תושבי ניר גלים דחו את הסכם הפשרה עם אגן כימיקלים


להאזנה לתוכן:

תושבי המושב ניר גלים, שנאבקים שנים נגד מפעל אגן כימיקלים הסמוך בטענה שזיהם את האוויר ואת מי השתייה שלהם, דחו את הסכם הגישור שהוצע להם, והם חוזרים להאבק בבית המשפט. תביעתם עומדת על כשישים מיליון שקלים

המאבק של כשש מאות תושבי ניר גלים, מהם בנים ל, וניצולי שואה, במפעל אגן כימיקלים הסמוך לא תם. לאחר עשרות שנים שבהן התלוננו על המפעל, הדיונים על הסכם הגישור שהיו אמורים להסתיים בתוך שלושה חודשים וארכו יותר משנתיים – לא צלחו, כך דיווח אמש כתב רשת ב', אסף פוזילוב.

בסוף השבוע דחו כשישים וחמישה אחוזים מהתושבים את ההסכם. הם אומרים שעשו זאת כי הוא "שערורייתי", מאחר ובו חויבו לשמור על שתיקה של שלוש שנים - גם מול התקשורת וגם מול המשרד להגנת הסביבה. אפילו אם בשלוש השנים האלה ממשיך המפעל לזהם ולהרעיש, ולא עומד בהבטחותיו למזער את הנזקים, שאותם ביקשו למגר. בנוסף, לדבריהם סרבו נציגי המפעל להסכים לסנקציות וקנסות כספיים, במידה וימשיכו לזהם.

בהקשר הזה מכעיסה גם התגובה של המשרד להגנת הסביבה, שאמר בחודשים האחרונים כי הוא לא מטפל בזיהום מהמפעל, כי מתקיים הליך גישור מול התושבים. בעבר מצא המשרד להגנת הסביבה מזהמים באוויר מכימיקלים שנפלטו מהמפעל בזמן שריפה. השר ארדן אמר אז שמדובר ברשלנות פושעת. במפעל אמרו שהוא עומד בתקנים ובתקנות. דיווחנו בעבר גם שמאגר המים של המושב זוהם בחומרי הדברה, ללא ידיעתם. התושבים גם נאלצים להתמודד עם רעש מכונות מפריע כל שעות היממה. במשך שנים דיווחו על צריבות בעיניים, קשיי נשימה, וריחות רעים. 

לא מעט מהתושבים, כ42 אחוזים, היו בעד ההסכם. אחרים אמרו שהם מפחדים, לאחר שהמפעל הגיש תביעת דיבה בסך חצי מיליון שקלים נגד אחת התושבות שפירסמה מכתב נגדו.

אגן כימיקלים ציין פעמים רבות בעבר שהמפעל עומד בכל התקנים, ושהריחות הרעים עליהם מתלוננים תושבי ניר גלים, מקורם אינו באגן.


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה