מחדל בטיחותי בבנייני מגורים בסיטי - אך לא רק‬


להאזנה לתוכן:

מערכות כיבוי האש במתחמי מגורים לא תוחזקו, ויצאו מכלל שימוש. בחברת האחזקה טוענים שמדובר בהזנחה של שנים, עוד מחברות האחזקה הקודמות, ושוועדי הבניינים לא אישרו לתקן את הליקויים החמורים. כך או אחרת, במשך שנים חיו עשרות משפחות ללא אמצעי בטיחות אש, ובמזל לא אירעה במקום שריפה, שהייתה עלולה להיגמר באסון כבד

371,450 ₪ זהו סכום התביעה הכספית שהגישו נציגי הוועדים ברחוב הציונות 15,17,19,21 באשדוד כנגד חברת האחזקה "וואן אוורסט אחזקות בע"מ", זאת בגין ליקויים בטיחות חמורים, שלטענת התובעים נגרמו מעבודה רשלנית של חברת האחזקה. התביעה חושפת ליקויי בטיחות חמורים בבנייני רבי הקומות בלב הסיטי, כאשר מערכות כיבוי אש חיוניות, נוטרלו ולא פעלו כלל. על המקרה המדובר אמר רשף/מ משה עמר, דובר כבאות לכיש: "כל יום שעבר במקום ללא שריפה, היה נס מבחינת הדיירים" (דבריו המלאים בהמשך הכתבה).

מאיר עמיר, דייר במתחם הבניינים שהגיש את התביעה בשם ועדי הבניינים, מונה ליו"ר ועד הבניינים לפני זמן לא רב. מיד עם כניסתו לתפקיד הוא ביקש לבצע בדיקה מקיפה על מצב הבניין מבחינה תחזוקתית. בתביעה שהוגשה בשבוע שעבר לבית המשפט השלום באשקלון, טוען עמיר שבאסיפת דיירים שנערכה בחודש יוני השנה, הוחלט להפסיק את ההתקשרות עם החברה, לאחר שנתגלו ליקויים בתפקוד חברת האחזקה. בין הליקויים נמצאו גם ליקויים קשים במערכות כיבוי האש וגנרטור החירום בבניינים. בעקבות הליקויים, מחליטים ועדי הבניינים לסיים את ההתקשרות עם חברת האחזקה "וואן אוורסט", ולהגיש נגדה תביעה כספית.

בכתב התביעה מונה עו"ד שרית חג'בי שמייצגת את התובעים, את הליקויים שהתגלו לטענתה בביקורת שנערכה במקום: " ציוד כיבוי אש- על פי חוות הדעת, משאבת ULFM אינה תקינה ואינה פועלת, מערכת גילוי האש אינה פועלת ובמצב off, מצב המסכן את דיירי המתחם. הנתבעת לא פנתה אל חברת כיבוי אש על מנת שיגיעו למתחם לבצע ביקורת במתחם. שוב יודגש, מתחם גדול בו מאוכלסים דיירים, חנויות שתי קומות משרדים, נמצאים יומיום ללא מערכות כיבוי אש תקינות אשר אינן פועלות".

בהמשך כתב התביעה, היא ממשיכה וכותבת: " גנראטור חירום- שמפעיל את מערכות התאורה ואת המעליות בזמן חירום אינו פועל, לא הוחלפו שמנים ומסננים, הגנראטור אינו מחובר".

בכתב התביעה ממשיכים ומתארים התובעים, את הליקויים שגילו, לטענתם בעקבות עבודה רשלנית של חברת "וואן אוורסט". לדברי התובעים, משאבות המים מוזנחות, דולפות, ומשאבה אחת אינה פועלת כלל. 

"יודגש כי במתחם ישנם כ-300 חניות בשלושה מפלסים, הליקויים חמורים מאוד, מערכת כיבוי אש אינה פועלת- אין צינורות כיבוי אש בכל הבניינים וגנראטור החירום מנותק, מדובר במתחם בו 191 דיירים, דיירי המתחם נמצאים 24 חודשים ללא תנאים אידיאליים ובטיחותיים", נכתב בתביעה.

התובעים מצרפים לתביעתם תמונות של הליקויים, שלטענתם נגרמו בגלל הזנחה של חברת "וואן אוורסט". הם מעמידים את תביעתם על סך של 371,450 ₪.
 
סולי בן יקר, מנכ"ל חברת "וואן אוורסט אחזקות בע"מ", בתגובה שהעביר למערכת "המגזין אשדוד", מציין: "נדהמנו לדעת שכתב התביעה המדובר לא רק שלא הגיע למשרדנו ועוד בטרם ניתנה לנו זכות התגובה, מאן דהוא דאג להפיצו ברבים ולהלבין פנינו". במשך תגובתו מציין בן יקר כי מי שמייצגת את דיירי הבניינים, עו"ד חג'בי, היא עורכת הדין של חברת אחזקות מתחרה שהתחילה לעבוד באותם הבניינים שתבעו את חברתו. 

בתגובה לתמונות של מערכות הכיבוי המוזנחות, שלדברי התובעים הם יצאו מכלל שימוש, אומר בן יקר: "הצילומים הללו מעידים במדויק את מצבו של הפרוייקט עת עזבה אותם חברת המ.ש.י ולפניה חב' צ.ד.א. (אותה חברת המ.ש.י שהותירה אותם עם חוב חשמל של 24,000 ש"ח) הסכום הנ"ל אמור היה לחזור אלינו אולם הוועדים הנכבדים החליטו ליצר את התביעה כדי לא להחזיר לנו את הכספים הללו". לדבריו מדובר בהזנחה של שנים, שעוד נגררת מפעילותן של חברות אחזקה קודמות. "לצערנו הרב, הוועדים לא אישרו לנו לגבות מדיירי הבניינים כספים לצורך שיקום הפריטים המופיעים בתמונות", אומר לנו בן יקר. 

לשאלת כתב "המגזין אשדוד" - מדוע מצב מערכות הכיבוי וגנרטור החירום, לא הובאו לידיעת הדיירים? עונה בן יקר: " הוועדים היו מודעים היטב למצב עוד בטרם חתמו עם החברה על הסכם ניהול ואנו אף התרענו בפניהם על המצב. אולם, כל מעייניהם היו לעניין הקוסמטי בלבד. הם לא רצו לפרוש את המצב מול הדיירים  מפני שהדבר היה מצביע על חידלון שלהם. אף לא אחת מדרישותיהם לא התייחסה למצב מערכות כיבוי האש או למצב המשאבות. לצערי הרב כל כתב התביעה נועד לבצע מהלך של מחטף הן על ידם והן על ידי החברה המתחרה והם עושים כל מאמץ כדי שנעזוב את הבניין שברחוב הציונות 15 למותר לציין שאין בכוונתנו להפר את ההסכמות עם נציגי הבנין ברחוב הציונות 15".

בן יקר מסיים את תגובתו ומציין: "לתדהמתנו נתחוור לנו כי החברה המתחרה (חברת האחזקה שהתחילה לעבוד במתחם הבניינים – ע.א.) היא זו אשר נתנה "חוות דעת" מקצועית לכאורה. בכל אופן, אנחנו נגיב עפ"י חוק לכל דבר ועניין המופיע בכתב התביעה". 

"יש לבדוק את מערכות הכיבוי ואמצעי החירום אחת לשנה"

התביעה של נציגי הדיירים נגד חברת האחזקה עוד צפויה להתברר בבית המשפט, וההכרעה בעניין עלולה להיות בעוד שנים. אך כתב התביעה חושף מצב חמור של מערכות כיבוי וחירום שמוזנחים בבתי מגורים ולאיש לא איכפת.

פנינו לדובר כיבוי האש באשדוד, רשף/מ משה עמר, כדי שיסביר על מהות מערכות הכיבוי ונחיצות גנרטור החירום והמפוחים.

"אם חלילה פרצה שריפה, מערכות הכיבוי אמורות להיכנס לעבודה, לייצר לחץ חיובי בחדר המדרגות כדי שהעשן לא יחדור, מתזי הכיבוי אמורים לסייע בכיבוי האש וגנרטור החירום תפקידו לתת חשמל לכל המערכות החיוניות האלה. אם המערכת במצב OFF, למעשה מדובר בהפקרה בטיחותית של דיירי הבניינים", אומר לנו רשף/מ עמר.

לדברי עמר, האחריות היא קודם כל על הדיירים, שאמורים לדאוג שהמערכות החיוניות האלה תקינות. "יש לבדוק את מערכות הכיבוי ואמצעי החירום אחת לשנה. הדיירים חייבים לדרוש מחברת האחזקה בדיקה מקצועית לפחות אחת לשנה. יש דברים שאינם נתונים לשיקול דעת. מדובר פה בחיי אדם", מוסיף ומציין עמר. 

רשף/מ משה עמר, שמעבר להיותו דובר האיגוד, הוא גם חוקר שריפות ומוסמך במניעת שריפות, קורא לתושבים להרים את הכפפה ולבדוק את מערכות הכיבוי והחירום בבנייני המגורים שלהם. 

עמר מספר על אירוע שריפה שהתרחש בעבר ברחוב העצמאות באשדוד, וכוחות הכיבוי שטיפסו לקומות העליונות, גילו שציוד הכיבוי שאמור היה להיות במקום היה קרוע: "הצוותים ירדו בחזרה מהבניין ועלו עם ציוד מהכבאית. עד שכל זה קרה, האש התפשטה. ציוד החירום נועד בין השאר לאפשר לכל אחד לכבות מקור אש קטן. אך אם אין את האמצעים הבסיסיים, האש תתפשט".

עמר מבקש מתושבים שנתקלים במפגעי בטיחות אשף לשגר פניה בכתב לתחנת הכיבוי באשדוד, למפקד תחנת המשטרה ולתרבות הדיור..."אני מבטיח לך שכל פניה שמגיעה אלינו זוכה לטיפול. כל יום שעובר ומערכות הכיבוי ממשיכות להיות מושבתות, הוא יום שנגמר בנס", אומר רשף/מ עמר. 

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה