רשות המיסים דורשת מהרב יקוטיאל אבוחצירה מיליוני שקלים עבור התרומות שקיבל


להאזנה לתוכן:

רשות המסים דורשת מהרב יקוטיאל אבוחצירה מאשדוד, נכדו של ה"באבא סאלי- 9.5 מיליון שקלים בגין חוב מס שלטענת הרשות לא שילם במשך כ-6 שנים.
מקורבים לרב מגיבים: "לרב יש כמה פעילויות כספיות. יש הרבה כסף שאנשים נותנים לו כדי שיתרום, אבל את הכסף הזה רשות המיסים מסווגת כהכנסה של הרב. זו אי הבנה משוועת של מוסד הרבנות".

רשות המס הוציאה לפני מספר חודשים לרב שומות מס, במסגרתם נדרש הרב בתשלום מסים בגין השנים 2009-2003. מאז מתנהל משא-ומתן אינטנסיבי בין נציגי הרשות ובא-כוחו של הרב, עו"ד אודי ברזילי, לביטול החוב או להפחתתו.

רבי יקותיאל אבוחצירה, המתגורר באשדוד, הוא נצר למשפחת רבנים ידועה.
הוא נכדו של הבאבא סאלי.
אחד מאחיו, אלעזר אבוחצירא, נרצח ביולי השנה בבאר שבע, ע"י חולה נפש בדקירות סכין.  
אח נוסף, מקובל ידוע  אף הוא, רבי דוד אבוחצירא, מנהרייה.

בדיקת ההכנסות בחצר הרב החלה לפני כשנה, ובמסגרתה הגיעו פקידי מס הכנסה של היחידה הארצית לשומה ברשות המסים, לביתו של הרב באשדוד וגבו ממנו את גרסת הכנסותיו.
כן תושאלו מספר מקורבים לחצר הרב. בתום הבדיקה נקבע כי אין מנוס מלהוציא לרב שומה לפי מיטב השפיטה.

על פי נציגי הרשות -  בין השנים 2003 ל-2009 עברו בחשבונות הבנק של הרב ובחשבונות ילדיו למעלה מ-10 מיליון שקל, ולטענתם לא ניתן הסבר מספק לכך שאין מדובר בהכנסות החייבות במס. מקורות הכספים שנמצאו ידועים - מגורמים בקהילה היהודית בחו"ל, אך המחלוקת בין הצדדים סובבת סביב השאלה עבור מה ניתנו הכספים:
האם עבור שירותי דת וייעוץ שסיפק הרב, או שמדובר תרומות וכספים שנועדו לאפשר לו ולמשפחתו את מחייתם. בין היתר מתמקד הדיון בין הצדדים בשאלה האם כסף שמקבל הרב עבור עצם היותו רב אשר לומד בשביל הקהילה יכול להיחשב כהכנסה.

לטענת הרשות, הכספים הועברו לרב בתמורה לשירותי דת וייעוץ, המסווגים כשירותים עסקיים. לטענת הרב, הכספים ניתנו לו כתרומה לקהילה לצורך רכישת מזון והעברתו לקהילה נזקקת; וכן כספים שנועדו לקיומו וקיום משפחתו ונועדו לאפשר לו להמשיך ללמוד תורה ולעסוק בדת ללא מפריע.  
אולם מס הכנסה רוצה לסווג את כל הסכומים הללו כהכנסה.
עורך דינו של הרב, אודי ברזילי, המתמחה במיסים מסר בתגובה: "מדובר בוויכוח אזרחי מסוג הוויכוחים שרשויות המס מנהלות בימים אלה עם מספר רבנים, ואשר נובעים בעיקרם מחוסר הבנה של הרשות את מהות תפקידו של הרב, וחוסר הבנה לכך שחלק מתפקידו של רב הוא להעביר תמיכות לנזקקים מכספים שהוא מקבל מאנשים הקהילה. אנחנו בטוחים שבסיום הדיון הרשות תבין שאין כאן שום עילת מס. מצער רק שהרשות בוחרת להדליף פרטים מתוך דיונים סודיים על-פי החוק".

מקורב לרב טוען:
"לרב יש כמה פעילויות כספיות. יש הרבה כסף שאנשים נותנים לו כדי שיתרום, ואת הכסף הזה רשות המיסים מסווגת כהכנסה של הרב. הם חושבים גם שלא סביר שרב ייקח כסף ויחלק אוכל לנזקקים בעצמו. זו אי הבנה משוועת של מוסד הרבנות".

מסביבתו של הרב טוענים כי לא מדובר בכספים שניתנו עבור שירותים עסקיים, כפי שרשות המיסים מנסה להגדיר אותם. "ז לא מדובר ברב שמוכר קמעות או נותן שירות או ייעוץ, אלא מדובר במצב שיש אנשים שתומכים ברב. ברבנות זה מאוד מקובל שהרב לומד, ואנשי עסקים בקהילה תומכים בו ומחזיקים אותו. זו לא הכנסה. יש בלבול גדול ברשות המסים לגבי מהו רב, מהו תפקידו ואיך הוא חי".

מרשות המסים נמסר בתגובה: "אנו רואים בחומרה ודוחים על הסף את הטענה לפיה עובדי הרשות מסרו פרטים לתקשורת בעניינו של הרב אבוחצירא. הטענה תמוהה במיוחד לאור העובדה שהפרסום כלל בעיקרו נימוקים כנגד החיוב במס, כפי שהובאו לכאורה על-ידי מייצגו של הרב.

 

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה