נערכים לכל תרחיש - הוראות לטיפול במים באירוע חירום


להאזנה לתוכן:

אגף הביטחון של עיריית אשדוד העביר הודעה לציבור העובדים ובה הנחיות על טיפול נכון במים בעת חירום. תוכנה של ההודעה נכון לכל אדם ולכל משפחה ולכן ראוי שכל תושב ידע כיצד לנהוג במקרים המתוארים בהודעה. להדפיס ולשמור

המים, נוזל החיים, עוברים תהליך ארוך של טיפול (סינון, טיהור וכו') עד שהם מגיעים לברז השתייה בבית. אדם צורך בממוצע 5-6 ליטרמים ביום לצרכי שתייה ובישול. במהלך אסון או לאחריו, כשתשתיות המים אינן עובדות, ישנו צורך בטיפול במים המשמשים לצרכי שתייה או בישול. הטיפול עצמו נועד לנקות את המים מזיהומים פיזיים (חול וכד') וכן מזיהומים מיקרוביולוגיים, אך אינו יכול לטפל בזיהומים כימיים של המים. במקרים שבהם מתרחש אסון, תשתיות החשמל והמים נפגעות וברוב המקרים מתחוללות הפסקות חשמל ומים, שיכולות להימשך שעות ארוכות ולעתים אפילו מספר ימים. במקרים אלה, יהיה צורך לטפל במים ולהכשירם לשימוש, עד שהרשויות יוכלו לשוב ולספק מים טובים. להלן מספר שיטות מומלצות, פשוטות יחסית, לסינון ראשוני של מים:

אוורור - תהליך החושף את המים למגע עם האוויר ולמעשה מגביר את החשיפה שלהם לחמצן. בכדי לבצע אוורור למים יש לקחת מיכל מלא חלקית במים ולבצע ניעור שלו במשך 5 דקות (איור 1). לאחר 5 דקות יש להניח את המיכל לכ-30 דקות נוספות. לתהליך זה מספר השפעות על המים:

  • גרימה ליציאתם של חומרים נדיפים מהמים, כמו מימן גופרתי שהינה תרכובת כימית חסרת צבע אך רעילה מאוד. לתרכובת זו יש ריח רע הדומה לביצים רקובות. כמו כן, שיטה זו תגרום לנידוף המתאן מן המים, במידה והוא נוכח.
  • הפחתת כמות הפחמן הדו-חמצני במים
  • חמצון מתכות, כמו ברזל ומנגן, הנמצאות במים על מנת שניתן יהיה להוציאן בעזרת סינון והשקעה

סינון בעזרת בד – שיטה פשוטה להוצאת מוצקים וגרגירים שונים מהמים. בכדי לבצע סינון בעזרת בד יש למזוג את המים לכלי היעד דרך פיסת בד מכותנה (איור 2). על הבד להיות נקי (שטוף במים וסבון), על מנת למנוע שימוש בבד מלוכלך אשר עלול להוסיף זיהומים למים. לאחר סינון המים מהזיהומים הקלים, יש לבצע טיהור שלהם מזיהומים מורכבים יותר, כמו מיקרואורגניזמים שונים:

  • הרתחה – שיטה יעילה מאוד בהשמדת אורגניזמים הנמצאים במים. יש לבצע הרתחה של המים עד למצב בו המים "קופצים" ולהמשיך כך למשך דקה. לתהליך הרתחה יכול להיות השפעה על טעם המים, ובכדי לטפל בטעם ניתן לבצע אוורור נוסף למים.
  • טיהור כימי – הצורה הנפוצה ביותר בטיהור כימי היא על ידי הוספת כלור למים. שימוש נכון בכלור ישמיד את כל הוירוסים והחיידקים הנמצאים במים, אך ישנם מספר סוגי טפילים שאינם מושפעים מכלור. כלור לשימוש ביתי מגיע בצורות של אבקה, נוזל וטבליות הנבדלות זו מזו בגודל ובריכוז הכלור. לכן יש לעיין בהוראות השימוש הספציפיות על מנת לדעת את המינון המתאים.
  • טיהור סולארי – שיטה פשוטה לטיהור המאפשרת השמדה של מרבית האורגניזמים הנמצאים במים, ע"י חשיפת המים לקרינה האולטרא-סגולית (UV) של השמש. בכדי לבצע טיהור סולארי (חשיפה לשמש) יש למלא בקבוקים שקופים במים ולחשוף אותם לקרינה ישירה של השמש לכ-5 שעות (איור 3). במידה וישנה עננות מלאה יש לבצע את החשיפה במשך יומיים רצופים. מומלץ שלא להשתמש בבקבוקי זכוכית, אשר ברוב המקרים תחסום את קרינת ה-UV.

סוג הבקבוקים המומלצים לשימוש בשיטת החיטוי הסולארי הינם בקבוקי פלסטיק, דוגמת בקבוקי שתייה קלה. שני מחקרים מקיפים בדקו את נושא שחרור הרעלים/כימיקלים מהפלסטיק למים, והראו כי מדובר ברמות זניחות ונמוכות משמעותית מהריכוזים המסוכנים עליהם הצהיר ארגון הבריאות העולמי. כלומר, אין סכנה להימצאותם של רעלים ו/או כימיקלים במים כתוצאה מהתפרקות הפלסטיק. יש להשתמש בבקבוקים חדשים ככל הניתן וללא הרבה שריטות.

לבסוף, בזמן השארת הבקבוקים בשמש יש לוודא כי הם סגורים. לאחר ביצוע סינון וטיהור חשוב לאחסן את המים בצורה שלא תחשוף אותם לזיהומים בשנית. חשוב לאחסן את המים המטופלים בכלים נקיים ובמקום חשוך וקריר במידת הניתן.

(האיורים ומרבית הטקסט תורגם מאתר ארגון הבריאות העולמי WHO)

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה