אחרי שבועיים של שתיקה: ראש העיר מגיב לטענות על כפייה דתית באשדוד


להאזנה לתוכן:

שבועיים אחרי שהחלו מחאות השבת באשדוד, הפגנות בביג פאשן וברחבת העירייה, ראש העיר שולח התייחסות ראשונה לאתר אשדוד נט. ראש העיר סרב להתראיין לכלי התקשורת אך הסכים לשלוח תגובה מסודרת : "צריך לאמר באומץ שבשנים האחרונות האיזון הזה והסטטוס קוו שהיה קיים הופרו ברגל גסה וצריך לתקן את זה", אומר לסרי, ומביע תקווה שהדברים שהוא עושה ירגיעו את הרוחות ביחסים בין האוכלוסיות בעיר. התגובה המלאה ששלח לנו ראש העיר ופרשנות לתגובה בגוף הכתבה

ד"ר יחיאל לסרי, ראש העיר אשדוד. צילום: חן בוקרתושבי העיר, בעיקר החילונים שבהם, ממתינים כבר שבועיים למוצא פיו של ראש העיר ד"ר יחיאל לסרי. לפני שבועיים שלח ראש העיר את פקחי העירייה לבצע אכיפה בעסקים שפתוחים בשבת, ומאז העיר סוערת והתושבים יצאו למחות. בשבת האחרונה בביג פאשן ומאוחר יותר ברחבת העירייה, אלפים מתושבי העיר יצאו וקראו "די לכפייה הדתית".

למרות המחאות, גם בשבת הקרובה ניתנה ההנחיה לבצע אכיפת בעסקים הפועלים ברחבי העיר במהלך השבת. בביג פאשן, בסטאר סנטר ובמקומות נוספים שעד לפני שבועיים היו פטורים מדוחות והתראות, צפויים לראות גם בשבת הקרובה את הפקחים העירוניים.

בהודעה ששלח ראש העיר לאתר אשדוד נט, הוא טוען כי מצב הסטטוס קוו החמיר בשנים האחרונות ואת זה צריך לתקן. מהו אותו הסטטוס קוו? מי קבע אותו ומה בדיוק השתנה בו? לא התאפשר לנו לראיין את ראש העיר ולכן אין עדין הסבר. 

תגובתו המלאה של ראש העיר כפי שהוא שלח אותה לכתב אשדוד נט (לא נגענו):

"העיר מאוד מורכבת מבחינת המבנה הדמוגרפי שלה, ובכל זאת הצלחנו לשמור כל השנים על  איזון מאוד עדין בין דתיים לחילונים, ובמיוחד בכל מה שקשור לפתיחת עסקים בשבת. צריך לאמר באומץ שבשנים האחרונות האיזון הזה והסטטוס קוו שהיה קיים הופרו  ברגל גסה, וצריך לתקן את זה כדי שהיחסים בין דתיים לחילונים ימשיכו להיות טובים. חייבים לעשות את זה בזהירות ובאחריות שלא תהיה הדרדרות נוספת, וזה בין היתר ע״י כמה שפחות התבטאויות של נבחרי הציבור. לצערי, חלק גדול מהתסיסה נגרמת ומובלת ע״י התבטאויות ופעולות לא אחראיות של נבחרי ציבור ופעילי ציבור, שלא רק שלא מכירים את הסוגיה ולא מבינים אותה, אלא שהם גם מנצלים את המצב לצרכיהם הפוליטיים. אני מאמין שבסופו של דבר ההתנהלות האחראית שלי, עם הפעולות שאנו עושים, דווקא יחזירו  את הסטטוס קוו לקדמותו וירגיעו את הרוחות בין האוכלוסיות בעיר".

פרשנות לדברי ראש העיר:

צריך לומר שגם אחרי התגובה נותרנו עם יותר שאלות מאשר תשובות. שכן המושג סטטוס קוו משתנה מעת ועת ובעיני המתבונן -
לפני שנה בתביעה שהוגשה לבית המשפט כנגד עיריית אשדוד בנושא פתיחת חנויות בשבת, הצהיר ראש העיר, יחיאל לסרי, כי הסטטוס קוו הוא לאפשר לפתוח חנויות בפאתי העיר, קרי - בביג פאשן, בסטאר סנטר, חוף הים ואזורי התעשיה. ואכן שנים העיריה הקפידה שלא לקנוס ולאכוף עסקים באזורים אלו שהיו פתוחים בשבת, אלא רק עסקים שפתחו בתוך השכונות בעיר (וגם זאת לא בקביעות).

לפני כשלוש שנים כשמתחם ביג נפתח התעקשו הרבנים לסגור את המתחם החדש, אך ראש העיר לסרי הסביר להם באופן שלא השתמע לשתי פנים כי הביג נמצא בפאתי העיר וחוק העזר העירוני לא חל עליו במסגרת הסטטוס קוו. היום, כ10 חודשים לפני הבחירות החרדים מתנקמים ומפעילים עליו לחץ מחודש והתניות.

והתוצאה? בעקבות לחץ זה של החרדים החלו לפני שבועיים לחלק דוחות בביג ובסטאר סנטר...

היום ראש העיר מודיע כאן שבשנים האחרונות הסטטוס קוו הופר ברגל גסה. והשאלה הנותרת היא - איזה סטטוס קוו הופר???

השאלות שעולות מהצהרתו הרשמית של ראש העיר:

האם כוונתו ש "הסטטוס קוו הופר ברגל גסה" היא לכך שנפתחו בשנים האחרונות עסקים בתוך השכונות בעיר ולא ננקטה כנגדם פעילות אכיפה משמעותית ומכאן שהסטטוס קוו הופר ברגל גסה?

אולי כוונתו היא שפתיחת החנויות בביג ובסטאר מלפני שנים הם אלו ששברו את הסטטוס קוו?
על איזה איזה סטטוס קוו מדובר? זה שהוא הצהיר עליו בבית המשפט לפני כשנה?? או זה שהיה לפני שהוקמו הביג והסטאר סנטר?

מה הכוונה שלו:" ההתנהלות האחראית שלי, עם הפעולות שאנו עושים, דווקא יחזירו את הסטטוס קוו לקדמותו וירגיעו את הרוחות בין האוכלוסיות בעיר".
אלו רוחות ירגעו ואיזה מצב לקדמותו יחזור?
רוחות הלחץ החרדי, מה שיאפשר להחזיר את המצב לקדמותו כפי שהיה לפני שבועיים שלושה?
 או שרוחות הלחץ החילוני ירגעו ...מה שיחזיר את המצב לקדמותו מלפני 5-10 שנים? 

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה