שמונה יצאו לחתום על "עיר תאומה" באוקראינה - האם זה נחוץ?


להאזנה לתוכן:

לא פחות משמונה חברים היו במשלחת האשדודית לחתימה על חוזה "עיר תאומה" באוקראינה. ראש העיר וחבר המועצה בוטראשוילי, מימנו את כרטיסי הטיסה שלהם מכיסם, השאר על חשבוננו. מה החשיבות של עיר תאומה? במה זה תורם לאשדוד? מה למדנו מהערים התאומות שלנו? ולמה , אם זה כל כך חשוב, אין אף אזכור לערים התאומות באתר האינטרנט של העירייה?

"מדינת ישראל זקוקה להידוק הקשרים עם הקהילה הבינלאומית ולרשויות המקומיות יש יכולת לסייע בשיפור דעת הקהל העולמית על מעמדה של ישראל בעולם", כך אמר ראש העיר, ד"ר יחיאל לסרי, עם שובו מאוקראינה, שם חתם על ברית ערים תאומות עם העיר זפורוז'יה.

 

הכל טוב ויפה, אך מדוע הייתה צריכה למנות המשלחת האשדודית 8 חברים, שמרביתם נוסעים מטעם עיריית אשדוד ועל חשבונה. בין חברי המשלחת היו: ראש העיר ד"ר לסרי, ממ"ק ראש העיר בוריס גיטרמן, חברת המועצה מאיה סלוצקי, סמנכ"ל החברה העירונית לתרבות מר יגאל גמליאל, מנכ"ל החברה העירונית לתיירות מר אדי בן-ליש, האחראי על רשות לפיתוח ותרבות הספורט מר משה בוטראשווילי, מנהל המחלקה העסקית בחברה שבע מדיקל גרופ מר ארתור גוטמן, ויו"ר ועד העובדים באשדוד, מר מאיר בן-גוזי.

 

הנסיעה הזאת אושרה בועדת הנסיעות של העירייה, והובאה לאישור המועצה בחודש יולי השנה. בפרוטוקול ישיבת המועצה, התווסף לנסיעה חבר המועצה בוטראשווילי, שלא היה בתיכנון המקורי. במועצת העיר לא הוצגה מהי העלות הכוללת של הנסיעה, דבר אלמנטרי שצריך להיות שקוף, לפני שמאשרים נסיעה שכזאת, לא? בוטראשוילי, כמו גם ראש העיר לסרי, ציינו בפרוטוקול ישיבת המועצה, שהם ממנים מכיסם הפרטי את כרטיסי הטיסה. באופן תמוהה יש לומר, יו"ר ועד העובדים בעירייה, מאיר בן גוזי, צורף במקור כיו"ר המשלחת של הספורט. כאמור, רק בישיבת המועצה צורף בוטראשוילי לנסיעה.

 

אז מה בעצם נתנו לנו הערים התאומות לאשדוד? מה תרמו לתושבי העיר הנסיעות לסין, אוקראינה ויעדים נוספים? לא ממש ברור. אומרים שזה חשוב, אבל אף אחד לא טורח לעדכן מה הושג, תכל'ס. האם זה הביא לנו תיירות? הצלחנו להביא תעסוקה? למדנו משהו? ערים תאומות כל כך חשובות לאשדוד, שאפילו באתר האינטרנט העירוני, אין ולו מילה אחת על רשימת הערים התאומות שלנו. האם מישהו יודע מי הן?

 

חברת המועצה הלן גלבר, אף היא ניסתה להבין כבר תקופה ארוכה, מה זה נותן לנו. כמו רבים אחרים, היא עדיין לא זכתה לתשובה. לפני כשבועיים היא שיגרה מכתב לסמנכ"לית העירייה, וביקשה מתוקף היותה חברת מועצה, לדעת כמה עלתה לתושבי אשדוד הנסיעה לאוקראינה.

 

הידוק קשרים בינלאומיים זה טוב, אבל יש דברים לא פחות חשובים בעיר. תקציב של 2 חברי משלחת, יכול היה לממן חבילות מזון לנזקקים בחגים, או מימון נסיעה למחנות ההשמדה בפולין למעוטי יכולת, או פרויקטים חינוכיים אחרים, שמופסקים בגלל שאין מימון.

 

ביקשנו מעיריית אשדוד לדעת, כמה עלתה לנו הנסיעה האחרונה לאוקראינה. תשובה לא קיבלנו. במקום זאת ניסו להסביר לנו בעירייה שהכל אושר על ידי חברי המועצה (כאילו שיש להם ברירה ). בעירייה גם סיפרו עד כמה זה חשוב (ואין איזכור באף מקום באתר העירייה). אנחנו יכולים להסכים שזה חשוב, אבל משלחת כזאת גדולה? עצם העובדה שראש העיר מממן באופן אישי את נסיעותיו לסין ואוקראינה, צריכה לתת לחברי המועצה האחרים דוגמה אישית – צריך לנהוג באחריות יתרה בכספי הציבור.

 

תגובת דובר עיריית אשדוד, אדי בן חמו לשאלותינו:

 

"עיריית אשדוד חתומה על ברית ערים תאומות עם בורדו (צרפת), ברלין שפנדאו (גרמניה), טמפה (פלורידה – ארה"ב), בהרדר (אתיופיה). כעת נחתם הסכם עם ז'פורוז'יה (אוקראינה). חתימה על הסכמים לברית ערים תאומות הינו אינטרס לאומי והמדיניות הדיפלומטית של ישראל מעודדת זאת מאוד. ההנחה היא שקשרים בין ערים ורשויות שונות מחזקת את היחסים בין המדינות, יוצרת מערכת של מחויבויות ומחזקת את מעמדה של ישראל בין האומות. לאשדוד אין הרבה ערים תאומות ובהיותה העיר החמישית בגודלה בישראל ואחת הערים החשובות במדינה, יש עניין להגדיל את מספר הערים התאומות ולתרום את חלקה לחיזוק מעמדה של ישראל בעולם. לקשרי התאומות ו/או קשרי הידידות יש גם משמעות מקומית כמובן ע"י לימוד הדדי, פיתוח רעיונות משותפים, חילופי משלחות נוער, קולגות לעבודה, חבורות זמר ולהקות ייצוג, פיתוח בתחומי התעשייה, תעסוקה, כלכלה, נמלים, ארגוני עובדים... ועוד. בבורדו מתקיים יריד ענק, השני בחשיבותו בצרפת. אחת לשנתיים אשדוד מיוצגת בו בכבוד, בשיתוף עם משרד התיירות ושגרירות ישראל. יש הסכמים ושיתופי פעולה בתחומי התרבות (החברה למתנ"סים), פעילות צעירים לקידום סוגיות חברתיות, פעילות בין נמלים, שת"פ בתחומי איכות הסביבה, תיירות וביטחון וקשר הדוק עם שגרירות צרפת".

 

"חילופי משלחות נוער עם ברלין שפנדאו ובתי ספר בגרמניה. בחגיגות היובל לאשדוד נחנכה תערוכה נדירה באשדוד במעמד נשיא גרמניה. זאת היתה הפעם הראשונה שנשיא גרמניה הגיע לישראל ולמעשה היתה זו תרומה משמעותית של אשדוד להמשך הידוק הקשרים הבינלאומיים של ישראל. אתר האינטרנט העירוני עובר תהליך של שדרוג ובקרוב יושק אתר חדש ועדכני. באתר החדש יימצא המידע הרלוונטי לערים התאומות". 

 

"ראש העיר קיבל הזמנה רשמית מעיריית ז'פרוז'ה לכינון קשרי תאומות, עליה חתום מר יורי קפטיוך, מ"מ ראש העיר המארחת. במכתבו מציין מר קפטיוך את תחומי שיתופי הפעולה שעיריית זפרוז'ה מעוניינת לקדם, והם: תיירות, ספורט, תרבות, פעילות של ועד עובדים וכדומה. בנוסף, מודגש שחברי המשלחת בראשותו של ראש העיר יכלול את נציגי העירייה לפי התחומים שציונו. בהתאם לכך גובשה רשימת המשלחת והללו הובאו לאישור מועצת העיר. מדובר אם כן במשלחת רשמית ובה נציגים על פי בקשת המארחים שתכליתה כינון קשרי ערים תאומות בין השתיים. המשלחת אושרה כאמור ע"י מועצת העיר וממומנת ע"י הרשות (למעט ראש העיר שמממן מכיסו הפרטי את כרטיס הטיסה שלו)". 

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה