150 אלף ש"ח קנס על זיהום אוויר


להאזנה לתוכן:

בית המשפט הרשיע את חברת מובילק מאשדוד על פי הודעתה, על כך שבין השנים 2002-2003, הפרה את תנאי רישיון העסק, וגרמה ל"זיהום חזק ו/או בלתי סביר של האוויר". הקנס ניתן במסגרת הסדר טיעון, והשופט חיים חדש ציין שהיה ראוי להחמיר עם הנאשמים מעבר למה שהגיעו אליו הצדדים בהסדר הטיעון, אך תיקון הליקויים על ידי המפעל, הביא את השופט לקבל את הסדר הטיעון

חברת "מובילק" - חברה לייצור וחידוש חביות , אחסנה וחידוש של חביות מתכת ופלסטיק לתעשייה, ובכלל זה לתעשיית המזון- לה מפעל באזור התעשייה הצפוני באשדוד.

בתחילת החודש הרשיע השופט הבכיר חיים חדש את החברה ומנהלה, בזיהום אוויר וגזר על החברה קנס בסך 130 אלף ש"ח. על מנהלה של החברה גזר השופט הבכיר קנס בסך 20 אלף ש"ח.

החברה הורשעה בכך שבין השנים 2002-2003, לא עמדה בתנאי רישיון העסק שלה. בתאריכים שונים, נערכו סיורים במפעל מובילק ע"י פקחי המשרד להגנת הסביבה, בעקבות תלונות על זיהום אוויר ומטרדי ריח ובמהלכם נמצא כי החברה אכן איננה מקיימת את תנאי רישיון העסק שניתנו לה. בבדיקות משנת 2003 ו- 2004, נמצאו חריגות בפליטות חומרים מסוכנים לאוויר.

בגזר הדין מציין השופט חדש חלק מהממצאים שמצאו פקחי המשרד להגנת הסביבה: "כך, בין היתר, לא בוצעו על ידה בדיקות של פליטת מזהים מארובות המפעל. כך היא נמנעה מלהגיש תוכנית למדידת ריכוזי המזהמים בפליטות לאוויר. כך נמצא כי הנאשמת איננה מבצעת דיגום שפכים בנקודות החיבור למערכת הביוב העירונית. כך היא לא הגישה במועד תוכנית בנוגע להיערכות המפעל לטיפול ולמניעת חריגות בפליטות לאוויר, והבטחת עמידתה בדרישות ובתנאי רישיון העסק. כך היא לא הגישה במועד נוהל חירום בנוגע לחריגה מערכי הפליטה המותרים מארובות המפעל וכו'. במעשים ובמחדלים דלעיל, גרמו הנאשמים לזיהום חזק ו/או בלתי סביר של האוויר".

במסגרת הסדר טיעון אליו הגיעה החברה עם המשרד להגנת הסביבה, תוקן כתב האישום נגד החברה, והיא הודתה בכתב האישום המתוקן בעבירות שציין השופט חדש.


נציג המשרד להגנת הסביבה ציין בטיעונים לעונש, שהמפעל תיקן את כמעט את כל הליקויים שהתגלו באותה העת, למעט מספר ליקויים שיתוקנו בחודשים הקרובים. 

עו"ד דן אור, סניגורם של מובילק במשפט, ציין בטיעונים לעונש כי "הנאשמים מצאו את עצמם עם מפעל שקיים הרבה שנים כשהם נאלצים לבצע התאמות פיזיות במפעל בעלויות של מיליוני שקלים. הדבר בוצע, זה לקח זמן, דרש השקעת כספים, הבאנו מומחים מגרמניה להזיז מבנים". 

לדברי עו"ד אור, לא מדובר במפעל גדול אלא במפעל קטן משפחתי שעובד הרבה מאוד שנים בתחום שהתרומה לאיכות הסביבה גדולה - מיחזור של חביות בתעשייה.
 

בגזר הדין כותב השופט הבכיר חיים חדש: "למותר להכביר מילים לגבי חומרת העבירות, הגורמות לפגיעה באיכות הסביבה ובבריאות הציבור. לעיתים עלולה הפגיעה בבריאות להיות בלתי הפיכה".

בהמשך מציין השופט הבכיר חדש: "מן הראוי היה להחמיר בענישתם של הנאשמים הרבה מעבר למוסכם היום בין הצדדים במסגרת הסדר הטיעון. יחד עם זאת, התחשבתי בעובדה כי מדובר בעבירות שבוצעו בשנים 2002 ו- 2003, התחשבתי בעובדה כי הנאשמים הסדירו את התנהלות המפעל כנראה בצורה מושלמת – תוך מתן התחייבות להסדירו סופית בתוך 3 חודשים מהיום". 

השופט חדש מתחשב גם בעובדה שהנאשמים נטלו אחריות והודו בכתב האישום המתוקן, דבר שחסך זמן לבית המשפט. כמו כן מציין השופט הבכיר חדש: "התחשבתי בנסיבות ביצוע העבירות- כנראה בעקבות השתת תנאים נוספים ברישיון העסק, תנאים שדרשו התאמה של המפעל והסדרת הנושא במשך זמן". לדברי מנהל המפעל, תיקון הליקויים עלו למפעל בין 7-8 מיליון ש"ח.

על מפעל מובילק נגזר קנס בסך 130 אלף ש"ח, וחתימה על התחייבות בסך 260 אלף ש"ח, שלא לעבור עבירה דומה בשלוש השנים הקרובות. על מנהלה של מובילק נגזר קנס של 20 אלף ש"ח, וחתימה על התחייבות בסך 40 אלף ש"ח, שלא לעבור עבירה דומה בשלוש השנים הקרובות. כספי הקנסות יועברו ישירות לקרן לשמירת הניקיון.

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה