אבסורד: זוג הורים לילדה עם שיתוק מוחין נופלים בין הכיסאות


להאזנה לתוכן:

הורים לשלושה ילדים, אחת מהם היא ילדה בת 10 עם שיתוק מוחין, בסך הכל רוצים שהמדינה תעזור להם ברכישת דירה או בקבלת דיור ציבורי. אלה שעבור משרד השיכון, האבא מרוויח יותר מידי. מצד שני, בבנקים למשכנתאות אומרים לו שהוא מרוויח מעט מידי. בינתיים, מענק מיוחד שהמדינה מוכנה לתת לו לרכישת דירה, עלול לחזור למדינה. האבא אובד עצות: "מה רוצה המדינה, שאהיה נרקומן או אשב בכלא, ואז יסייעו לנו?"

בת ה- 10 סובלת משיתוק ס' מאשדוד ואישתו א' נשואים כבר 15 שנה. הם מגדלים שלושה ילדים, אחת מהם היא ילדה בת 10 הסובלת משיתוק מוחין ועקמת קשת בגב. בנוסף, לבני הזוג שני ילדים נוספים: בן 13 ובן 3.

ביתם בת ה-10 סובלת כל חייה משיתוק המוחין, היא מרותקת לעגלה מיוחדת שנתרמה למשפחה בעזרת קרנות מיוחדים. מטבע הדברים, ההוצאות הן נכבדות והמשפחה מוציאה סכומים גדולים עבור ציוד ותרופות לילדה.

המשפחה גרה בדירת 3 חדרים קטנה ברובע ד', דירה ישנה מאוד שיש בה רטיבות ועוד מזיקים שלא מועילים לבריאותה הרעועה של ביתם הנכה. "הילדה סובלת מקוצר נשימה, והרטיבות רק מחריפה את המצב. אין לנו אפשרות כלכלית לקנות עכשיו מזגן, והילדה ממש סובלת", מספרת א'.

כשהילדה הייתה קטנה יותר, עוד הצליחו ההורים לקלח אותה במקלחת הקטנה שבדירה. "אבל עכשיו הילדה גדלה, וכל מקלחת הפך לפרויקט גדול", מספרים ההורים. האמא אינה יכולה לצאת לעבוד בגלל מצבה של הילדה. "ניסיתי לצאת לעבוד, אבל בכל פעם שהילדה חולה, אני יוצאת לחופשת מחלה של שבועיים לפחות, אחרי כמה ניסיונות ועבודות מהם פוטרתי, הבנתי שאי אפשר ככה", מספרת לנו א'. נטל פרנסת המשפחה נופל על כתפיו של האבא, שעובד בחברת הייטק במחלקת הייצור. הוא עובד כ-12.5 שעות ביום ומצליח להביא משכורת, שהיא ראויה למשפחה נורמאלית, אבל עבור משפחה שמגדלת ילדה נכה, היא ממש לא מספיקה.

בנוסף להוצאות על הטיפולים בילדה, מוציאה המשפחה סכום נכבד של 3,000 ₪ עבור שכירות. "השכירות התחילה מ-1800 ש"ל וכל הזמן עולה ועולה. אני לא יודע מה יהיה כאשר בעל הדירה ימשיך לעלות את השכירות", אומר לנו אב המשפחה.

בני הזוג פנו לאחרונה למשרד השיכון כדי לבקש דירה בדיור הציבורי, אך הופתעו לגלות שעבור המדינה, הכנסתם אינה מזכה אותם בזכאות לדירה בשכירות הציבורית. "מה אני צריך להיות? נרקומן או אסיר או להפסיק לעבוד? אולי אז המדינה תעזור לנו?" שואל אותנו ס'.

במכתב שנשלח אליהם ממשרד השיכון, דחתה המדינה את בקשתם לדיור ציבורי, אך נוכח מצבה של הילדה, הסכימו במדינה להעניק לבני הזוג מענק מותנה לרכישת דירה על סך 407 אלף ₪. בנוסף, במשרד השיכון מציינים במכתבם שהם זכאים לקבל הלוואה משלימה על סך של 290 אלף ₪, אותה הם צריכים לבקש מאחד מהבנקים למשכנתאות. "יהיה עליכם לוודא עם הבנק למשכנתאות כי יהיה מוכן לתת לכם את ההלוואה", נכתב במכתבם של משרד השיכון. בני הזוג יהיו זכאים גם למענק נוסף על סך 135 אלף ₪, כדי להתאים את הדירה שירכשו לצרכי הילדה.

"כשקיבלנו את המכתב ירדו לי דמעות של אושר", מספרת א'. "הרגשנו שאנחנו סוף סוף מצליחים לעשות משהו כדי לשפר את המצב", היא מספרת. אבל שמחתם, כך מתברר, הייתה מוקדמת מידי.

המכתב של משרד השיכון
שמחים וטובי לב הם הולכים עם המכתב למספר בנקים למשכנתאות באשדוד. מבקשים מהם תלושים ומסמכים, ואחרי בדיקה שעורכים בבנקים, הם מודיעים לס' שהם אינם יכולים לתת לו הלוואה.

ס' מספר: "אמרו לי שהמשכורת שלי נמוכה מידי. ביקשו ממני להגיש בקשה לביטוח EMI, למרות שהמדינה נותנת לי מענק של 407 אלף שקל. גם החברה המבטחת לא הסכימה לבטח אותנו. הם טענו שלמרות המענק, הם יצטרכו לבטח גם את המענק שהמדינה נותנת, כך שהם עשו חשבון לפי 700 אלף ₪, ובסוף אמרו שאין הם יכולים לבטח אותי. ניסיתי להסביר שאני לא צריך לבטח את המענק, אבל שם אמרו שזו תשובתם".

בני הזוג מנסים להתקשר למספר הטלפון שמופיע על המכתב שנשלח אליהם ממשרד השיכון, אך שם, כך לטענת המשפחה, אין מי שמקשיב להם.

ס' המתוסכל לא מבין למה עושים ממנו וממשפחתו צחוק: "לא ברור לי איך נותנים לי מכתב, ותחת הכותרת 'סך הסיוע לו אתם זכאים' רושמים סכום יפה שיותר מחצי ממנו מענק, אבל למעשה אתה לא יכול לקבל את הסיוע. אם אומרים לנו שאנחנו זכאים לסיוע, אז למה לא מסייעים לנו באמת. מצד אחד המדינה אומרת שאני מרוויח הרבה, ומצד שני הבנקים אומרים שאני מרוויח קצת. אני מרגיש שפשוט צוחקים עלינו. אני רוצה לראות את אותם הגיבורים מגדלים ילדה נכה בתנאים אלה".


בני הזוג חוששים לאבד את ביתם בעקבות התנאים הקשים בהם הם נאלצים לטפל בה. "אני לא רוצה לאבד את הבת שלי בגלל תנאי המחייה שלנו. למה המדינה רוצה שנהיה נזקקים כדי לסייע לנו באמת? למה בשביל המדינה מי שלא עובד או אב המשפחה בכלא או נרקומן, רק אז הוא זכאי לסיוע. זה פשוט לא צודק".

ממשרד השיכון טרם נמסר בתגובה: "ועדת אכלוס עליונה מיום 25/5/11 , דחתה בקשתם לקבלת דירת נ"ר שכן חורגים מהכנסה המזכה בפתרון דיור זה. ע"פ הכללים הזכאים לרכישת דירת נ "ר )בנוסף לכך שבמשפחה ישנו נכה רתוק לכסא גלגלים והמשפחה חסרת דירה והכנסת המשפחה הינה מתחת לשכר הממוצע במשק. ע"פ הנתונים שבידנו הכנסתם הממוצעת הינה 10,646 ₪ בחודש. עם זאת לפנים משורת הדין אישרה הועדה רכישת דירה במסגרת מבצע עידוד לרכישת דירה בשוק החופשי לזכאי נ"ר. במסגרת המבצע, זכאים לסיוע בסך 697,000 ₪ מתוכו מענק מותנה בסך 407,000 ₪ והלוואה מסובסדת ב 4% ריבית בסך 290,000 ש"ח. ע"פ החישוב ההחזר ההתחלתי של ההלוואה הינו כ- 1,500 ₪ בחודש. עם זאת ,ע"פ הנחיות בנק ישראל ,על הבנקים למשכנתאות לבחון את יכולתם הפיננסית של הלווים ושל הערבים לעמוד בהחזרי המשכנתא. השיקולים לקבלת הביטחונות לאישור המשכנתא והערבים הינם של הבנק , למשרדנו אין חלק בהחלטה. מאחר ומדובר במענק מותנה, ע"פ דרישות משרד האוצר ומשרדנו, על הבנק לדרוש ערבות כנגד כל הסכום אותו יבחרו לממש. נציע כי ינסו לשפר בטחונות לצורך מימוש ההלוואה מול הבנק או ינסו לממש, בבנק אחר. במידה ולא יממשו עד חודש אוקטובר את הסיוע, יבחן משרדנו בחיוב חידוש ההחלטה הנ"ל".

 
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה