תושבי אשדוד ינשמו אוויר מזוהם יותר


להאזנה לתוכן:

המשרד להגנת הסביבה התיר השבוע לחברת החשמל להפעיל שתי יחידות הפועלות על מזוט בתחנת הכח באשדוד, דבר שעלול להוביל לחריגות במזהמים בסביבת אשדוד. האישור התקבל כדי למנוע עליית מחיר החשמל לכלל הציבור בארץ. במשרד לא אישרו להפעיל את תחנת הכח בחיפה, הפועלת על מזוט "עקב ההשלכות הצפויות על רמת זיהום האוויר בעיר"

עד סוף השנה (2011) תוכל חברת החשמל להפעיל שתי יחידות לייצור חשמל (מתוך שש) הפועלות על מזוט. היחידות יופעלו בתחנת הכח אשכול ב' באשדוד, זאת בעקבות השיבושים באספקת הגז ממצרים והרצון למתן את עליית מחיר החשמל לכלל הציבור בארץ.

עד שנת 2004 פעלה תחנת הכח באשדוד על מזוט, דבר שגרם לזיהום אוויר כבד באשדוד. עיקר הזיהום היה של ריכוזי תחמוצות החנקן והגופרית הדו חמצנית, תוצרי לוואי של שריפת המזוט. ההשלכות של זיהום האוויר בעבר היה בעיקר השפעות על מערכת הנשימה, ובעיקר אצל ילדים, שסבלו ממחלות הקשורות בדרכי הנשימה. כאשר עברה תחנת הכח באשדוד לפעול על גז, חל שיפור משמעותי ביותר באיכות האוויר, וירידה דרסטית של ריכוזי המזהמים האלו , דבר שהוביל גם לשיפור וירידה בגילוי מחלות נשימה באשדוד. על פי נתונים שפורסמו בדוח איגוד ערים לאיכות הסביבה באשדוד, ריכוזו של המזהם גופרית דו חמצנית, ירד בחצי מאז הפסיקו לשרוף מזוט בתחנת הכח באשדוד בשנת 2004.

אלה שכעת, בעקבות החלטת המשרד להגנת הסביבה, צפויים להשתחרר לאוויר שוב ריכוזים גבוהים של אותם המזהמים. במשרד להגנת הסביבה מציינים כי "האישור לחברת החשמל מהווה איזון בין הצורך לשמור על בריאות הציבור ואוויר נקי, לבין הצורך לתת מענה למחסור בגז הטבעי, הגורם לעליית תעריפי החשמל ולביקושים הגבוהים לחשמל בעונת הקיץ".

לדברי המשרד, בבדיקה שערכו עולה כי הפעלת כל אתר אשכול במזוט ובסולר צפויה להביא לחריגות מהתקנים הסביבתיים, ולכן אושרה הקדמת ההפעלה של שתי יחידות קיטוריות בלבד (מתוך שש). המשרד לא אישר כלל את הפעלת היחידות המזוטיות בחיפה, עקב ההשלכות הצפויות על רמת זיהום האוויר בעיר.

"סדר ההפעלה הסביבתי החדש, שמאושר היום על ידי המשרד להגנת הסביבה, יאפשר מחד גמישות למשק החשמל לספק את צרכי הציבור ולאפשר אספקת חשמל אמינה ויציבה, ומאידך  - לא יגרום לרמות זיהום אוויר גבוהות מהמותר (ריכוזי תחמוצות החנקן והגופרית הדו חמצנית יהוו נמוכים בעשרות אחוזים מהתקן הסביבתי הקבוע בחוק)", אומרים במשרד להגנת הסביבה.

במשרד גם מציינים שהפעלת יחידות אלו אף צפוי להפחית בשיעור מסוים את העלייה במחירי החשמל. ההסדר שאושר כעת יהיה תקף עד סוף שנת 2011, ולא מן הנמנע שהוא יימשך גם אחרי זה, אם התקלות באספקת הגז המצרי ימשכו. 
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה