המודל העירוני שיאבק במגיפות ההשמנה והסוכרת


להאזנה לתוכן:

"הפורום הישראלי לאורח חיים בריא" השיק באשדוד תוכנית ארצית -"עיר מקבלת החלטה בריאה" למאבק במגיפות ההשמנה והסוכרת. התוכנית שתפעל במודל עירוני נחשפה בכנס שנערך באשדוד במעמד סגן שר הבריאות הרב יעקב ליצמן, ראש העיר אשדוד ד"ר יחיאל לסרי ויו"ר המועצה הלאומית לסוכרת פרופ' איתמר רז.

הפורם הישראלי לאורח חיים בריא  בנה את התוכנית לאחר שביצע מחקר ענק באמצעות  חברת  ADKIT למחקר בינלאומי שבדק תוכניות למאבק בהשמנה וסוכרת בכל העולם. המסקנה הייתה שתוכניות לאומיות אינן מצליחות לבדן להשיג את מטרה  והתוצאות המשמעותיות שהושגו  במניעת השמנה וסוכרת נמצאו רק במדינות בהן היו קיימות תוכניות עירוניות בשילוב עם חקיקה לאומית.

התוכנית נועדה להנחיל כלים לניהול אורח חיים בריא בכל שכבות האוכלוסייה בעיר החל מתקופת ההיריון הלידה והינקות, דרך גני הילדים, בתי ספר, השירות בצה"ל, הסטודנטים, המשפחה והקהילה במקומות עבודה ובקרב הגמלאים. במקביל התוכנית מקדמת פעילויות מותאמות לאוכלוסיות ייחודיות: איתור וטיפול באוכלוסיות סיכון ייעודית כדוגמת חולי סוכרת, ופעילויות מותאמות לחרדים ועולים מאתיופיה.

עיריית אשדוד תפעיל במסגרת התוכנית פעילויות ייחודיות וחקיקה עירונית  לקידום אורח חיים בריא. בין השאר העירייה תפעל לסילוק מכונות שתייה ולאכיפה של אי ממכר אוכל לא בריא במוסדות העיר ובבתי ספר, תשקיע בהסברה בריאה: כדוגמת קמפיין  " אשדוד שותה מים" ומסרים בריאים שיועברו בחשבון הארנונה,  תפעיל "סיירת מקררים" שתלמד משפחות על תזונה בריאה, תערוך תחרות שנתית של השכונה הבריאה, תקדם פעילויות ספורט עירוניות, תפעיל פרויקט גילוי מוקדם למחלת הסוכרת, ותתמרץ עסקים בריאים. חשוב לציין שאשדוד ערוכה ליישום התוכנית לאחר שבשנתיים האחרונות השקיע ראש העיר לסרי  משאבים רבים בפיתוח תשתיות מתאימות והקים כ-30 גני ספורט פתוחים לציבור ועשרות ק"מ של שבילי הליכה ואופניים הפרוסים בכל רחבי העיר.

כמו כן, על מנת לבחון את הצלחתה, התוכנית  תהיה מבוקרת ע"י היחידה לתכנון אסטרטגי של עיריית אשדוד ומכון וינגייט. מסקר מקדים שנערך ע"י היחידה לתכנון אסטרטגי בעיר עולה כי קיימת מודעות גבוהה למחלת הסוכרת בקרב תושבי אשדוד. כ- 90% מהתושבים מודעים לכך שסוכרת היא מחלה שהורגת. יחד עם זאת כ- 60% אחוזים אינם מודעים לכך שהגורם המרכזי למחלה היא השמנת יתר. כמו כן מהסקר  עולה כי  77% אחוז מהתושבים תומכים בסילוק  מכונות השתייה מבתי הספר.  

ראש העיר אשדוד, ד"ר יחיאל לסרי: "חייבים להכיר בכך שהאחריות לאורח חיים בריא מונחת על כתפיה של הרשות המקומית. עם כניסתי לתפקיד ראש העיר החלטתי למקד את תשומת הלב בתחומי איכות החיים של התושבים. הנחת היסוד למימוש תכנית זו היא שיש לגלות דאגה פעילה לבריאות התושבים ולהגביר משמעותית את ההשקעות בבריאות על היבטיה השונים. כמו כן, יש לתת מענה מתאים לכל שכבות האוכלוסייה וגווניה. הצלחת התוכנית בעיר תהווה את "החיידק הטוב" שידביק ערים אחרות להצטרף לתוכנית ותיתן מענה ארצי למגיפות ההשמנה והסוכרת."

 

פרופ' איתמר רז, יו"ר המועצה הלאומית לסוכרת ויו"ר צוות ההיגוי של הפורום הישראלי לאורח חיים בריא: " הנחלת חינוך ומודעות לאורח חיים בריא לצד איתור מוקדם של אוכלוסיות הסיכון וטיפול בהם יפחיתו את ממדי מגיפות ההשמנה והסוכרת  בעשרות אחוזים בתוך שנים ספורות. זוהי המחויבות שלנו כרופאים וכאנשי ציבור כלפי האזרחים. בחרנו בעיר אשדוד כדי להצליח ראש העיר ד"ר יחיאל לסרי שהוא גם רופא במקצועו, מהרגע שהוא נכנס לתפקידו הוא היה מחויב לבריאות התושבים בעיר וחולל שינוי משמעותי בכל הקשור לאורח חיים בריא בעיר אשדוד. הצלחת התוכנית באשדוד תסחוף אחריה את כל הרשויות המקומיות בישראל".     

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה