חלקים מאולם הזיכרון ב"יד לבנים" מוגדרים כמבנה מסוכן


להאזנה לתוכן:

אולם ההנצחה ערב יום הזיכרון: שברים נושרים מהתקרה ומהקירות ויש חדירה של רטיבות. למרות זאת ועל אף שמהנדס קבע שיש לבצע עבודות דחופות, בעירייה מתמהמהים עם השיפוץ. ואילו את המבואה של בית 'יד לבנים' שבו נערכים מופעים, דווקא שידרגו בהשקעה של הרבה מאוד כסף. חשיפתו של העיתונאי דור גפני בעיתון "כאן דרום"

ערב יום הזיכרון לחללי צה"ל, אנו חושפים לראשונה שחוות דעת שהוכנה עבור עיריית אשדוד מגלה תמונה עגומה לגבי מצבו של בית יד לבנים באשדוד. בדיקה שנערכה על ידי המהנדס גרי טננבאום גילתה שחלקים מהמבנה ואולם ההנצחה בתוכם, מוגדרים כ"מבנה מסוכן" ועל כן נדרשות בדחיפות עבודות חיזוק. מאז הכנת הדו"ח עברו מספר חודשים אך השיפוץ עדיין לא נראה באופק. מה שכן נראה, זה שהנושא עובר מיד ליד, בין העירייה לחברה העירונית לתרבות הפנאי, בלי להחליט מי אחראי וכיצד הנושא יטופל.

למרבה האבסורד, מי שיגיע לבית יד לבנים באשדוד, יגלה שבשנתיים האחרונות הוא עבר מתיחת פנים יפה אך היא לא כללה את לב ליבו של המקום – אולם ההנצחה ל-259 חללי העיר. המבנה כולל בתוכו אולם מופעים עם 400 מקומות, משרדים ואולם כנסים. המבואה שופצה כולל החלפת ריצוף, הנחת תקרת גבס ובניית קירות דקורטיביים, כך חלק מהמשרדים ואולם המופעים שבו חודשה הבמה, והכל בעלות של הרבה מאות אלפי שקלים. אך בחדר ההנצחה לא נגעו.

 

 גם לעין לא מקצועית ההבדל בין מצבו של אולם ההנצחה למצב של יתר המבנה זועק לשמיים: בחדר ההנצחה יש אנדרטה. על הקירות מעל ישנם סימני רטיבות, סיד נושר ותקרה מתקלפת. משם יש כניסה לחדר פנימי שבו מועלים סיפורי חייהם של הנופלים על הדף ובעמדות מחשב.

 

"אמרו לי שהנושא בטיפול", אומר יו"ר ארגון 'יד לבנים' - סניף אשדוד, מרדכי לוי ששכל את בנו, אייל משה בפיגוע בצומת בית ליד ב-1995. "שוחחנו בעבר, לפני כחצי שנה, עם ראש העיר שהופתע וכעס לשמוע על המצב. הוא אמר שמקובל עליו שיהיה שיפוץ. הוא היה מופתע שנודע לו ששיפצו את הבניין, כולל תקרות, קירות, רצפות, חידוש הבמה באולם במופעים, אבל לא את אולם ההנצחה. בהמשך התקיימה ישיבה עם מנכ"ל העירייה שהעביר את הטיפול למנכ"ל החברה העירונית, יגאל גמליאל, ואנו לא יודעים מה קרה מאז. בינתיים פניתי בעצמי במקביל לארכיטקטים שיתנו לנו הצעות לשפץ ולשדרג את אולם ההנצחה. משרד הביטחון אמור להשתתף. לצערי זה המצב. יש כתמי רטיבות בין האריחים ונכנס פנימה גשם בחורף. יש נזילה מלמעלה, נשירה של חתיכות מהקיר ומהתקרה. המצב הוא מסוכן והייתי מגדיר שהנושא נמצא כרגע בהקפאה משום מה וזה לא ברור למה".

 

דובר עיריית אשדוד, אדי בן חמו מסר שהמבנה אכן זקוק לשיפוץ והעביר את תגובת מינהל ההנדסה: "בבדיקה שערך מהנדס מוסמך מטעם מינהל ההנדסה, המבנה לא הוגדר כמבנה מסוכן אלא כמבנה שחלקים ממנו נמצאו מסוכנים. הדברים נכתבים ומוסברים בדו"ח, תוך ציון הנושאים הנדרשים לטיפול. כיוון שמינהל ההנדסה לא מטפל בתחזוקת מבנים, הוא העביר הדו"ח לחברה העירונית לתרבות ופנאי ולמנהל בית יד לבנים. יתר הנושאים אינם בתחום מינהל ההנדסה אלא על פי החלטות של הנהלת בית יד לבנים".

 

באופן מפליא, נמסר מהחברה העירונית שהנושא אינו באחריותם.


 

 

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה