ממשיכים להרעיל לנו את האוויר


להאזנה לתוכן:

כבר תקופה ארוכה שלמערכת אשדוד נט מגיעות פניות על פליטות עשן שחור מארובת מפעל סולבר חצור. בשנת 2009 אמרו לנו במשרד להגנת הסביבה, שעל פי חוק, מותר למפעל לפלוט עשן שחור במשך שש דקות ברציפות בכל שעה. כתב אשדוד נט תיעד בתקופה האחרונה פעמיים את מפעל סולבר פולט עשן שחור במשך יותר משש דקות. בעקבות פניותינו והתיעוד שנשלח למשרד להגנת הסביבה, נדרש המפעל לשפר את תהליכי הבקרה ולהתקין מצלמות מעקב

בחודש יוני 2009, לאחר פניות של תושבי העיר שעובדים בסמוך למפעל סולבר חצור, תיעדנו פליטת עשן שחור סמיך מארובת מפעל סולבר חצור שנמצא ברחוב הבושם באשדוד. התמונות צולמו שבוע בלבד לאחר פרסום תוצאות סקר אוויר שביצע המשרד להגנת הסביבה, בדיקות בהם התגלו חומרים מסרטנים באוויר אותו אנו נושמים.


את אותם הצילומים הקשים (סטילס) שלחנו לכל הגורמים שאמורים לדאוג לבריאותם של תושבי אשדוד: המשרד להגנת הסביבה, איגוד ערים לאיכות הסביבה אשדוד וכן לעיריית אשדוד.


למרבה הפלא, איגוד ערים לאיכות הסביבה באשדוד וכן המשרד להגנת הסביבה, בתגובה מקוממת ולא מובנת, ציינו שלמפעל מותר לפלוט עשן שחור במשך שש דקות ברציפות בכל שעה עגולה, כך על פי החוק. באיגוד ערים ציינו באותה התגובה שפליטת העשן התרחשה בגלל תקלה. במשרד להגנת הסביבה ציינו שבביקורות שערכו, הם לא מצאו פליטות עשן שחור מעבר למה שמתיר החוק להרעיל את תושבי אשדוד.
שנה וחצי לאחר אותה הכתבה, לאחר פרסום תוצאות בדיקות נוספות ומדאיגות על רמת המזהמים המסרטנים באוויר אותו אנו נושמים, מזהמים שחלקם מקורו בשריפת דלקים!!!  ולאחר שפניות על עשן שחור שנפלט מארובת סולבר ממשיכות להגיע למערכת אשדוד נט, אנו מצליחים לתעד את מפעל סולבר פולט עשן שחור מארובתו. האירוע מתועד בחודש דצמבר 2010, בדיוק כשאנו מלווים קבוצת בעלי מסעדות שהגיעו לעיר במסגרת פסטיבל עמים וטעמים. למרבה הצער, הקבוצה שהתארחה באחת המסעדות הסמוכות לסולבר, נאלצה לראות את פליטת העשן השחור, שקשה היה להתעלם ממנו. הפעם אנו מתעדים את פליטת העשן השחור בוידאו, והפליטה נמשכת יותר משש דקות, כפי שמתירות התקנות. תיעוד הוידאו נשלח לאיגוד ערים לאיכות הסביבה באשדוד, אך התגובה שאנו מקבלים שוב מקוממת.


באיגוד שוב מציינים שמדובר בתקלה טכנית שכתוצאה ממנה נפלט עשן בכמות גבוהה מהרגיל. עוד מציינים בפנינו באיגוד שמקור התקלה אותר, והתקלה תוקנה. אך למרות התיעוד שהועבר לידי האיגוד, הם מציינים בתגובתם לפני כחצי שנה שהם אינם יכולים לבצע אכיפה על סמך צילומי הוידאו שהעברנו לידיהם.
לפני קצת יותר משבועיים, בשעות הערב של חג המימונה, עשן שחור גדול נראה עולה מאזור התעשייה בעיר. בעוד אנו עושים דרכנו למקום, בירור עם דובר הכבאות באשדוד מעלה שלא ידוע על שריפה באזור התעשיה. כשאנו מגיעים למקום אנו נדהמים לגלות ששוב מפעל סולבר חצור פולט עשן שחור סמיך לכיוון העיר אשדוד. העשן הסמיך יוצר ענני עשן וממרחק נדמה שאחד המפעלים באזור התעשייה עולה באש.


פעם נוספת אנו מתעדים בוידאו את פליטת העשן השחור, שנמשך הרבה יותר משש דקות שמתירות התקנות. היות שבאיגוד ערים לאיכות הסביבה באשדוד לא ביצעו אכיפה נגד המפעל, אנו מחליטים לפנות עם צילומי הוידאו למשרד להגנת הסביבה וליחידת האכיפה הסביבתית החדשה של העירייה, אולי הם יביאו להפסקת הפליטות של המפעל.

 


קשה להישאר אדיש נוכח צילומי הוידאו שמתעדים פליטת עשן שחור סמיך לכיוון עיר מגוריך. בדיקות ניטור האוויר שנערכו באזורינו לא טובות כלל והצביעו על הימצאות חומרים מסרטנים, בריכוזים גבוהים בסביבות המגורים ואזורי התעשייה בעיר, לכן חשוב לנו להילחם עבור אויר נקי לכולנו. אנו נמשיך לעקוב.

 

תגובות:


בעיריית אשדוד, על אף שהעבירו תגובה רשמית דרך איגוד ערים, ציינו בפנינו שביחידה לאכיפה סביבתית רואים את האירוע כחמור מאוד ויפעלו על מנת למנוע פליטת עשן שחור מארובת סולבר.


ד"ר ענת רוזן, מנכ"לית איגוד ערים לאיכות הסביבה באשדוד חבל יבנה, מסרה בתגובה: "הפליטה נבעה מתקלה באחד הדודים שהופעלו לאחר חופשת הפסח בה המפעל לא עבד (כשל ביחידה הקובעת את יחס האוויר / מזוט בדוד גרם ליחס נמוך מידי (מעט אוויר) ולפליטת עשן חריגה). הטיפול בתקלה היה מהיר: (1) הפסקה מיידית של פליטת העשן. (2) החלפת היחידה ביחידה חדשה. (3) החלטה להתקין מערכת גששים מבוקרת ומערכת מצלמות. (4) הדרכות והטמעת נהלים למתפעלים. למרות האמור לעיל ולאור העובדה כי אין זו הפעם הראשונה ובודאי שלא כל התקלות תועדו והוסרטו אנו נשקול יחד עם העירייה ועם המשרד להגנת הסביבה את צעדי האכיפה מול המפעל" .


מהמשרד להגנת הסביבה נמסר בעקבות צילומי הוידאו שהוסרטו ע"י אשדוד נט:
"מפעל סולבר חצור נדרש על ידי המשרד להגנת הסביבה, לשפר את תהליכי הבקרה שלו, בין היתר, נדרש המפעל להכנת נוהל פנימי לטיפול בתקלות. בנוסף, המפעל זומן לדיון במחוז דרום על מנת לוודא שתקלות כאלו לא יחזרו על עצמן".

 

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה