נגיף השפעת מתפשט – עצות להתמודדות


להאזנה לתוכן:

החורף לא ממש הגיע, למעט אירועי גשם בודדים, אך עבור נגיף השפעת, השינויים הקיצוניים במזג האוויר בין יום ולילה, מספיקים בהחלט כדי להתפשט כמו אש בשדה קוצים. ד"ר אורן צמחוני, מנהל היחידה למחלות זיהומיות בבית החולים קפלן, מסביר כאן על התסמינים, הסיבוכים וכיצד אפשר לנסות למנוע את המחלה

בכל חורף חלה עלייה עונתית בזיהומים של דרכי הנשימה העליונות הנגרמים בעיקר על ידי נגיפים (וירוסים) . הנגיף הנפוץ ביותר בשבועות האחרונים הוא נגיף השפעת.  שפעת היא מחלה נשימתית מדבקת שעשויה להיות קלה אך גם עלולה לגרום לסיבוכים ולמוות.

תסמינים והעברת המחלה

מחלת השפעת מתאפיינת על ידי חום חלשה כללית עייפות  כאבי שרירים כאבי ראש ותלונות דרכי הנשימה נזלת  כאבי גרון ושיעול ייתכנו גם הקאות או שלשול במיוחד בילדים. המחלה מועברת על ידי מגע עם טיפות הנפלטות מחולה שפעת כאשר הוא  מדבר מתעטש מקנח אף או משתעל טיפות אלו גם נותרות על משטחים שונים וכך  העברה תיתכן גם על ידי מגע  עם משטח נגוע בנגיפים. חולה בשפעת מדביק כבר  כאשר הנגיף עוד בתקופת דגירה כלומר בטרם החולה פיתח תלונות.

בד"כ ניתן לומר שחולה מדבק מיום טרם התפתחות התלונות ועד  ימים 5 עד שבוע מהתחלת המחלה.

 נגיפי השפעת עוברים שינויים מתמידים ולמעשה בכל שנה יש נגיף שפעת עונתית השונה במעט מזה שהיה בשנה הקודמת  כאשר נוצר זן חדש ע עקב שינוי גדול יותר נגרמת התפרצות כלל עולמית כך היה בשנה שעברה עם שפעת H1N1  המכונה שפעת חזירים.

סיבוכי המחלה

תחלואה בשפעת עלולה להביא לסיבוכים ולמוות, הסיבוכים הנפוצים הם החרפה של מחלות כרוניות קודמות כמו אי ספיקת לב אסטמה סכרת, זיהומים חיידקים משניים, דלקת ריאות, זיהומי מערות הפנים (סינוסיטיס) וזיהומי אוזן(בעיקר בילדים).  שפעת בעיקר H1N1 עשויה גם לגרום לדלקת ריאות ראשונית שעלולה להיות קשה מאד ולהביא למוות גם בחולים ללא גורמי סיכון.

במידה וחולה שפעת מפתח סיבוכים של שפעת או שהוא בסיכון להתפתחות סיבוכים עקב מחלות רקע, כדאי לפנות לטיפול רפואי. במקרים אלו ניתן לטפל בתרופה המיועדת לנגיפי שפעת אוסלטמיביר (טמיפלו). עיקר השפעתה על קיצור המחלה והפחתת סיבוכים היא במתן מוקדם ב 48 שעות הראשונות של המחלה.

מניעה

הדרך היעילה ביותר למנוע תחלואה ותמותה משפעת הם החיסונים הניתנים בכל שנה לפני עונת השפעת  על סמך זיהוי הנגיפים שהיו בסוף עונה קודמת. החיסון הוא נגיף מומת ותופעות הלוואי קלות וקצרות מועד.  החיסון מיועד בעיקר לאוכלוסיות בסיכון גבוה במיוחד לסיבוכי שפעת כמו קשישים חולים במחלות כרוניות, נשים בהריון בטרימסטר שני או שלישי בזמן עונת השפעת ועוד. כל זאת, בהתאם להמלצות מפורטות של משרד הבריאות. החיסון מקנה הגנה לאחר שבועיים או יותר מן ההזרקה. חורף נעים !

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה