראש העיר, יש להיערך באופן שייתן מענה אופטימאלי למצבים קיצוניים של תרחיש אפשרי, כאשר הפתרונות יהיו ריאליים ומיידיים, כי בזמן אמת לגורם הזמן יש משמעות קריטית בהצלת חיים. 

בדבריו עמד ראש העיר על מאפייני רעידת אדמה והטיפול בחומרים מסוכנים, הדגיש את ההבדל בין ירי רקטות (בו אנחנו טובים מאוד) לבין כאוס שרעידת אדמה יוצרת, על כל היבטיה, והציפייה שלו מהפתרונות שיוצגו בסיום התרגיל. 

בסרטון מקדים שהוצג לפני חברי הפורום ובעלי התפקידים בחירום, היה ניתן לעקוב אחר ההיסטוריה של רעידות האדמה באזורנו, על הנזקים הגדולים והאובדן בנפש. "ההיסטוריה מלמדת כי אחת ל-80 שנה לערך, מתרחשת רעידת אדמה בישראל, בעוצמה הגורמת להרס ולפגיעה בנפש" נאמר בסרטון ומיד עלתה השאלה – מה מידת המוכנות של מדינת ישראל לתרחישי רעידת אדמה. 

על פי הניסיון בעולם וההשלכות על מצבה המדיני של ישראל, עיקר האחריות בעת רעידת אדמה יונח על כתפי הרשויות המקומיות והאזרחים, ולכן חשובה מאוד ההערכות המוקדמת והכנת האזרחים לרעש אדמה. "אנחנו נמצאים כעת במה שמוגדר כ'זמן זהב', כלומר זה הזמן שבו יכולים אנו להיערך על מנת למזער נזקים עד למינימום" אומרים באגף הביטחון. 

במהלך התרגיל הוצגו פתרונות של ראשי המכלולים לתרחיש שהוצג בתחילת התרגיל. הפתרונות עסקו בהצלחת חיים והישרדות, בטיפול באוכלוסייה בהיבטים של סיוע ועזרה מיידיים (תרופות, מזון ושתייה, קורת גג, טיפול בפצועים וטיפול בהרוגים), התמודדות עם נושאים תברואתיים, פתרונות הנדסה ותשתיות והרחקת הציבור ממבנים מסוכנים, הבטחת הסדר הציבורי, הסברה ומידע לציבור. 

ד"ר לסרי הבהיר בסיום כי מדובר אומנם בתרגיל מקומי שיזמנו בעצמנו, על מנת להיערך לתרגיל הארצי שיתקיים כנראה בסוף השנה הנוכחית, אך "המטרה החשובה היא ללמוד כיצד להיות טובים ויעילים יותר – איש איש בתחומו ובהתאם לקבוצות העבודה שקבענו, כך שברגע אמת נוכל לתפקד באופן הטוב ביותר להצלת חיים".

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה