בתכנון: לפחות 70% מייצוא החומר המסוכן ברום יהיה דרך נמל אשדוד


להאזנה לתוכן:

הברום הינו נוזל אדום, בעל ריח חריף ונדיף, הוא חומר מסוכן ביותר ומוגדר רעיל ביותר על פי חוק החומרים המסוכנים. במשרד להגנת הסביבה, לאור האיום הרקטי על ישראל, החליטו להוריד משמעותית את שינוע הברום ברחבי הארץ, ובעוד חמש שנים, 70% מיצוא הברום יהיה דרך נמל אשדוד. ומה עם ריכוזי האוכלוסיה באשדוד והסביבה? במשרד להגנת הסביבה מסבירים ששינוע דרך נמל אשדוד, יחסוך סיכון אוכלוסיה פי 4 מאשר באזורינו

המשרד להגנת הסביבה ביצע לאחרונה בחינה מחודשת והערכת סיכונים השוואתית בין מסלולי השינוע השונים של הברום ברחבי מדינת ישראל, וזאת על מנת להפחית את הסכנה לציבור במידה ויתרחש אירוע חירום במהלך שינועו.

הערכת הסיכונים בחנה ארבעה מסלולי שינוע אפשריים בישראל, מסדום (מקום ייצור הברום) ועד יעדי הקצה ליצוא הברום  - נמל אשדוד, נמל חיפה ונמל אילת והתבססה, בין היתר, על צפיפות האוכלוסייה לאורך מסלול הנסיעה.

בבחינת המשרד נמצא, כי השינוע לנמל חיפה, דרך גוש דן והמרכז, חושף אוכלוסיה הגדולה פי 4 מאשר שינוע החומר ברכבת לנמל אשדוד. עוד נמצא, כי צפיפות האוכלוסין הנמוכה ביותר מצויה סביב מסלול השינוע דרומה דרך הנגב לאילת, מסלול שאינו מעשי בשלב זה בשל חוסר היערכותו של נמל אילת לקליטת מכולות ברום.

בהגבלות החדשות, תבוצע הפחתה הדרגתית של ייצוא הברום דרך נמל חיפה והפנייתו בעיקר לנמל אשדוד בשלב הנוכחי. שינוע הברום יהיה בעיקר בשעות אחר הצהרים והלילה, ברכבות. כמו כן, תבוצע ההובלה בליווי צוות חירום המלווה את הרכבת בכל זמן הנסיעה וכן חובת הובלה בליווי קרון רכבת הכולל ציוד ייעודי לטיפול באירוע ברום.

הברום הינו נוזל אדום, בעל ריח חריף ונדיף, הוא חומר מסוכן ביותר ומוגדר רעיל ביותר על פי חוק החומרים המסוכנים. הברום חיוני ליצור מוצרים שונים בתחומי מעכבי בעירה, חקלאות, מזון, דלק, תרופות, צבעים, קוסמטיקה, חומרי הדברה חומרים לטיפול במים ועוד. הוא מיוצר בישראל במפעלי "ברום ים המלח בע"מ" ורובו מיועד ליצוא. הברום משונע לצרכנים במיכלים (איזוטנקים) הארוזים  בכלובי מתכת. 

היקף השינוע בישראל הוא כ-2500 מכולות לשנה. בעת התרחשות תאונה קיימת סכנה מיידית לכל גורם הנחשף לחומר – לבני-אדם, לסביבה ולתשתיות.

תגובת ד"ר ענת רוזן, מנכ"לית איגוד ערים לאיכות הסביבה אשדוד- חבל יבנה:
"נכון להיום משונעת כמות של כ – 900 מכולות בשנה דרך נמל אשדוד ועוד כ – 2000 מכולות דרך נמל חיפה. בהתאם להוראה בתוכנית המתאר של נמל אשדוד מכולות הברום משונעות דרך רציף 23 הצפוני בנמל היובל, פרט לכמות שנתית של 150 מכולות דרך רציף 7 בדרום הנמל. הברום מגיע היום לנמל במסילת רכבת שנכנסת לנמל מצד דרום. המכולות נפרקות ברציף 7 ומוסעות לאחסון ברציף 23, על גבי נגררים עד להטענתן על האוניות (פרט ל – 150 מכולות שמוטענות ברציף 7). בתוכנית מתאר עורף הנמל תוכנן מסוף רכבת חדש מזרחית לרציף 23 בצמוד לגדר הנמל. תכנון מפורט והיתרי בנייה הסתיימו. מסוף הרכבת עדיין לא הוקם. פריקה במסוף החדש תמנע את מעבר הברום במסילה לאורך נחל לכיש, פריקה ברציף 7 והעברתו על גבי נגררים בתוך הנמל. עמדת האיגוד היא שיש להתנות את הסבת שינוע הברום לאשדוד בגמר בנייה והפעלה של מסוף רכבת חדש, מזרחית לרציף 23 ולשנע את מכולות הברום אך ורק מרציף זה. רציף ייעודי לחומרים מסוכנים רחוק מאוכלוסיית העיר. שינוע ותפעול ישירות ברציף 23 יפחית את הסיכון הקיים היום בשינוע עד רציף 7 וממנו הובלה בנגררים בתוך הנמל. כמו כן, הטלת מגבלות שינוע, פריקה וטעינה במסגרת תנאים בהיתר הרעלים. הגברת אמצעי הבטיחות בנמל אשדוד".
 
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה