חברת 'דחס' חוזרת לפנות אשפה באשדוד


להאזנה לתוכן:

חברת פינוי האשפה 'דחס', שבמשך שנים רבות, יש אומרים 28 שנה, פינתה את האשפה באשדוד והוחלפה לפני שלוש שנים, חוזרת לאשדוד. 'דחס' הפעילה בעבר אתר פסולת ברחוב העבודה, ולמרות ששנים נתבקשה לפנותו, היא לא כיבדה החלטת מועצת העיר. הקרקע עליה פעלה 'דחס', נמצאת צמוד לקידוח מי שתיה של תושבי אשדוד. בדיקות בקרקע העלו שהיא מזוהמת זיהום נרחב. גם בבאר המים התגלה זיהום. האם בעירייה חייבו את 'דחס' בגין הטיפול בקרקע המזוהמת?

בתמונות: תחנת מעבר הפסולת שפעלה ברחוב העבודה, כפי שצולמה ע"י איגוד ערים אשדוד

לפני שלוש שנים הכריז ראש העיר הקודם, צבי צילקר על מהפכת ניקיון בעיר, זאת לאחר ששוועת תושבי אשדוד עלתה בעיתונות המקומית נוכח ערימות האשפה שבצבצו בפינות רבות בעיר ושתמונותיהם עיטרו גם את דפי העיתונים המקומיים. באותו המעמד הכריזו צילקר ואלי אלמושנינו שאם כניסת החברות שהחליפו את 'דחס', כבר ניתן לראות שיפור. עוד הם ציינו כי תוך זמן קצר ניתן יהיה להבחין בשינוי גם בפינוי האשפה הביתית.

השינוי אכן הגיע ותלונות תושבי העיר על ערימות אשפה ופסולת, נעלמו כמעט לחלוטין. כעת אנו מדווחים שאותה החברה ('דחס') שזכתה לתלונות רבות מתושבי אשדוד בשנים האחרונות לעבודתה; תלונות על אי פינוי אשפה, על משאיות נוזלות ומיושנות, אותה החברה חוזרת לפנות את האשפה באשדוד. החל מ- 1 במאי תחל 'דחס' לפנות את האשפה בשלוש השנים הקרובות, בצד המערבי של העיר. ייתכן בהחלט שכעת המצב יהיה שונה ולא נזכה לשוב ולראות את המראות שכולנו שמחנו שנעלמו. אך קשה להתעלם ממפגעים קשים אחרים שהותירה אחריה 'דחס', אחרי שעזבה את העיר.

אחד המפגעים הקשים שהותירה אחריה 'דחס' היא קרקע ברחוב העבודה, בו הפעילה החברה אתר מעבר פסולת. האתר פעל במשך שנים ללא רישיון ובניגוד להחלטת מועצת העיר לפינוי המפגע התברואתי מהמקום. ערימות אשפה ופסולת היו זרוקים במקום וזיהמו זיהום נרחב את הקרקע במקום.

באתר איגוד ערים לאיכות הסביבה באשדוד, פורסמו בעבר מספר דיווחים בנושא אתר הפסולת. באחד הדיווחים נכתב: "בעקבות תלונה שהגיעה בשבוע האחרון לאיגוד ערים לאיכות הסביבה אשדוד חבל - יבנה נחשפו פקחי העירייה שהגיעו לתחנה למראה "מלבב": ערימות ענקיות של אשפה אשר הקבלן לפינוי פסולת ממשיך להוביל לאתר למרות החלטת מועצת העיר, עוד מלפני שלוש שנים, לסגור את המקום".

אתר הפסולת פעל במשך שנים בצמוד לקידוח מי שתיה של תושבי אשדוד, שבדיקות בשנים האחרונות מגלות עליה חדה במזהמים בבאר, ומשרד הבריאות אף המליץ להפסיק את השאיבה מהבאר.

בדוח איגוד ערים לאיכות הסביבה לשנת 2008, בפרק שעוסק בקרקעות מזוהמות, נכתב: "באתרי איסוף האשפה והמתכת (לשעבר) של קבלן העירייה, ברחוב העבודה באיזור התעשיה הקלה באשדוד, זוהה על ידי האיגוד זיהום קרקע נרחב. במקביל, זוהתה עליה בריכוזי המזהמים בבאר ההפקה הסמוכה לאתר ואשר הינה חלק ממערך הספקת מי השתיה לעיר אשדוד. לאור זאת האיגוד יזם וניהל סקר קרקע במקום".

באיגוד ערים לאיכות הסביבה ממשיכים ומציינים בדוח: "מסקנות הסקר: יש לפנות באופן מיידי את ערימות הקרקע המונחות באתר הדחס-לשעבר לאתר מורשה; יש לפנות שכבה של 0.5 מ' קרקע מכל שטח שני המגרשים (דחס-לשעבר ומתכת-לשעבר) לאתר מורשה; יש לפנות קרקע באתר הדחס-לשעבר באיזור הסמוך לגדר הפונה אל רחוב בני ברית עד עומק 1.5 מ'. הבדיקות, עבודות החפירה, והפינויים, יבוצעו לפני שייעשה כל שימוש בשטחים שנבדקו. הסקר, מסקנותיו, וההמלצות הנגזרות ממנו הועברו לעיריית אשדוד".

האם מישהו יודע מה עלה בגורל הקרקע המזוהמת? האם היא טופלה? ומי נשא בעלויות?

פנינו לעיריית אשדוד וביקשנו לדעת:

  1. האם בעיריית אשדוד חייבו את חברת "דחס" בגין ניקוי אדמות תחנת מעבר הפסולת בסמוך לקידוח המים?
  2. . האם בחוזה עם החברה ישנה חובה על החברה להכניס משאיות חדישות לעיר, ולא כאלה הנוטפות מכל עבר?

בתגובה שהעבירו לנו מאגף תפו"ח, לא מצאנו תשובות לשאלותינו. "מכרז פינוי האשפה והגזם נוהל על פי כל דין כאשר משתתפות במכרז כמות חברות חסרת תקדים . לאחר הליך ארוך שעמד אף בביקורת בית המשפט, נקבעו שלושה זוכים. כל החברות שזכו עברו הליך שימוע בועדת מכרזים, לצורך בדיקת יכולתם לעמוד בתנאי המכרז, בנוסף להיותן הזולות ביותר ועמדו בתנאי הסף. אגף תפו"ח מפקח על עמידה בתנאי המכרז על כל המשתמע מכך לרבות האמצעים הנדרשים", אומרים באגף תפו"ח.

באגף תפו"ח לא ענו לשאלותינו בעניין הקרקע המזוהמת. המגזין פנה בשנית לעיריית אשדוד בכדי לקבל תשובות ראויות, להם זכאים תושבי העיר. ההפתעה הייתה גדולה כאשר בעירייה ביקשו מאיתנו מסמך רשמי שמעיד על זיהום קרקע. "המגזין" העביר לעיריית אשדוד את דוח איגוד ערים לשנת 2008 (שהועבר אליהם שנים לפני כן), אך תשובות לא הגיעו.

לא ברור אם הקרקע המזוהמת פונתה מהאתר ומי נשא בעליות ניקוי הקרקע. גם באר המים שנמצאת סמוך לאתר הפסולת לשעבר, ושנמצא שחלה בה עליה במזהמים מיקרואורגניזם, לא טופלה והמשיכה לספק מים לתושבי העיר. 

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה