דרוש שיקום לפרויקט "שיקום שכונות"


להאזנה לתוכן:

דוח מבקר עיריית אשדוד לשנת 2010 חושף ליקויים בהפעלת תוכנית "שיקום שכונות" באשדוד. קורסי הכשרה מקצועית שהיו מיועדים לתושבי שיקום שכונות, ניתנו לכאלה שאינם זכאים או כלל אינם מתגוררים באשדוד. בנוסף, כספים שיועדו לגני ילדים בשכונות השיקום, הועברו לאזורים אחרים בעיר, שיעורי תיגבור ניתנו שלא לתושבי אזורי השיקום וגם בשיעורי חינוך גופני. חמור מכך, בדיקה שערך המבקר ברשימת התושבים שקיבלו מלגות, העלתה ממצאים חמורים

בשנת 1977 הכריז ראש ממשלת ישראל דאז, מר מנחם בגין ז"ל, על פרויקט לאומי-חברתי חדש של מדינת ישראל בשיתוף עם יהדות התפוצות – פרויקט שיקום והתחדשות השכונות. מטרתו היא התמודדות מקיפה ורב-ממדית עם תופעת הפער החברתי המתרחב במדינת ישראל וטיפול במוקדי מצוקה חברתית ואזורי התבלות פיזית במרכזים עירוניים וביישובי פיתוח.

פרויקט שיקום שכונות, פותח במדינות המערב במטרה להתמודד עם המצוקה החברתית-כלכלית של התושבים בשכונות עירוניות, הנמצאות בתהליך מואץ של התבלות פיזית והתדרדרות חברתית.

בשנת 1979 צורפו שתי שכונות מאשדוד לפרויקט ( רובע א' ורובע ב'). בשנת 1994 הסתיים הפרויקט בשכונות אלה וצורפו הרבעים ג' ורובע ו'.

מבקר עיריית אשדוד, אשר בדק את תקציבי שיקום שכונות באשדוד, מצא כי תקציבי השיקום לא קטנו, למעט ההכשרה המקצועית, בשאר המקרים גדל התקציב. בדיקת המבקר העלתה שלאורך שנות פעילות הפרויקט (1979) לא נעשה סקר צרכים כדי לאתר את צרכי התושבים בשכונות השיקום.

כספי שיקום השכונות שימשו לטיפוח כלל העיר

הביקורת מצאה שסכומי כספים שהעביר משרד החינוך לעירייה לצורך פרויקט שיקום שכונות לא הוקצו במלואם לפעילות בשכונות השיקום, אלא שימשו להפעלת התוכניות בכלל העיר. עוד מצאה הביקורת שבזמן שעיריית אשדוד דיווחה למשרד החינוך על ביצועי הפרויקט ברובעים ג'-ו', אך למעשה מדובר היה בפעילות בכלל רובעי העיר.

עוד  מתברר שתוכנית מעג"ן לאיתור ילדים בגיל הרך המתקשים במוטוריקה , שפה או חשיבה חשבונית, הופעלה בתקציבי השיקום בכל העיר. מתוך 129 ילדים שאותרו וטופלו במסגרת התוכנית, רק 32 ( 25%) היו משכונות שיקום. "נתונים אלה מעידים על כך שהתקציבי התוכנית הופנו בעיקר לטיפול בילדי הגנים הנמצאים ברובעים של העיר שאינם שכונות שיקום", כותב מבקר העירייה בדוחו. מבקר העירייה מציין עוד שתי תוכניות שבהם מנותבים כספי שיקום שכונות לטיפול בגנים בכל רחבי העיר.

שיעורי תגבור בחינוך גופני?

מבקר העירייה מצא שתקציבי תגבור בלימודים, אשר נועדו לתלמידים משכונות השיקום, ניתנו לתלמידים מרובעי העיר המבוססים כלכלית. בנוסף מגלה המבקר שאיש אינו עוקב אחרי איכות שיעורי התגבור, אחרי נוכחות התלמידים ועל התוכן הנלמד.

בדיקה שערכה הביקורת במקיף ב' על ניצול תקציב שיעורי התגבור, שאמורים להיות במקצועות המתמטיקה, אנגלית ועברית, גילתה שבאחד המקרים דיווחה מורה על שיעורי תגבור, ובאותה העת גם דיווחה על ליווי טיול. במקרה אחר במקיף ב', מצא המבקר שחלק משיעורי התגבור בוצעו ע"י מורה לחינוך גופני, בעוד שעל פי התוכנית, התגבור אמור להינתן רק במקצועות לשון, מתמטיקה ואנגלית.

דרוש שיקום מקצועי להכשרה המקצועית

תוכנית ההכשרה המקצועית נועדה לתת לתושבי שכונות השיקום כלים מקצועיים כדי לשפר את רמת חייהם. אלא שבדיקת המבקר מצאה ליקויים חמורים בהתנהלות ההכשרה המקצועית באשדוד. מתברר שכל נושא ההכשרה המקצועית נוהל ללא קביעת תוכנית רב שנתית להכשרה, תוך בחינת צרכי האוכלוסייה.

רכזת ההכשרה המקצועית מסרה לביקורת שמי שמחליטה על תכני הקורסים זאת היא, אך היא לא הצליחה להציג לביקורת את רשימת הקורסים מהשנים האחרונות, כמו גם להסביר מה עמד בבסיס ההחלטה לפתוח קורס זה או אחר.

גם בבחירת הספקים נמצאו ליקויים. בשני מקרים אותם מציג המבקר בדוחו, הוא מציין שרכזת הקורס פנתה אל שני ספקים שונים, ולאחר זמן מה הייתה פונה לספק נוסף שהיה זוכה עם הצעתו. "הביקורת רואה בחומרה את העובדה שבכל המקרים בהן ניתנה הצעה מאוחרת, היה מדובר בספק שזכה בעבודה", מציין המבקר.

בנוסף מציין המבקר בדוח הביקורת: "נמצא כי הרכזת לא עורכת כל בקרה אחר ביצוע ההכשרה, לרבות רישום משתתפים, ביקור במהלך הקורסים במטרה לעמוד על איכות ההכשרה, עריכת בדיקה מדגמית על נוכחות המשתתפים ועוד".

עוד מוצא מבקר העירייה שבין השנים 2007-2010, חלק גדול מהמשתתפים בכל קורס לא היו זכאים להשתתף בו במימון הפרויקט, מאחר ולא היו תושבי רובעי שיקום וחלקם אף לא היו תושבי אשדוד. מבקר העירייה מביא דוגמאות על קורסים אלה. מספר תושבים השתתפו בתוך זמן קצר במספר קורסים במסגרת פרויקט שכונות תוך פרק זמן קצר, מבלי שניתן לכך כלל הסבר.

ליקויים חמורים מצא המבקר בחלוקת מלגות. המבקר בדק באופן מדגמי את רשימת המלגות מחודש אוגוסט 2007, ומצא שמתוך 127 מלגות ב-50 היו ממצאי ביקורת חמורים: לפחות 12 מקבלי מלגות לא היו תושבי שיקום שכונות. 19 מקבלי מלגות הציגו ספח עם כתובת בשיקום שכונות, למרות שמעולם לא נרשמו באותה הכתובת בעירייה. 4 מקרים של מקבלי מלגות ניתנו ביודעין שאין מדובר בתושבי שיקום, 2 מהם היו בעלי היכרות אישית עם הרכזת. בין מקבלי המלגות היו גם 2 תושבי קרית מלאכי וכן תלמיד בן 15 שקיבל מלגת לימודים.

"הביקורת הצביעה בפני מנהל הפרויקט על החומרה המיוחדת שבה היא רואה את הליקויים בתחום חלוקת המלגות  ואת חלוקת המלגות למי שאינם זכאים, בניגוד לכללי המינהל התקין", כותב המבקר בדוח.

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה