חלוצי ההפרדה יוצאים לדרך


להאזנה לתוכן:

המיזם החשוב "הפרדת פסולת במקור" יוצא לדרך. תחילה ברבעים ט"ו ו-י"ז, כפיילוט ראשוני, ולאחר מכן יתרחב לכל העיר. המשרד להגנת הסביבה שבחר באשדוד כעיר הגדולה ביותר ברשימת היישובים הנכללים במיזם, תולה תקוות רבות בפיילוט המקומי. כשנה וחצי של לימוד והערכות הגיעה לסיומה ועתה יוצאים לשלב היישום. ד"ר לסרי מאמין שגם במיזם זה יוכיחו תושבי אשדוד שהם ראויים לאמון

החל מיום ראשון הקרוב, 15/7/12, תחל העירייה במסע ההסברה למיזם הפרדת הפסולת במקור. מתאריך זה ובמשך חודש ימים, יבקרו בבתי התושבים ברבעים ט"ו ו-י"ז, צוותי הסברה מיוחדים אשר יעברו מבית לבית, יסבירו על המיזם ויעניקו לכל בית אב פח אשפה חום בגודל7 ליטר, בתוכו יצטרכו להערים את פסולת המזון האורגני או בשפה העממית את הפסולת הרטובה. האזורים הנכללים בפיילוט הראשוני, הם רבעים ט"ו ו-י"ז, לתקופת ניסיון שבמהלכה תיבחן השיטה ויופקו הלקחים ובסופה יורחב המיזם לכל העיר. "בסופו של דבר" אומר ראש העיר ד"ריחיאל לסרי"תוך 3 שנים כל אשדוד תיכלל בפרויקט וכולנו נפריד הפסולת כבר מהבית".

מדינות המערב מתמודדות עם כמויות גדלות והולכות של פסולת המצטברת לכדי סיכון של ממש על קיומו של האדם. גם ישראל מייצרת כמויות פסולת אדירות והיא נדרשת לסוגיית הטיפול בפסולת, תוך שהיא פועלת לצמצום הנזקים הנגזרים ממנו.   המטרה: צמצום כמויות הפסולת המופנות להטמנה.   השיטה: הפרדת הפסולת במקור לשני זרמים עיקריים: פסולת רטובה ופסולת יבשה. הפסולת הרטובה כוללת מזון ומוצרים אורגניים. הפסולת היבשה כוללת אריזות, בקבוקים, פלסטיק, נייר...וכיו"ב.   התוצאה: הקטנה בפליטות גזי חממה, הקטנת זיהום הקרקע ומקורות המים, חסכון במשאבים מתכלים ומניעת מפגעים סביבתיים,  הרווח:  בנוסף ליתרונות שמנינו העיר תחסוך בעלויות ההטמנה ואלו יופנו לטובת הקהילה.

המשרד להגנת הסביבה בחר כזכור, ב-31 רשויות מקומיות בישראל לקבלת תמיכה ליישום "הפרדת פסולת במקור לשני זרמים", כאשר אשדוד היא העיר הגדולה ברשימה הנכנסת למיזם ובשבוע הקרוב יושק הפיילוט הראשוני בשני רבעים: ט"ו ו-י"ז. במשרד להגנת הסביבה תולים תקוות רבות בהצלחת המיזם באשדוד, אשר ילך ויתרחב לכל העיר ובסופו יקיף את כל 17 רובעי המגורים, על כ-62,000 בתי האב, ואזורי התעשייה על עשרות המפעלים ומאות בתי העסק שבו. ד"ריחיאל לסרי, ראש העיר, שהיה הראשון ליישם תוכנית אסטרטגית שעוסקת בקיימות ובאיכות הסביבה, יכול לראות ולהנות מהמהלך הנוסף שיכול להשלים את המהפכה הגדולה וישדרג את העיר לרמות המוכרות בעולם המערבי.

"תחילתה של המהפכה הגדולה בנושא הטיפול בפסולת, יהיה למעשה השינוי בהתנהגות הציבור ובמערכות התפעוליות" מסבירים בעירייה, רגע לפני השקת הפיילוט הראשוני שתאריך תחילת יישומו נקבע ל-15/7/12. למהלך ההשקה קדמו מאות ימי הכנה ואלפי שעות עבודה אשר רוכזו ע"י מנכ"ל העירייה מר אילן בן עדי, שעמד בראש ועדת ההיגוי, בהם נטלו חלק עובדים רבים שהתחלקו לצוותי עבודה: תפעול, חינוך, פרסום והסברה.

"הרעיון העומד בבסיסה של התוכנית החדשה הוא הפחתת כמויות הפסולת המופנות להטמנה, אם באמצעות תהליכי מיחזור ואם בהפיכת הפסולת האורגנית לדשן או לאנרגיה" מסבירים מקדמי התוכנית בעירייה, ומסבירים שיישום התוכנית התאפשרה הודות למשרד להגנת הסביבה אשר יזם את המהלך ותקצב את הפרויקט בעשרות מיליוני שקלים. המשרד גם ילווה את יישומו של המיזם לכל אורך הדרך. 

במכתב מקדים שיישלח לכל בתי האב שבפיילוט כותב ד"ר לסרי כך: "רעיון הפרויקט הוא די פשוט אך מחייב שותפות מלאה של כל אחד מאיתנו. כל שעלינו לעשות הוא להפריד את הפסולת הביתית לשני זרמים: יבש ורטוב. את הפסולת היבשה (אריזות וכל פסולת יבשה אחרת) מניחים בפחי האשפה הירוקים ואילו את הפסולת הרטובה (שאריות  מזון אורגני) מניחים בפחי האשפה החומים. שני סוגי האשפה מפונים בזמנים אחרים כאשר הפסולת היבשה מופנית למיחזור ואילו הפסולת הרטובה מועברת לאתר המיועד ליצירת דשן".

מהלך "הפרדת פסולת במקור" הוא למעשה תחילה של תהליך שבו עושה התושב את הפעולה הראשונה עם הפסולת, כאשר הוא או מי מבני משפחתו מבצע את ההפרדה בביתו. מכאן גם ההסבר לסלוגן שמוביל את קמפיין ההסברה האומר כי "באשדוד, המיחזור מתחיל מהבית!". בהמשך מסלול הפסולת, יש להשליך את האשפה אל המיכלים המוצבים מחוץ לבתים: במיכל החום – משליכים את הפסולת האורגנית, ואילו את הפסולת היבשה משליכים אל פח האשפה הירוק, שיוצב בסמוך לחום.

מיד לאחר תחילת ההסברה, שיתחיל כאמור ב-15/7/12, יתחיל מינהל התפעול בתהליך נוסף של החלפה או הוספה של כלי אצירה חדשים, כאשר הפחים החומים ישמשו מעתה רק עבור הפסולת הרטובה. כך לדוגמא בצד טמוני הקרקע יוצבו שני פחים חומים בנפח360 ליטר. ליד שתי עגלות האשפה הגדולות שבחדרי האשפה, יוצב פח חום נוסף בנפח360 ליטרוליד בתים צמודי הקרקע תציב העירייה 2 מיכלי אשפה חדשים:360 ליטרעבור פסולת יבשה ו-140 ליטרעבור פסולת רטובה. הפחים החדשים יבואו במקום הישנים שייאספו ע"י העירייה. "יתר מתקני המיחזור המוכרים מרחובות העיר (נייר, קרטון, זכוכית, פלסטיק, טקסטיל, פסולת אלקטרונית) ימשיכו לפעול ואף יתוגברו" אומרים במינהל התפעול ומבקשים מהציבור להמשיך לעשות בהם שימוש!.

על כל השינוי בתפיסת העירונית לטיפול בפסולת אומר ראש העיר ד"ר לסרי: "מהלך זה יתרום להפחתת כמויות ההטמנה וגם להקטנה בפליטות גזי חממה, הקטנת זיהום הקרקע ומקורות המים, חסכון במשאבים מתכלים ומניעת מפגעים סביבתיים" ומציין כי להצלחת התהליך, תלווה העירייה את הפרויקט במערכת בקרה על מנת לבדוק שההפרדה מבוצעת כראוי ובאם תידרש העירייה לכך היא תתגבר את מערך ההסברה וההדרכה.

לציבור נותר כמובן לשתף פעולה ולבצע את הפעולה הפשוטה אבל הכה משמעותית של הפרדת הפסולת כבר מהבית. "אם ישנן שאלות או בקשה למידע נוסף" אומרים בצוות ההסברה "יכולים התושבים לפנות למוקד העירוני או לאתר האינטרנט העירוני". כמו כן מוצע לתושבים לגלות מעורבות פעילה ואם יש להם רעיונות שיוכלו לסייע בהצלחת המיזם, הם כמובן מוזמנים להעבירם אל העירייה, באמצעות האתר העירוני, המוקד או  מינהלת הרובע.

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה