דו"ח מבקר העירייה: מחדל הסדרי החניה באשדוד


להאזנה לתוכן:

מבקר העירייה חושף מחדלים קשים בנושא הסדרי החניה. בין השאר, אזורים רבים שנצבעו ע"י הקבלן שמרוויח יותר מ- 50 אחוזים מכל דוח חניה. בשנת 2009 הקים ראש העיר הנוכחי, ד"ר יחיאל לסרי, ועדה שבחנה את נושא הסדרי החניה בעיר... מבקר העירייה חושף כעת את המחדלים שהובילו להפקרות בהסדרי החניה בעיר במשך שנים רבות

החל משנת 2008, יצאה שוועתם של תושבי אשדוד, נוכח הסדרי חניה נוקשים ואכיפה אגרסיבית שהופעלה בנושא זה. בתלונות רבות ציינו הפונים שתמרורים שהופיעו כך פתאום ביום בהיר וכן צביעת מדרכות שנעשתה בניגוד לחוק.

כעת מתברר גודל המחדל בהחלת הסדרי החניה בעיר. למרות שוועדה שהקימה העירייה הגיעה לחלק מהממצאים שמופיעים בדו"ח המבקר, ממצאים רבים לא הגיעו לידי הציבור, ונחשפים רק עכשיו. מה  שצריך לעורר שאלות רבות היא העובדה שיותר ממחצית מהדוח חניה שמשלם תושב העיר, מועבר לחברה הקבלנית. בנוסף, קבלן מטעמו היה אחראי על צביעת המדרכות והצבת התמרורים ברחבי העיר. מדובר בניגוד עניינים, שכן מטרתו של הקבלן הייתה ללא ספק רווחים גדולים יותר... אז מה הפלא שהמוטיבציה לקנוס כל מה שזז בעיר, הייתה גבוהה ביותר, זאת בנוסף למחדלים חמורים ושערורייתיים של הצבת תמרורים וצביעת מדרכות בניגוד לחוק...

בעיריית אשדוד התקשרו עם חברת "שוהר שירותי חניה" כדי להסדיר את החניה בעיר. מתברר מהביקורת שבשנת 2008 הסתכמו ההכנסות מדוחות חניה בלבד בסכום כולל של 4.5 מיליון ₪.

על פי החוזה עם חברת שוהר, אמור הקבלן לשאת בעלות העסקת 8 פקחים ו- 2 פקידות. הביקורת מצאה כי פקחי החניה הועסקו בשעות נוספות (יותר מחצי מהדוח הולך לקבלן), אך מי שנשא בעלות השעות הנוספות הייתה העירייה. כלומר, העירייה העמידה לרשות הקבלן כח אדם נוסף שלא בהתאם להסכם.

בסך הכל שולמו לקבלן בשנת 2008 עמלות בסכום מצטבר של כ- 2.8 מיליון ₪. בנוסף, למרות שהקבלן היה אמור לשאת בעלות רכישת המסופונים, מחשבים, תוכנות וכו', התברר שלמרות הוראות החוזה, החברה לא משלמת לעירייה את הוצאות הרכב של המדור...

על פי ההסכם בין הקבלן לעירייה, הוא אמור להפקיד בתוך 14 בחשבון העירייה, את הכספים שמתקבלים במדחנים. מתברר שרק חצי שנה לאחר התקנתם, החלה החברה לדווח לעירייה על איסוף כסף מהמדחנים. בנוסף מצא המבקר שהקבלן לא מעביר לעירייה את הכספים בתוך 14 יום, כפי שנדרש בחוזה, אלה מופקד במרוכז כל כמה חודשים.

בחוזה שנחתם עם הקבלן, הוא אמור היה לסמן, לתמרר ולשלט את אזורי החניה המסודרת, זאת בהתאם להנחיות העירייה. בתהליך העבודה הרגיל, ביצוע שינויים בהסדרי חניה בכבישים קיימים נעשה ביוזמת מחלקת התשתיות, המגישה לאישור ועדת התחבורה. אך הביקורת מצאה שבין השנים 2006-2007 בוצעה העבודה בניגוד לנהלי העבודה בעירייה.

בדוח מציין המבקר כי "מחלקת התשתיות מסרה לביקורת כי להפתעתה התברר לה בתחילת שנת 2006 שנצבעו ברחובות שונים בעיר מדרכות בצבעי אדום לבן וכחול לבן. הצביעה נעשתה על ידי קבלן החניה ללא אישור ועדת תמרור, ומבלי לתאם את הסדרי החניה עם מחלקת התשתיות. כך לדוגמא נצבעו בכחול לבן מקומות השמורים למכבי אש ולנכים.

לביקורת התברר שהמחדל נמשך גם בשנת 2008, אז התקשרה העירייה עם חברת מד פארק (קבלן משנה של שוהר) כדי שתשכור יועץ תחבורה שיכין תוכניות להצבת תמרורים ולסימון חניות בתשלום. "לדעת הביקורת, העסקת יועץ תנועה באופן זה נגוע בניגוד עניינים . מטבע הדברים, האינטרס של הקבלן ושל חברת מד פארק הוא להרבות באזורים שבהם החניה כרוכה בתשלום, וקיים חשש שהכנת תוכניות החניה על ידי היועץ התחבורה שנבחר על ידי הקבלן הושפעה מהאינטרס הכספי שלו", כותב המבקר בדו"ח.

במהלך הביקורת מגלה מבקר העירייה שסך חובות תושבי אשדוד בגין דוחות חניה, עמד נכון לזמן הביקורת על 11.3 מיליון ₪, מתוכם 3000 דוחות ניתנו לעשרים זהויות בלבד (זהות= אדם או חברה אחת).

עוד מצא המבקר שבשנים 2007-2008 התיישנו 809 דוחות חניה בסך כולל של 134,530 ₪. רוב הדוחות התיישנו כיוון שבמשך שלוש שנים לא נשלחה לחייב כל הודעת קנס. מנהל מדור החניה ציין שהורה לחברה לאוטומציה שתשלח התראות לחייבים, אך אותה החברה לא עשתה כן.

עוד מתברר שלמרות הוראת חוק העזר לאשדוד, שאומר שרכב המפריע לתנועה או המסכן את הציבור, ייגרר למגרש של העירייה, ולמרות שבחוזה עם חברת שוהר יש סעיף בו עליה לגרור רכבים בהתאם לחוק העזר, בעירייה לא דרשו מהקבלן שיקיים את הסעיף הזה בחוזה.

מנהל מדור החניה מסר למבקר שבעירייה החליטו שלא יגררו רכבים בעיר המפריעים לתנועה. נספח להסכם בין העירייה לבין שוהר נחתם ובו העירייה משחררת אותו מהתחיבות זו. לא ברור מה המניעים שעמדו בבסיס ההחלטה, שכן מבדיקת המבקר וכן מפניות שמגיעות גם למערכת "המגזין", עולה שתושבי העיר מרבים להתלונן על רכבים שמפריעים לתנועה ומסכנים את הציבור. על פי הדוח, רק בשנת 2008 התקבלו במוקד העירוני לא פחות מ-900 פניות בנושא זה.

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה