"הרובע המיוחד הוא איום על הטבע"


להאזנה לתוכן:

החברה להגנת הטבע מפרסמת היום את דו"ח האיומים על הטבע לשנת 2011. בין 98 האיומים בכל הארץ, נמצאים גם שני איומים באשדוד: הרובע המיוחד (סמוך לתחנת מד"א), וכן אזור תעשיה עתירת ידע שאמור להיבנות מערבית לתחנת הרכבת, סמוך לדיונה

עם פתיחת שנת 2011 ישנם 98 איומים על הסביבה, הטבע והנוף, מהחרמון בצפון ועד אילת בדרום, כך עולה מדו"ח האיומים על השטחים הפתוחים של החברה להגנת הטבע לשנת 2011. בדוח ישנם 5 איומים יותר מאשר בשנה שעברה, 15 מאבקים סביבתיים הסתיימו השנה בהצלחה ועוד 10 מאבקים נמצאים במגמת שיפור, אך מנגד נוספו השנה 24 איומים חדשים על השטחים הפתוחים, אחד מהם באשדוד - הרובע המיוחד.

האיומים על הטבע באשדוד (כפי שמופיעים בדו"ח החברה להגנת הטבע):

* חולות אשדוד - אזור תעשיה הדרומי מס’ 4

האיום: חולות מישור החוף עליהם מתוכננת תכנית איזור התעשיה הדרומי באשדוד הם סביבת חיים ייחודית שאין דומה לה בישראל. ייחודם נובע מצירוף נדיר של גורמים היוצרים “אי אקולוגי” שבו שוררים תנאי קרקע יובשניים באקלים ים תיכוני. רוב שטחי החולות בארץ נוצלו לבניית ערי החוף, לפיתוח תעשייה, למתקני צבא, ומה שנותר נכרה בקצב מהיר כחומר גלם לבנייה. שטחי נוף טבעי של חולות ורכסי כורכר בשטח של 43 קמ”ר בלבד בדרום מישור החוף נותרו כלואים.

כיום מובילה עיריית אשדוד תכנית מתאר המציעה הקמת אזור לתעשיות עתירות ידע, המשתרע על שטח של כ- 230 דונם ממערב לתחנת הרכבת אשדוד ולכביש מס’ 4 וממזרח לדיונה הגדולה, המהווה חלק מגוש החולות החשוב של חולות ניצנים. התכנית מוצעת על שטח חולות נדיר בעל איכויות נופיות וסביבתיות נדירות. השטח כולל בתוכו בין השאר עצי שקמים, בוסתנים, עצי שיטה מלבינה והוא מתפקד כאזור טיולים אטרקטיבי, אשר משמש כחוליה מקשרת בין אזורי העיר הבנויים לאזור הדיונה הגדולה.

עמדת החברה להגנת הטבע: החברה להגנת הטבע דרשה בעת הליך אישורה של התוכנית במוסדות התכנון לערוך עבודת סקר של מצאי אזורי תעשיה קיימים ופוטנציאליים לתעשיה עתירת ידע, בתוך התחום המוניציפאלי של העיר אשדוד. ביצוע סקר כזה יוכיח כי קיימים שטחים חלופיים בתחום העיר ואין צורך בהקמת אזור תעשיה נוסף. סקר זה טרם נערך. אזור התעשיה החדש, יפגע בריכוז הגדול ביותר של עצי שקמה בתוכנית שדרת השיקמים המקודמת היום לשימורם מגוש דן ועד אשקלון. תוכנית שדרת השקמים היא בעלת ערך אקולוגי, נופי ותרבותי גבוה ביותר. עמדת החברה להגנת הטבע היא כי

יש לחזק את ההגנות על העצים בתחום השדרה. מאחר והתכנית כוללת בשטחה אזורי חולות בלתי מופרים ולאור ייחודיות, חשיבות וערכיות שטח החולות ועצי השקמה, החברה להגנת הטבע והפורום הציבורי לאיכות הסביבה באשדוד מתנגדים לתוכנית להקמת אזור התעשייה החדש. לדברי החברה להגנת הטבע בדו"ח,  המאבק זוכה לתמיכה ציבורית רחבה.

* הרובע המיוחד באשדוד - תוכנית מתאר

האיום: תכנון להקמת רובע מיוחד באשדוד הגובל בדיונה הגדולה. הרובע כולל איזור למסחר ותעסוקה, שטח לקמפוס אקדמי, שכונת מגורים, שטחים ציבוריים כלל עירונים וטיפול נופי לרובע. חולות מישור החוף עליהם מתוכננת תכנית הרובע המיוחד באשדוד הם סביבת חיים ייחודית שאין דומה לה בישראל. ייחודם נובע מצירוף נדיר של גורמים היוצרים “אי אקולוגי” שבו שוררים תנאי קרקע יובשניים באקלים ים תיכוני. רוב שטחי החולות בארץ נוצלו לבניית ערי החוף, לפיתוח תעשייה, למתקני צבא, ומה שנותר נכרה בקצב מהיר כחומר גלם לבנייה. בשנת 1996 הוכנה “תוכנית הרויזיה” לעיר אשדוד המשמשת כתוכנית מנחה לפיתוח העיר. תוכנית זו ייעדה את “הרובע המיוחד” למבני ציבור להקמת אוניברסיטה ובית חולים, לשטח ציבורי פתוח ושטח טבעי. עיריית אשדוד בניגוד לתוכנית הרוויזיה מקדמת ברובע איזור למסחר ותעסוקה ושכונת מגורים וכן תוכנית הבינוי נכנסת לתוך רצועת החיץ המוגדרת כשטח טבעי לשימור. הרובע המיוחד, המשתרע על שטח של כ- 770,000 מ”ר הגובלים בדיונה הגדולה, המהווה חלק מגוש החולות החשוב של חולות ניצנים.

עמדת החברה להגנת הטבע: החברה להגנת הטבע דרשה כי התוכנית תתקדם במוסדות התכנון בהתאם ל”תוכנית הרויזיה”. יש לערוך תסקיר השפעה על הסביבה וכן סקר עצי שקמה בתחום התוכנית. יש להכין עבודת סקר של מצאי אזורי מסחר ומגורים קיימים ופוטנציאליים בתוך התחום המוניציפאלי של העיר אשדוד. בינוי של שכונות מגורים שטחי מסחר וחדירה של בינוי באזור החיץ, יפגע בשטח חולות גדול ויקטין את שטח המגע בין הבינוי העירוני לדיונות. עמדת החברה להגנת כי יש לחזק את ההגנה על אזורי חולות בלתי מופרים. החברה להגנת הטבע תתנגד להקמת מסחר ומגורים ופגיעה ברצועת החיץ סביב הדיונה הגדולה.

בהקשר זה נציין שהפורום הציבורי לאיכות הסביבה באשדוד, החליטו בפברואר 2010, לתמוך בתוכנית הבינוי לרובע המיוחד. באותה העת מנו בפורום את ההשיגים של הפורום בתוכנית, כגון שמירה על חיץ טופוגרפי בין שטחי החולות למגורים, תכנון חניונים תת קרקעיים וכן הכנת חייץ מיוחד לפני תחילת העבודות, כך שהשטח הירוק הנושק לפארק החולות לא יינזק כתוצאה מעבודות העפר.

צילום דיונה: בועז רענן

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה